Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1562 ggr
[jadestone]
0

Om mej

Tänkte göra en liten snabbpresentation  av mej o mina. Jag har en lite en uppfödning av marsvin. har tänkt att inrikta mej på grey self för det verkar inte va så många som föder upp dom och jag tycker att dom är bedårande.

Vill ni veta mer så kan ni gå in på min hemsida caviepaw.n.nu

Häls Monica

Lyan
1

Fin sida :-) Dock har du ganska många som är fel färgbestämda. Jag hjälper dig gärna om du vill :-)

[jadestone]
0

Ja Lyan hjälp mej gärna med färgerna. Jag har bara skrivit vad jag tycker dom ser ut som :)

Jag tror inte att det är 100% rätt på något av marsvinen :)

Lyan
2

Oki :-)

Tuffs är lite svårt att se på den bilden men hon ser inte grey ut. Kan inte se vilken grundfärg hon har men det ser ut som svart.

Ruffs ser ut som goldenagouti/golden/white och inte buff.

Är Annas öronkanter sotade som det ser ut så är hon himalaya, dock väldigt undertecknad, och inte pew. En pew kan inte ha sotiga öron. (Vad vacker hon är!!)

Är Babsan färgavlad? Jag tycker att hon ser ljust golden ut men det kan lika gärna vara bilden som luras.

Trassel är black och inte grey.

Kull 4. Chokladen ser ut att vara lilac eller grey men det kan vara bilden som luras.

Kull 3 är goldenagouti och inte choklad.

Jag har också grey, fast långhår. Det är en väldigt vacker färg!

[jadestone]
0

Tack tack. Vissa går jag med på o vissa inte :)

Ser lite annolunda ut i verkligheten.

Nej babsan är pet. 

Anna har inte sotigt kring ögonen heller, behövde titta på andra bilden av henne hon är rosa. Då blir det väl PEW??

O Trassel har varit stålgrå hela sitt liv :) Eller man kan säga som en kompis sa om den färgen den är ljust svart :)

Men resten har du rätt i.

Tack så mycket för hjälpen :)

Lyan
1

#4 Det är det som är problemen med foton, att de inte alltid visar verkligheten.

Om Babsan är pet och inte färgavlad så tror jag mer på ljus golden är mörk buff då färgerna lätt blir urvattnade när de inte är färgavlade.

Det är öronen som såg sotiga ut, men även här är det svårt att se på ett foto. Det räcker med en liten mörkare kant längst ut på örat. Det behöver heller inte vara båda öronen då vita fläckar kan dölja sotningen. Jag är helt kär i Anna <3

Då är Trassel black. Som jag sa ovan så blir icke färgavlade djur gärna urvattnade. Fast jag förstår att det tar emot att kalla honom svart om han är väldigt ljus. Jag har haft svarta som varit riktigt ljusa, nästa O'boyfärgade i extrema fall.

[jadestone]
0

Humf marsvin är märkliga små djur med konstiga färger :)

Det är därför det är så roligt att avla på dom.

Tack så mycket för all hjälp :)

Lyan
0

Haha. Jag Älskar knasiga färger :-D Så lite så :-)

Eulwen
0

Ursäkta trådkap lite men Lyan, skulle du vilja gå in på min sida och kika på bilderna på Rospiggens Aln under övriga marsvin? Jag köpte honom som self lilac men han mörknar… Rubinögon snarare än röda. Är han grey, lilac eller ett mellanting tror du? Pappan är import så vad som helst kan ligga bakom. Även den mörkare lilac otterhonan är jsg fundersam på, Ottiliah. Kul att du ska avla på grey Monica! Vart i landet finns du?

[jadestone]
0

Jag finns utanför Nässjö i dom mörka smålänska skogarna.

Binajis
1

Så himla fina marsvin och trevlig sida! Blev förälskad i Remember My Look, så sött huvud 😍

Jag har dock en till att rätta färgen på, om det är okej? :) Liksom Trassel är Tuffs black och inte grey. Hans långa päls för att det svarta blir blaskigt =)

Måste för övrigt berömma dig för din ödmjukhet och vilja att lära. Många tar väldigt illa upp när man försöker hjälpa till, ser det som slag på fingrarna och kritik. Det är i de allra flesta fall inte menat så. Stor eloge!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lyan
0

#8 Vet du hur föräldrarnas ögon ser ut?

Av det vi vet idag så finns det tre anlag på P-locus, P, p och pg. P ger mörka ögon, p ger röda ögon och pg ger rubinögon. När de är pgp så blir de som ett mellanting, de föds ofta med ljusa ögon som sedan mörknar, ibland så sent som när de är två år. Sedan kan andra anlag, tex från C-locus ställa till det ytterligare.

