Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 913 ggr
[JollyJustin]
2013-04-14 11:54
0

Marsvin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Det är så att jag vill ha marsvin, Men pappa säger bara: "Jag vill inte att vi har hamstrar igen" Jag blir så sur, (jag har haft hamstrar innan)

och det är  MARSVIN jag vill ha! 😐

När jag prata med mamma sa hon att vi kan köpa en hund osv..

Jag älskar hundar jätte mycket men jag kan nog inte ta hand om en!

De säger att jag måste acceptera att jag kanske inte får marsvin, Men jag ÄLSKAR verkligen marsvin så jag gråter ibland 😭 Asså jag vet inte var jag ska göra 😞

HJÄÄLP SNÄLLA! 💔😕

linneakaangas
2013-04-14 11:58
0

Alla får inte alltid de djuren de vill ha. Det är ju föräldrarna som är huvudansvaret om man är under 18, så dom måste också ha lite intresse för djuret. Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa dig.😕🙂

[JollyJustin]
2013-04-14 12:04
1

Ok.. Men tack endå.. 😕

maijasjodin
2013-04-14 14:23
1

Du kan ju börja med att visa att du är kunnig! Och läsa mycket om dem även det som du inte behöver veta! Och du kan göra en lista på för och nackdelar med att du har marsvin, tjata inte på dem bara Då blir det ännu värre!

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[JollyJustin]
2013-04-14 15:31
0

Tack Tack! En gång skrev jag om dom och de ville typ inte höra.

Men idag visa jag mamma en bild på ett mrsvin och hon gilla  det 😃

Nu är det bara pappa som ska säga, Ja! 😉

Pappa är inte direkt nån djurälskare!

Hjäälp fortfarande ;)

emmaaslund
2013-04-14 15:53
1

Det är klokt av dina föräldrar att vara lite fundersamma, även om det såklart är tråkigt för dig som väldigt gärna vill ha marsvin. Dock är det ju så att det som tidigare nämnt är dina föräldrar som har huvudansvaret för djuren och du måste därmed ha deras godkännande. Utöver godkännande är det viktigt att du har deras stöd i djurhållningen. Nu hade ni ju haft djur tidigare skrev du, men man måste alltid ha i åtanke att djuren kan bli sjuka - sådant kostar tid och pengar vilket det i detta fall förmodligen är dina föräldrar som får stå för. 

Det jag vill förmedla är vikten av förståelse för att djurhållning inte alltid är lätt och att det faktiskt finns baksidor, baksidor som dina föräldrar kanske vill att även du försöker se. Om du anser att du har de rätta kunskaperna och den tiden som djuren kräver, tycker jag att ett bra tillvägagångssätt är att diskutera öppet med dina föräldrar. Prata med dem om att du förstår vilket ansvar det innebär, prata om hur ni ska dela upp det ekonomiska ansvaret. Jag tycker att det är viktigt och säkert effektivt i ditt fall, att du visar både dig själv och dina föräldrar att du förstår baksidorna och det som kan bli "jobbigt" med djur. 

Ha en öppen diskussion med dina föräldrar. Om de inte lägger manken till eller om du upplever att de inte riktigt vill lyssna, så får du helt enkelt be dem att göra det ändå - för en diskussion måste man kunna föra :) 

Lycka till!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[JollyJustin]
2013-04-14 15:56
0

Tack Tack! :)
Fasst pappa protisterar och avbröt så jag blev skit sur och sparka på saker 😕 Jag kunde inte hjälpa det, Jag kunde inte prata..😡

Men mamma är iallafall på min sida som tur är ….😉

emmaaslund
2013-04-14 16:11
0

#6 Att bli upprörd och fysisk är inte att varken föredra eller rekommendera. Självklart är det så att man kan bli frustrerad, men att reagera så som du beskriver att du gjorde gör ju bara samtalet ännu svårare. 

Får jag fråga, hur gammal är du? 
Har du frågat din pappa varför han är emot att familjen skaffar marsvin? Vad är det som, för honom, är ett nej?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[JollyJustin]
2013-04-14 17:20
0

Ja, jag vet kan inte hjälpa det 😐..

Jag är kanske super liten, Jag är bara 11 år 😮

Pappa säger typ att det är för at dom bajsar. -.- Jag vet det är löjligt…

Jag har frågat vad som mer stör honom, men han vill typ inte svara! 😕 Tack, Men vad ska jag mer göra?

linneakaangas
2013-04-14 17:22
0

#8 Haha, förlåt men det gör väll alla djur och människor?😂

[Ella2010]
2013-04-14 17:28
0

Jättetråkigt! Men som sagt det är dina föräldrar som har huvudansvaret för de djur du skaffar.. och om några år får du andra intressen och då är det bra om pappa och mamma gillar att hålla på med dem. De kan leva tills du går ut gymnasiet…

Fridaaaa
2013-04-14 18:03
0

Som många redan sagt: Dina föräldrar har huvudansvaret, om marsvinen blir sjuka, ja då blir det ju dina föräldrar som får stå för kostnader mm.
Inköp mm är inte heller alltid så billigt.
Så bästa är att inte tjata plus att det är bra att läsa på långt innan också 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JollyJustin]
2013-04-14 19:33
0

Hehehe tack för allt! linakaangas: Jaa, Jag vet det är så störigt 😢

Ella2010: Ja, Men jag är inte tonåring än så jag tror inte det..😉

Fridaakesson: Jag hoppas jag aldrig tröttnar på dom, De är så wonderful!  Om jag inte tjatade skulle det inte bli nått 😂 Jaoo.

Fridaaaa
2013-04-14 19:46
0

#12 Denna gången lyckades det kanske, men det är sällan det bästa, bästa är att vinna tillit mm ang det djur man vill ha och även acceptera vad föräldrarna säger 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.