Välkommen Bruce!
Vi har en tid haft en ensam hane och det har varit svårt att få tag på en kompis och egentligen skulle vi hämtat en liten gris i Blekinge vid påsk, men tyvärr sket sig de planerna då vi inte längre skulle åka ned. Därför fick vi, trots att jag egentligen inte vill, köpa en liten herre från djuraffären. Maken fick bestämma namn, och det blev Bruce efter Bruce Dickinson i Iron Maiden. Han passar bra med Piff då 2 av 3 färger är lika på dem båda och de är båda virvelpetar :)
Jag bjuder på en bild som är tagen genom gallret, vill inte ta upp honom nu när han är "ny" och när han och Piff försöker göra upp vem som bestämmer :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Naw vad söt han är! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Söt 🙂
Åå vad söt! Gullig frilla;)
animal power <3
Fina lilla Bruce låg i morse död i buren 😭 Vet inte alls vad som kan ha hänt, han har inte ätit eller druckit dåligt och jag har inte tyckt han varit annorlunda. Men han dog nog lycklig, för han hade ett halvtuggat höstrå i munnen.
Men nu känns det bara som det är för mycket, två döda grisar på 3 månader. Och jag vet att jag MÅSTE köpa ett till marsvin, alternativt kastrera hanen som är kvar och sätta med mina honor. Hur kan en gris på fem månader bara dö? Tänker hela tiden att det är mitt fel, men han har fått hö hela tiden, c-vitaminrika grönsaker och vatten. Jag vet att han har ätit också, för kollar lite så att inte den stora grisen tar allt…
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Men nej :'(
Det troligaste är nog ett medfött hjärtfel eller liknande eftersom han dog så plötsligt.
Sov gott Bruce <3
Usch va hemskt :(
Det är oavsett inte ditt fel, och det ska du inte intala dig själv heller. Väldigt olyckligt dock 😕
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Mycket möjligt att det är något medfött eftersom det kom så plötsligt. Ingen av de andra tre grisarna mår dåligt och de har fått samma mat och hö. Bruce var ju dessutom från djuraffär och man vet ju inte hur noga den uppfödaren är med att välja föräldrar att avla på.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Tänkte skriva "Ååhh vad sööt", och så dog mitt lilla leende bort.. Gud vad sorgligt..
Men hur mycket du än klandrar sig själv, så vet du innerst inne att det faktiskt inte var du. Inte för de andra marsvinen heller som dött. Jag vet precis din känsla, jag vet hur det är. I början klandrar man sig själv hela tiden och tänker på massor av saker man kunde gjort bättre och saker man kunde gjort som hade förhindrat, men det är inte så lätt. Jag vet iallafall att du gjorde allt du kunde för att ditt kära marsvin hade det bra, och du är en toppenbra marsvinsägare. Var stark, håll ut, tiden läker alla sår raring ❤️🌺
#4 vet andra personer som också varit med om plötslig död på marsvin, oftast köpta från djuraffär… väldigt synd, R.I.P Bruce 😕
Neej vad hemskt…😕Vila i frid lilla bruce!
Så tråkigt. :( Sov gott lilla vän.
Att de dör plötsligt kan hända vilken gris som helst. Vi vet inte vad som pågår inuti, och även en gris framavlad under friska och kontrollerade linjer kan ha medfödda fel. Jag har själv plötsligt förlorat en vän på samma sätt, som föddes hos en av -enligt mig själv- SMF's mest seriösa uppfödare.
Absolut är seriösa uppfödardjur i alla lägen att föredra framför djuraffärsdjur, men jag ville poängtera att detta tyvärr kan ske oavsett uppfödartyp, det är sådant som inte ligger i våra händer och är omöjligt att styra över.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nej vad tråkigt :( Jag hde en 7-8månaders hane som hastigt låg död :( vetgiriga det känns, förmodligen ett dolt hjärtfel
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
😕Vad olyckligt!
Det är tungt när glädje hastigt blir till sorg. Men som du skrev: Bruce dog säkert lycklig. Kanske tuggar han maskrosblad i marsvinshimlen nu? Ingen vet, men tanken kan kanske vara en pytteliten tröst.
Tänker på dig, Svarttusch, och önskar dig allt gott.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare