Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 833 ggr
joheje
1

Ny marsvinsägare

Hej!

Jag är en ny marsvinsägare och har aldrig haft marsvin förut.
Jag är 33 år gammal och är van vid katt och hund.

Jag har fått en sött liten marsvinstjej, Sotis, i födelsedagspresent och jag har några korta frågor.
Blir mitt marsvin, Stotis, för ensamt om jag jobbar och inte har en marsvins kompis att umgås med?

Hur länge dröjer det innan hon blir van vid att jag vill ta upp henne och gulla med henne?

Hur ofta ska jag försöka gulla med henne?

Finns det risk att hon mår dåligt av att vara ensam? I sådana fall, hur märker jag att hon mår dåligt?

Tacksam för alla svar/ Johanna

Hälsningar JohannaFörlägen

ElmerKrudd
0

Köp en kompis till henne pronto :) Det är lag på att dom ska hållas minst två st. 

Handmata henne med tex sallad osv det funkar super bra med mina grisar. 

Kom ihåg att hon behöver extra c-vitamin genom grönsaker och sådant :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

petitchoux
0

Enligt lag MÅSTE du ha en kompis till ditt marsvin. Marsvin är flockdjur och ska åtminstone ha ett marsvin till att gå med.

Fridaaaa
1

1. Det är lag på att marsvin måste ha en kompis.
Så du får skaffa en honkompis till henne eller en kastrerad hane.

2.  Det är olika hur lång tid det tar, beror på individen.

3. Jag pysslar med mina varje dag, även nykomlingar.

4. Ja marsvin mår inte bra av att vara själva om de verkligen inte gillar andra marsvin (vilket är ovanligt), så dem ska ha en kompis.

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
5

Nu tycker jag vi ska försöka undvika pajkastning här i tråden. TS har fått marsvinet i present, det är alltså inte så lätt för henne att veta de allra viktigaste sakerna. Kom ihåg det när ni kommenterar!

Som sagt ovan så är det lag på att marsvin ska vara två och det är då marsvin mår absolut bäst. Är du rädd för att hon ska vara ensam under tiden du är på jobb så har du säkert lättare att sätta din in i vilken skillnad det skulle vara för henne med en burkompis. Då underhåller de varandra när du inte är hemma :)

Beroende på vad Sotis är för personlighet så kan det antingen gå fort att göra henne tam och lugn, eller så tar det några veckor - vilket är troligt om hon är själv. Marsvin är flockdjur och hon får nu allt "ansvar" på sig själv. Hålla utkik efter rovdjur bland annat. Steg ett är alltså att skaffa en till hona och sedan mata och gulla med marsvinen i buren och sedan börja plocka upp dom. Ett tips är att alltså klappa på dom ofta i buren, så de inte sammankopplar händer i buren med att de ska plockas upp. Då blir dom rädda och misstänksamma, få marsvin gillar flygturen mellan bur och famn.

Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
2

Angående din sista fråga så kan du ju fundera på hur framför allt tråkigt hon kommer att ha. Vad ska hon göra i buren? Äta och sova. Nått annat finns inte att göra. Det spelar enligt mig ingen roll om hon visar yttre tecken på om hon mår dåligt eller inte, tristessen är anledning nog att ha två marsvin. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Minerad
2

Grattis till nya husdjuret! Jag hoppas du kommer bli lika fäst vid marsvin som vi är. Som alla säger behöver du se dig om efter en kompis. Det låter kanske jobbigt, men det är det inte alls. Det blir mycket roligare även för dig att ha en två, för du får se dem leka och prata och umgås på ett helt annat sätt. Du kan kolla här inne, på "omplacering i fokus" eller på Blocket till exempel! Det finns ofta någon som behöver ett nytt hem. 🙂

Här inne kommer du förhoppningsvis kunna hitta massor av information och inspiration! Lägg gärna upp en bild på Sotis!

Ellensmarsvin
0

Kolla in marsvinshjalpen.se

Där finns alla råd du behöver för ditt marsvin, du kan även adoptera ett marsvin därifrån.

Lycka till med din nya gris!

joheje
7

Har nu skaffat en vän till Sotis. En släthårig gris vid namn Iris. Nu ligger dem och gosar i huset tillsammans. :D

Hälsningar JohannaFörlägen

Ellensmarsvin
0

Det gick snabbt #8. :)

Fridaaaa
0

#8 Härligt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iibaa
0

Men jösses, vad snabbt det gick! Va bra! 🙂
Hoppas ni får mysigt tillsammans.

linneakaangas
0

#8 Va snabbt det gick! Men det är ju för marsvinens bästa att de är minst två stycken.🙂 Vi alla vill nog se bilder!