Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1566 ggr
gotteko
0

Extremt rädda

Vi är alldeles nya grisägare sedan 3 dagar tillbaka, två virvelpet-honor, 7 veckor, som vi köpt över annons efter att ägaren tröttnat, dom kommer ifrån början från djuraffär. Har frågat i en annan tråd men testar här också.

Dom springer och gömmer sig (och skriker ibland) så fort vi närmar oss buren, t.ex när jag ska ge dom mat. När vi pratar nära buren blir dom också jätterädda. Mata ur handen har vi bara lyckats med en gång, och det var idag när dom låg i huset och min sambo stack dit några höstrån. Klappa dom i buren kan man också glömma, även om dom äter på nåt samtidigt.

Så fort vi är utom synhåll, men bara när det mörknat ute, så springer dom rundor, popcornar, äter och dricker. Så dom verkar ju inte må dåligt iaf. 🙂

Är det såhär det brukar vara i början? Hur gör man för att dom ska bli mer tama om man varken kan mata ur handen eller klappa dom i buren? Är det enda sättet att ta upp dom i knät då?

linneakaangas
3

Som jag sa i den andra tråden så kan det ta några veckor! För mina grisar tog det ungefär några veckor iallafall. Men du behöver inte oroa dig!

Fridaaaa
3

Ja det är normalt att de kan vara så i början.
Det kan vara olika längre beroende på individerna :)

Hantera dem mycket, muta dem med goda grönsaker, ha dem mycket i knäet, och sen när de är i hage senare, kanske sitta i hagen hos dem :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fam hagström berg
2

Ta upp dem i knäet, prata lugnt med dem. Jag får oftast klappa ett par av våra i buren men de andra två får man tvinga upp. Skinnybebisen har jag nyligen äntligen lyckats handmata!

Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se

busKotten
1

För oss tog det ganska lång tid, några veckor.

Jag lät mina flickor (två som de var då) vara ifred i två dagar, sedan började jag ta upp dem. Oftast båda två på samma gång så de skulle känna sig trygga tillsammans. Jag lät dem även vara lösa inne i ett rum där det är lätt att marsvinssäkra, där jag satt med.

Jag upplevde då som många andra här har skrivit om att de inte alls uppskattade detta eller förstod tjusningen med detta, utan de satt mest stilla och tjurade i ett hörn under sin "bro".

Efter ca 1 vecka med detta propsandet kom resultatet- den ena drog iväg på ett popcorn race och det dröjde inte länge förrän den andra hängde på. Det var nogungefär nu som det började gå framåt och jag kunde börja klappa lite i buren på den ena (ca 3-4 veckor).

Jag förälskade mig sedan i en liten flicka som helt enkelt fick komma och bo med oss, detta efter ca 6 veckor. När hon kom var det som att mina andra marsvin slappnade av och sedan dess har de utvecklats jättemkt. Den ena är fortfarande väldigt blyg och vill inte gärna bli klappad i buren, men rör sig nu helt obehindrat i buren och på fri golvtid när jag är med…

Jag är övertygad om att rädslan släpper hos era tjejer när de vant sig och känner sig hemma

Nu har jag tre räser galningar som springer som tokar på golvtiden och krumbuktar och alla tar mat och eller äter sittandes hos mig…

Twili
1

Synd att du inte bodde närmre,du hade kunnat låna en av våra lugna tanter som kunde lungnat dem o snabba upp deras tillit till människor. Vi köpte våra ifrån uppfödare så de var redan hanterade av människor, men med kärlek,kärlek och ännu mer kärlek tillsammans med tålamod och tid,gjorde våra grisar så tama som vi önskat. Dessa tjejer är fortfarande unga,så de är lättare att få tama än om de varit 3. Vi väntacde någon dag me o plocka upp de så de fick bo in sig lite.Sen tog vi upp dem ofta o länge.Vid film o tv spelande.Sen kortare stunder för mys :-) Lycka till!

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Minerad
1

De är ju bytesdjur som varken har vettiga tänder eller klor att försvara sig med. Som små mellanmål med päls ungefär. Så jag tycker det är besynnerligt att de blir tama överhuvudtaget! 😃

