Tappar vikt!:(
Hej! Ett av mina marsvin (Lackritz) har tappat lite i vikt några månader. Just nu väger hon vägde henne i lördags och då vägde hon 850 g. Veckan innan de vägde hon 870 ( vet att de inte är så stor skillnad och att de beror på hur mycket de har ätit just då) och i början av mars vägde hon 900g. Och vid jul och kanske lite före vägde hon vägde hon 950g. Vet igentligen inte om de är nåt jag behöver oroa mig för, men man blir ju orolig av minsta lilla… Juste glömde säga att hon är lite mer än 3,5 år gammal och är av rasen lakeland. Kanske även är bra att veta att hon äter och äter men går ändå inte upp i vikt. Marsvinen har fri tillgång till havregryn, 4-kornskross och lite, lite lottie pellets. Sen får de även c-vitamin rika grönsaker. Och så har jag börjat ta upp Lackritz varje dag och ge henne kligröt, för de två andra behöver inte de varje dag. De har såklart alltid mycket hö i buren, grönt och fint, och vatten med. Är de nåt mer jag kan ge henne? Men Lackritz har även börjat att röra sig mer och vara mer framme, de var hon inte när hon va yngre då låg hon bara och slappade i huset (och då vägde hon ca 1kg). Hoppas ni har några tips. Tack på förhand! Hejdå!❤️
Vägde henne i lördags*
Om viktnedgången inte avstannar så skulle jag be en veterinär kolla henne. Jag tycker du gör rätt som du gör, ta upp henne och ge henne lite extra under ett par veckor och se hur det utvecklar sig.
Om det fortsätter kan det vara bra att kolla upp hos vet:
Tänder?
Sköldkörtel? Här kan ett blodprov tas, om sköldkörteln är överaktiv så går marsvinet ner i vikt trots att det äter massor. Kroppens förbränning går på högvarv.
Håller tummarna för din gris!!!
Tänder borde de inte vara, för de har jag kollat, och hon äter ju bra. Men har tänkt på de för med sköldköteln. Men vi ska åka till veterinären ifall hon fortsätter tappa vikt, och kolla upp de.