Ögonskada :-(
Igårkväll märkte jag att min gamling Maja hade problem med ögat, vid närmare titt så var det skadat och såg inte roligt ut alls 😕
Fick tid hos veterinär idag som gjort kontroll och det är ett rejält sår på hornhinnan, har fått droppar som ska doseras ut 3 gånger om dagen och återbesök nästa torsdag om det inte blir värre.
Veterinären sa att det finns en risk att det inte läker när det är så pass stort men är ändå positivt inställd. Så nu tigger jag positiva tankar åt Maja.
Mumindalens Maja är född 2005-10-20 och är det äldsta marsvin jag någonsin haft, pigg i övrigt men med lite ålderskrämpor så som lite stel och trött. Dessutom troligen mer eller mindre döv sedan något år tillbaka. Lika synen har börjat bli lite sämre, troligen därav hon nu lyckats skada sig 😕Hon har alltid haft extra utstickande ögon… Men i bra skick för sin ålder fick jag höra.
Klicka inte upp bilden om ni är kräsmagade, ser lite ut som en zombie.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Åh stackars liten, hoppas verkligen att det blir bättre! Ett av mina förra marsvin (som inte lever längre) var ganska gammal han med och han fick ett sådant liknanade öga, helt plötsligt en dag var ögat blått istället för mörkare/svart. Jag visste inte vad jag skulle göra men väntade någon dag och det försvann kort tid efter. Men det är nog bra att gå till veterinären som du gjort, Jag hoppas att det på din lilla plutt försvinner snart och att det blir bättre!
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Håller tummarna för att hon blir bättre!
En av mina honor fick en ganska grov ögonskada för något halvår sedan. Det började som det ser ut på din tjej men blev sedan tyvärr värre, och infekterat. Höger på bilden är hur det ser ut idag, hon har nedsatt syn men verkar se lite på ögat iallafall. (Känsliga tittare varnas även här) Vi fick också ögondroppar till Sky men hon intensivbehandlades med så många gånger vi orkade med tretimmars mellanrum/dygn i några dagar.
Jag tror det kommer läka fint på din tjej men var inställd på att det kan ta ett par veckor innan det är helt återställt. Håller tummarna för lilla Maja jag också!
Jag har haft ögonskador 3 ggr. Har alltid fått hjälp snabbt/upptäckt det snabbt så antibiotika har satts in tidigt. SÅ jag tror att din tjej har bra chans!
Dock så fick min ena hon någon sort ärr inuti ögat, som veterinären sa inte kommer att orsaka henne några problem så länge hon inte vill läsa tidningen :)
Redan i morse tyckte jag mig se en klar förbättring, ögat är inte lika svullet och det röda är nästan borta. Maja kan blinka mycket lättare och verkar inte ha lika ont längre.
Man ska väl inte ropa hej än men det känns som detta kan gå bra
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har haft hornhinneskador på ungar ibland (lockiga raser) har använt receptfri ögonsalva och det har läkt på bara ett par dar.
Det är knappt så att jag tror mina ögon, skadan har läkt så snabbt! Eller läkt, det är iallafall en synlig förbättring och jag vill tro att Maja börjar få synen tillbaka igen.
Denna bild är ifrån igårkväll efter medicinering (rätt dålig mobilbild), det mesta grumlet är borta, det röda är helt borta samt svullnaden. Själva såret på ögat är betydligt mindre och nu börjar det bli lite svårare med medicineringen då hon kniper med ögonlocken och väjer undan vilket jag bara är glad för 😉
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Idag var Maja och jag på återbesök och Majas öga är nu helt återställt 😃 ❤️
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Åh vad härligt, skönt att det slutade bra! :D
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Ja verkligen, det hade inte ens blivit ärr på hornhinnan :-) Stål-Maja! 😃
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vet inte om det är möjligt men nu 2 dagar efter Maja blivit friskförklarad så ser jag samma sak fast på vänster öga!!
😮
Ursäkta att bilden ej är vriden, lyckas inte få den åt rätt håll med min nya dator 😟
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se