Jag har också omplaceringsmarsvin och jag tänker att det nog är jättejobbigt att vara en sådan gris. För visst var det så att du tog hand om ett par från en annons som någon tröttnat på och som kom från en djuraffär från början? Tänk, du är kanske deras första riktiga hem! Det måste ju vara en enorm omställning för dem. Mina två första har likadan bakgrund och de tycker jag fortfarande visar förbättringar i tillit och trygghet och de har ändå bott hos oss ett halvår. 🙂

moalarsson99
1

Jag har haft mina i 4 månader nu, dom är fortfarande väldigt rädd men dom har förbättrat sig enormt! När jag kommer in i rummet kan dom ibland springa till burkanten och pipa för dom vill ha godis(händer väl inte så ofta men men ;)) oxå kan dom äta ur handen :) men när man håller i dom får dom total panik. Och när man sätter sig vid buren kan dom springa och gömma sig. Så det är väldigt olika, läste om nån det tog 6månader för, men lycka till :D

gotteko
0

Tack för alla bra svar! :)

Jag hade uppe båda tillsammans ikväll för att klippa deras klor och klappa. Det gillades inte överhuvudtaget. :/ Men antar att det är som ni säger, att det kommer att ta minst några veckor innan dom uppskattar att vara i knät, att bli handmatad o.s.v.

#2 Men hur gör man när dom ratar alla grönsaker man ger? Har idag ställt fram, i mitt tycke, en läcker sallad av paprika, broccoli och lite körsbärstomat. Dom bara luktade på det och valde höet och pelletsen…. ;) Dom ratade t.o.m minimorötterna som jag försökte ge som godis, fast dom käkat vanliga morötter varje dag sedan dom kom hit. Tror jag har att göra med ett par riktigt kräsna små damer… ;) Imorgon ska jag testa vitkål och se om dom gillar det, nånting måste dom ju gilla! :)

#5 Aj då, vad synd! Det hade ju varit toppenbra! :)

Fridaaaa
1

#8 Om de hellre ta pelletsen, servera inte pellets förrän dem ätit grönsak :)

busKotten
2

Jag hade också problem med grönsakerna till en början. De ville bara äta isbergssallad, gurka och morot.

Jag gjorde dock så att när jag ville introducera ngt nytt ex broccoli, så gav jag bara det (givetvis fanns hö). Ingen pellets eller annan grönsak som de redan åt. De två första gångerna ratades det, men tredje gången (nuförtiden andra gången) så vågade man iallafall smaka lite. Efter det har det sedan glatt smaskats på det mesta. Hade problem med vitkål, broccoli, paprika, selleri. Rädisor åt de konstigt nog direkt?

Detta äter de gladeligen nu (min lilla tjej har dock ätit vad än jag gett, de är de ngt äldre som varit svårtrugade framförallt innan hon kom) och en har tom selleri som lite favorit…

Den nya grönsaken har jag gett på morgonen för att sedan kunna ge nya grönsaker (ngt de åt) på eftermiddagen. Pellets brukar jag ge på kvällen lite grann bara, mest som kontaktgrej då de är väldigt förtjusta i det och alla kommer fram när jag börjar prassla…

Mindmusic
1

Jag har haft mina svinisar här i snart 3 månader.

De var också otroligt rädda i början och åt inte mycket så ca efter en vecka började jag stödmata den minsta då hon vägde under 300g.

Morotspuré var väldigt smaskigt tycke hon så då blev hon stödmatad några gånger dagligen ett tag (Fick alltid sitta i mitt knä vid matning) Kanske testa något lite mer lätt tuggat bara tillfälligt för att få i dem lite mer och få lite kontakt? (jag brukar bara finhacka en morot, koka den en stund i enbart vatten o sen mixa till pure och låta det svalna. Mycket billigare så än att köpa bebismatburkar :P)

Mina svin är aktiva och relativt tama idag, skriker när det prasslar i köket, störs inte av att jag sitter vid buren eller har händer i buren och är villiga att stå på bakbenen eller stå med framtasarna på min hand för att få godis, kurrar och/eller lägger sig ner när de blir klappade i buren :3

Bara att ha tålamod och öva på att få deras förtroende sakta men säkert.

#8 Kloklippning verkar vara en riktig plåga för små svin ibland, man måste ju sitta stilla så länge och det lyfts o hålls i tassarna. De kan mesa en del och skrika lite även om man bara närmar sig en klo med klipparen. xP Bara sätta dem på samma ställe om och om igen om de försöker fly innan det är klart.

mindmusic.deviantart.com

gotteko
0

Provade vitkål, lite äpple och röd paprika idag.

Den ena åt en liten bit vitkål men det var allt. :/ Hur länge kan dom vara utan tillräckligt med C-vitamin, utan att bli sjuka?

