Ringorm..
Hej. Jag/vi (läkare, skolsköterska) har nu konstaterat att jag har fått Ringorm, 3 utslag, ett på benet o 2 på magen. Jag har fått salva mot det, smörja 2 ggr/dag i 2 veckor. Före jag hade gått till läkaren så sökte vi upp lite på internet, då vi antog att det var Ringorm redan då. Vi ringde genast upp veterinären, för vi hade läst att det var vanligt att marsvin hade de. Veterinären svarade att det kunde vara Ringorm, men hon vela att vi skulle vara säker innan vi skulle ta några slutsatser om marsvinen.. Efter proven och allt ska vi nu ringa till veterinären. (Måste tillägga att veterinären sa att det var ganska dyrt att bota det på marsvinen) Så imorgon ska vi ta och ringa till veterinären igen. Mamma sa till mig tidigare idag att om det blev för dyrt borde vi ge dom en spruta istället.. Jag blev såklart jätteledsen. Vi har inte märkt något på marsvinen, men som jag fattade det så kan dom ha det utan att det syns (?). Jag skulle säkert kunna betala kostnaden själv, om jag bara får veta hur mycket det kostar. Så nu undrar jag hur mycket (ungefär) det brukar kosta att bota Ringorm på marsvinen, jag hart två stycken som bör få något mot det. Väldigt tacksam för svar!
Jag har haft Ringorm på mina en gång för ca 3år sedan. Behandlade med Ivomec som jag köpte hos våran veterinär för 20:- sprutan. Eftersom jag har runt 30 stycken så blev det fler. Så det är inte alls dyrt. Men det beror ju också på vart i landet du bor. Jag bor på mindre ort, tycker folk på större orter dessutom har dyrare veterinärkostander än vad jag haft… Hur som helst, Lycka till!
Jag bor i en liten by i gävleborgs län, ringde veterinären som håller på med lite mer större djur, tex hästar, får osv. Det kanske är bättre att ringa till smådjurskliniken istället? Tack så hemskt mycket!
#1 Wow det var billigt! 100 kr sprutan kostar det här.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Så det är alltså inte så himla dyrt alltså? 'Lättnad'
#1 Ivomec har ingen effekt på Ringorm (svamp) utan tar bara parasiter. Om dina djur blev friska av Ivomec, så var det nog någon slags Ohyra de hade.
Lindblom7: I och med att du har konstaterad ringsorm så borde ni slippa ta prover från djuren och odla (vilket borde vara det dyraste i sammanhanget och kostar ~700 kr). Vet dock inte vad priset är på medicinen, ibland varierar det mkt mellan olika veterinärer.
Hudiksvallssmådjursklinik finns ju också :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