Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1768 ggr
matildalangreiter
2013-04-07 12:38
0

sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej är ny på sidan, vet inte hur det funkar heh, men får väl försöka.
Har haft kanin och marsvin hemma i nästan ett år, och för 1-2 månader sen fick min kanin ett sår, mest såg det ut som avrakad päls  och lite sår skorpor med lite blod. Det vart mycket bättre men små nästan kala fläckar finns kvar och nu har jag även upptäckt en kal fläck på ett av mina marsvin, kan det var nån sorts kvalster? borde jag ringa veterinären?

maijasjodin
2013-04-07 15:12
0

har du kanin och marsvin ihop? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

matildalangreiter
2013-04-08 08:32
0

ja har ju det men är en ganska stor inhängnad och kaninen är nästan bara där när han äter. 
Tänkte att marsvinet skulle ha sår då med? hon har bara en kal fläck:) aldrig sett dom hugga mot varandra bara kaninen som är okastrerad och kan va lite på men marsvinet brukar säga ifrån och sen är det bra lixom, men kan ju kolla extra och så att det inte är just det dom får såren av:)

ElmerKrudd
2013-04-08 10:10
0

Egentligen borde de inte gå ihop. Kaniner kan skada marsvin allvarligt utan att mena det. 

Det kan ju även gå jättebra. Min kompis kusin hade sina marsvin med en kanin och det gick bra, tills dagen hon hittade en utav grisarna utan öra.

Och kaniner har en bakterie som marsvin inte har som kan göra dem sjuka.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[körsbärsblomma]
2013-04-08 12:14
0

tycker du inte ska ha marsvinet med kaninen. kaninen kan skada marsvinet allvarligt!  och  kaniner har en bakterie som inte marsvin tål

ElmerKrudd
2013-04-08 12:18
0

De andra marsvinet/marsvinen har inte fått nå då?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Minerad
2013-04-08 13:54
6

Hej och välkommen till sidan! Jag hoppas någon här inne kan svara på din fråga om vad det kan vara! Jag rekommenderar att du tar kontakt med en veterinär i alla fall. =)

Angående det där med marsvin och kanin tillsammans, så verkar en hel del här på forumet haft lyckad erfarenhet av att ha dem tillsammans, men det rekommenderas inte pga risker för skador och sjukdomar. Att låta dem träffas i en inhängnad vid matdags fungerar säkert om ts säger det, åtminstone för tillfället.

Det viktiga just nu är att ge råd och stöd om såret! Tänk på att ts är ny här och det är lätt att bli bortskrämd! =)

matildalangreiter
2013-04-08 20:23
0

skrämmande det ni säger om att dom inte borde gå ihop även om jag inte hittar en av grisarna utan öra så låter det där med bakterien skrämmande, är ju säkert svårare att märka också.
Konstigt att dom sålde dom utan att berätta det men dom provade att ha mina djur i samma bur och tyckte att dom funkade ihop:/
Inte sett nåt sår på det andra marsvinet men håller ögonen öppna:)

maijasjodin
2013-04-08 21:07
0

#7 ja det är lite skrämmande ;) när jag var mindre (tycker så synd om det marsvinet,jag önskar att jag hade varit lite mer påläst men jag var ändå 7-8 år..) så hade jag ett marsvin och en kanin.. mitt marsvin han inte ens bli 1 år och dog för att jag hade haft dem tillsammans (just för den där bakterien) … nu skriver jag inte det här för hat mot dig utan nu så skriver jag bara ner fakta :) 

* Marsvin och kaniner ska inte vara tillsammans för att kaniner har en bakterie som marsvin inte tål och kan dö av

* Kaniner gillar att sitta på halm/höet medans marsvin gillar att gömma sig i det, vilket leder till att många marsvin trampas ihjäl

* dem ska också inte vara tillsammans för att dem förstår inte riktigt varandra eftersom att dem har olika "språk" , och det kan värka som att marsvinet och kaninen är jättebra kompisar men en kanin kan aldrig ersätta en marsvinskompis

så det var bara lite fakta om varför! Lycka till! och Välkommen till Marsvin i fokus :)

matildalangreiter
2013-04-09 09:00
0

Aa usch hakar mest upp mig på den där bakterien:( tack massor för all fakta ska till veterinären i eftermiddag och kolla dom kala fläckarna och känns bra att nån kollar igenom dom så att dom ser friska ut, tycker själv dom även är lite för tjocka, ska även pass på att fråga extra kring det ni sagt, hur långt ifrån djuren måste vara varandra osv:)

Linnet
2013-04-09 09:18
0

#8 Det behöver inte alls vara pga. det som ditt marsvin dog, det finns så mycket som marsvin kan drabbas av och dom kan dö plötsligt i ung ålder, utan att man riktigt vet vad som hänt, det har hänt flera gånger hos oss och vi har inte haft marsvin med kanin.

matildalangreiter
2013-04-09 16:12
2

veterinären sa med att det finns många farliga bakterier och skrattade, självklart kan ni ha dom i samma bur sa han iallafall:)

det visade sig vara nån sorts lättbotlig kvalster om någon undrar, så ska behandla dom så snart jag kan (Y)

[körsbärsblomma]
2013-04-09 16:23
1

bra att det gick bra hälsa ditt marsvin

maijasjodin
2013-04-09 16:38
0

#11 aha! vad kul lycka till  , men konstigt 🤔 för överallt ( i alla fall där jag läst)  så står det att man inte kan ha kanin och marsvin ihop! :S men du har väl en till marsvinskompis? för det ska man ha oavsett! sen så är det inte säkert att den veterinären var kunnig på marsvin? jag vet inte men det låter som det :) 

#10 nej det behöver det absolut inte vara, men vi åkte till en kunnig veterinär och fick just det bekräftat! och det är även vad jag tror. så hon dog alltså för att  jag hade kanin och marsvin ihop! och vet inte om det e normalt men min kanin hade även kissat på henne när vi hittade henne död? men hon hade inte fått nåt kvalster? som #11 :s veterinär säger!   :S

matildalangreiter
2013-04-09 18:34
2

aa, ja marsvins kompis har jag :)
vet inte finns nog olika åsikter om mycket och är väl dumt att ha dom tillsammans och riskera att marsvinen dör pga den där bakterien men måste hålla med veterinären finns väldigt många farliga bakterier och det kanske är lika stor/liten risk att få andra farliga bakterier som den du pratar om? eller så kanske den bara är ovanlig?

är ju första gången jag går till veterinären så kan ju inte säga hur kunnig han är men han visste ju direkt vad det var som mina djur hade, får väl se om han hade rätt:P
Det var iaf underbart att se honom kolla djuren, tror aldrig jag sett någon som brunnit så mycket för sitt yrke "åh nemen ojs vad fin kanin" "hihi åh jaa ska vi titta lite på dig älsklingen" så kunnig vet jag inte men han ville verkligen det bästa för djuren så om han hade vetat nåt hade han nog sagt det iaf🙂

Minerad
2013-04-09 21:18
1

Det låter skönt med en engagerad veterinär. Hoppas du blir av med kvalstret snart. =)