Är det NÅGON C-vitamin i morot? Eftersom det är det enda dom äter, förutom hö och lite pellets då, så får dom få det så länge isf, emellan introduceringarna av nya grönsaker. För pellets är väl inte direkt någon C-vitamin i? Även om det står så på paketen…

#11 Dom försökte inte fly under kloklippningen iaf. Däremot så är jag såpass ovan vid att klippa klor så att jag var på väg att klippa i pulpan ett par gånger, men det talade dom om innan så att jag inte klippte rakt igenom. ;) Det är också en träningssak har jag förstått. ;)

Fridaaaa
0

#12 Lite vitamin är det ju.
Annars kan du köpa askobinsyra (tror jag det heter?) som finns bland kryddorna i vanlig affär och strö lite på morotsbitarna eller gurkbit om dem äter det, så länge :)

Nej pelletsen har inte tillräckligt dessvärre

emmaaslund
0

TS, hur länge har de bott hos er nu? Det är några dagar va? 

Du behöver inte oroa dig :) Jag skulle ha låtit bli att servera dem morot och istället ge dem paprika eller vitkål, de kommer att äta det så småningom. Om de bara får det godaste eftersom de vet att matte serverar det om det andra ratas, så kommer de snabbt i sådana vanor ;) De är lite som barn, haha! 

Nu vet jag ju inte hur pass behövligt det kanske är att klippa era tösers klor, men annars kan sådant vänta tills de bott in sig ännu mer :) Det är onödigt egentligen att pilla med sånt (speciellt om man inte är van) och just eftersom era töser är så små ännu. Fokusera på lugn och trygghet, mys och rörelse vid buren flera gånger per dag. Precis som du skrivit tidigare - man får se småå, småå framsteg, men de kommer :)

Bara lite tankar från mig :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

gotteko
0

#13 Okej, det ska jag göra. Men det verkar som att vitkålen går ganska bra ändå nu, så jag tror jag väntar lite och ser. :)

#14 Jag tyckte att deras klor var långa och väldigt vassa. Antar att den förre ägaren, och djuraffären före dess, inte varit speciellt noga med sånt. Men nu ska det inte pillas med sånt förrän om några veckor igen. :)

Fridaaaa
0

#15 Ok vad bra 🙂

gotteko
3

Stora framsteg har skett idag! Numer äter dom vitkålen utan problem, äpple slukas också (inte så nyttigt men ändå…), broccoli har dom smakat på och även grön paprika (dom verkade inte gilla röd).

Igår kväll åt Vilma morot ur min hand i buren för första gången och idag vågade sig Våfflan också fram när jag sträckte fram lite morot.

Så det går verkligen framåt! :)

pinku
1

Jag måste säga att det förhållandevis har gått väldigt snabbt framåt. Det verkar vara några riktigt trevliga grisar ni fått tag på 🙂

emmaaslund
1

#17 Kul att höra! 👍

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

gotteko
0

#18 Hihi! Ja, det har verkligen gått fort! Dom är verkligen helmysiga! 😊Nu kan jag t.o.m vara runt buren utan att dom springer in i sina gömställen direkt. Men kommer min "läskiga" hand och vill klappa dom så är det snabbt in och gömma sig som gäller. ;)

#19 Tack! 🙂

gotteko
0

Hur gör man när man ska ta upp dom på bästa sätt?

Det känns ju lite grymt att "jaga" dom runt hela buren innan man fått tag i dom. Tänkte om det kanske fanns nåt knep för att göra det lättare för både mig och dom? :)

linneakaangas
1

#21 jag får alltid jaga mina marsvin när jag ska ta upp dom, fast inte den minsta…😉

[erikam]
3

#21 Man får inte "mesa", de blir bara räddare om man försöker ta dem och drar tillbaka handen när de springer iväg. Det är lätt att passa på att ta upp dem om de sitter i ett hus eller någon myssak. Det gäller att vara bestämd när man tar upp dem utan att skada de små grisarna :).

Fridaaaa
1

#17 Härligt 🙂

#21 Jag brukar ta dem i husen eller "fösa" dem mot en hörna och ta upp försiktigt 🙂

gotteko
1

Har idag och igår gjort som så att jag har tagit upp dom när dom har varit kvar i sin mystunnel. Är det bra att göra så? Dom kanske undrar vad som händer och blir räddare då än dom hade blivit om jag tagit upp dom med handen? 

Gällande maten så har jag envisats i ett par dagar med att ge tre grönsaker av det dom inte gillar så mycket på förmiddagen och det dom gillar mest (morot) tillsammans med ett par grönsaker som dom gillar mindre (t.ex paprika, vitkål etc.). Samtidigt har jag tagit bort pelletsen under tiden grönsakerna har varit framme. Har på detta vis bara sedan igår fått dom till att äta vitkål, röd och grön paprika, äpple och lite broccoli. :)

Tycker dom är SÅ duktiga! ❤️🙂