Sedan finns det lite misstankar om att det kan finnas ytterligare anlag på P-locus som vi ännu inte känner till.

#10 Jag håller med! Många blir skitsura när man påpekar att marsvinen har fel färg och sedan fortsätter de att sätta/regga fel färg trots att de vet vad som är rätt, alt. skiter i att lära sig färgerna och ställer därför till det för de som köper djuren och tror att de har anlag som de inte har.

Det är mycket roligare när man är ödmjuk för då kan man lära sig massor. Så många färgfel som jag har haft på mina genom åren, skulle jag blivit sur för att folk påpekat det så hade jag inte på långa vägar kunnat det som jag kan idag.

Eulwen
0

#11 Jag har bara sett bilder på föräldrarna och då tycker jag mamman verkar ha rubin och pappan röda ögon. Min hanes ögon har mörknat med tiden. Har även en bild på kullbrodern som ser ut att vara rubin. Av alla dessa är min mörkast i pälsen. 

Om du vill se bilderna så hojta till eller skicka din mailadress i ett meddelande så gör jag gärna det. 🙂 

Vad gäller C-locus vet jag inget om pappan iom att han är import. Mamman (self) däremot är efter en lilac fox (pappan) och en self med lilac tan-föräldrar i sin tur. Så något litet cr-anlag kan ju ha hängt med. Tanken var att använda honom i lilac magpieprojektet men jag börjar undra om han är lämplig.

Lyan
0

#12 Visst kan du använda honom i projektet men risken är ju att du kommer få dras med ett pg-anlag som du inte vill ha. Dock kan det lika gärna försvinna i första generationen. Det största problemet blir att du kommer inte veta vilka anlag ungarna har förrän ögonen ev. mörknar och det kan de som sagt göra ända till två års ålder. Jag har tampats med samma anlag och det är enerverande att inte kunna säga till 100% vilken färg grisen har.

[jadestone]
1

Så nu är hemsidan ändrad oxå :) tack för hjälpen än en gång, kommer säkert fråga fler gånger.

Lyan
0

#14 Det är bara att fråga på :-)

Såg att det är något som har blivit fel på din sida. Texten "Min lilla marsvinsuppfödning" hamnar över underrubrikerna. Fast det kanske beror på min dator, har miniskärm där inte alla sidor funkar

emmaaslund
2

(Lite OT men ändå inte)

#10 & #11
Självklart är det viktigt att vara öppen och att vilja lära sig, vi är aldrig fullärda och ofta långt ifrån! ;) Samtidigt tror jag att det är viktigt att man även kommer ihåg att en god kommunikation inte enbart är upp till den som erbjuds hjälp och hur denne tar emot hjälpen. Snarare anser jag att personen som erbjuder hjälp eller kunskap, lägger ribban för hur kommunikationen kommer att te sig. Ingen vill, oavsett om det gäller marsvin eller vad som helst i livet, ta emot hjälp där man känner att den kommer via "Du har fel, vill du veta vad som är rätt?"-metoden. Jag reagerade själv ganska nyligen på det "skitsura" sättet då jag upplevde och tolkade hjälpen som erbjöds, som ganska otrevlig och att det var helt uppenbart att jag hade fel i frågan. Så allt ligger inte bara på de "upprörda, ovilliga att lära sig"-människorna, utan även på den/de som erbjuder hjälp eller kunskap av något slag. Menar nu inte att det ska gullas eller trippas på tå, men att man får välja sina ord precis som man gör vardagligen med annat i livet. 

Jag tycker att det är otroligt bra att vi kan lära av varandra, och givetvis vill man ta emot hjälp när den erbjuds som den gjorde i denna tråd! Kalas och inga konstigheter, tycker jag :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lyan
1

#16 Där har du verkligen en poäng! Så som det togs upp i din tråd är inte trevligt och då förstår jag att man går i försvar. Även om man vet att man har rätt så är det aldrig okej att köra över någon!

Binajis
0

#16 Jag håller med. Fast jag måste ändå säga att väldigt många gånger så ÄR hjälpen väldigt fint framlagt och ändå blir det taggarna utåt från den som blir rättad. Jag tror det beror på att den rättade personen i fråga vet om att den har gjort fel egentligen, men stoltheten hindrar från att erkänna det. Försvaret är där innan någon ens nämnt något och när någon väl märker "felet" och framför det, så bits det ifrån direkt.

Vi måste alla tänka på hur vi skriver, hur vi uppfattas och vad vi uppfattar.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

emmaaslund
1

#18 Absolut! Håller med!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white