Static - lite hjälp
Jag har ju fått static här hemma på en hona som går i en flock med fem andra marsvin.
Jag har utöver den flocken åtta hanar som bor i samma rum och jag har ju hanterat dom samtidigt med samma kläder på mig osv.
Så alla marsvinen måste nu ju behandlas och jag tänker nog köra på matolja då det låter mer skonsamt när jag läst i andra trådar.
Men ja vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Alla burar är nystädade (innan jag märkte staticen)
Kan man olja in dom och städa i samband med att man sköljer ur matoljan?
Hur länge ska matoljan sitta i?
Jag har ju en Teddy och jag undrar hur det kommer gå för honom med hans täta päls och olja med tanke på att dom lättare får svamp? Någon som gjort detta på Teddy eller Rex?
Hur har ni gjort med burarna?
Har bara sett att 1/14 har static ingen annan har det av vad jag sett, dock är jag ovan har aldrig haft detta tidigare.
Jag har ingen erfarenhet av just static men Teddyn skulle jag raka av pälsen på, från skuldrorna och bakåt. Så vet jag många gör på sina teddys som har svamptendens
Lite OT kanske men får jag bara fråga.. Vad är static?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#1 Okej. Jag får se hur jag gör. Gimli som han heter har som tur är inte lätt för att få svamp. Tänkte försöka snagga till honom med en sax.
Kom på att jag inte behöver behandla precis alla.. Ha ju två skinnysar och på dem kan väl inte static leva?
#2 Självklart :) http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b0db9cb462244052442-ohyra
Jag ska ju sedan upprepa behandlingen för att försäkra mig om att staticen är borta ska man då ha i det lika länge och på alla igen eller räcker det med den flocken?
Hur lång tid efter första omgången ska man göra om det?
Nu har jag oljat in alla marsvinen förutom mina två skinnysar.
Såg att min teddy med har static och tror säkerligen att fler har det.
Var väldigt svårt att få olja i min Teddys päls och jag tror jag kommer få gå och ta på mer ofta på honom.
Jag hade velat haft något mildare schampo eller något som man sedan kan bada dom i dock inget sådan starkt. Har läst någonstans att någon badade i Hexocil Schampo vid static.
Sen har jag för mig att jag ska upprepa oljebehandlingen efter 14 dagar någon som vet om detta stämmer?