Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2670 ggr
Minerad
11

Maskrosor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går fort nu! Allting växer på en gång. Så idag har jag plockat in årets första ordentliga maskrosfrukost till marsvinen. 😃

[rumelle]
0

Åh vad gott! :D

Fridaaaa
0

Åh fusk! 😃 Mina hade blivit superglada för maskrosblad hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Minerad
2

Det tog slut jättefort. 🙂

[körsbärsblomma]
0

så gott hoppas dom slukasde i sig fort🙂

linneakaangas
0

Här har det inte växt några än.😕 Längtar tills de kommer, grisarna älskar verkligen maskrosblad!

Minerad
0

Jag fuskar och bor i Skåne. Men våren har varit sen här också. Men i helgen ska jag försöka ta mig ut i naturen och se om något mer har kommit upp som går att plocka. =)

Tisslibiie
0

Nu blev mina grisar avundsjuka :P

Enjoy life and live the adventure!

Lily
0

Så gott! Mina grisar fick prova på Kirskål idag, det verkar populärt. Tur att jag har så mycket ogräs i rabatterna ;)

busKotten
0

Mina små vinterfödda fick också smaka maskrosblad för första gången idag… De var nog inte riktigt lika välväxta som dina ;) i storlek med små ruccula ungefär.

Det var väldigt populärt!

Minerad
0

Härligt att höra både #8 och #9! Jag har längtat lite extra efter våren i år, både för att vintern var så lång och för att det är första våren med marsvin!

vevve89
0

Jag längtar tills vi får massa fint gräs och äppelkvistar att ge djuren.. Ger inte maskrosblad längre till ngt djur. Kaninerna får i sig ibland men det är väldigt få.. =)

Minerad
0

#11 Hur kommer det sig att du inte ger maskrosblad?

vevve89
0

#12 Det kan ge urinsten hos marsvin fick vi veta av veterinär när vi hade ett marsvin som fick just det. Maskrosor och persilja kan ge det.

Har aldrig sett ett djur ha såå otroligt ont. Så efter det ger vi inget av våra djur det. =)

CorneliaAndersson
0

Här har det ej kommit några,, å jag bor också i Skåne!;))

Men där vi bodde innan (en gård) fanns där maskrosblad som kunde bli närmare 50-60 cm :3

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

farvendal
0

#12, gav inte heller mitt förra marsvin maskrosblad efter att han hade haft urinsten.. finns en lista med en massa saker man skulle undvika. bla. banan.

Tyckte synd om honom, för han älskade ju maskrosblad..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

vevve89
0

#15 gjorde vårat oxå. Maskrosor brukar vara favorit. Vår lilla tjej dog av urinstenen. Hon var då dålig av den att hon dog efter narkosen när de tagit bort stenen.

Lilje
0

Tur att mina grisar inte fattar detta för då hade det väl blivit protest 😉Här i Uppland växer det inga maskrosor ännu men det blir väl till att plocka när det väl börjat växa, våren är seg i år.

Mindmusic
0

Härligt :3 Jag väntar fortfarande på att kunna plocka något till mina svin! Inte änns knopparna på träden har slagit ut här än men förhoppningsvis kommer det snart nu när snön börjat smälta :3

mindmusic.deviantart.com

Eulwen
2

Mina 19 grisar hade skriktävling idag om de sju små tunna maskrosblad jag lyckats hitta på gräsmattan. Får leta mer i morgon för jag hamnade inte högt i kurs hos de 12 som blev utan…! :-P

emmaaslund
0

#19 Hahahaha 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mirinda
1

Mina grisar blev gröna i ansiktet av avundsjuka  när de fick höra om primörerna några av er hittat. Här växer inget nytt grönt än.

Men snart smyger konstiga tanten med sin lilla påse runt i kvarteret och spejar efter ljusgrönt ogräs…😉Tills vidare får vi klara oss med dill och persilja.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ellensmarsvin
1

Här i Stockholm hittade jag tre ynka små blad, men marsvinen älskade det! Härligt att dem blir så tacksamma för lite ogräs. :)

godisgrisen
3

Här i Uppsala har det inte kommit mycket än men jag har mina speciella "vårplockarplatser" vid söderväggar. Har lyckats krafsa ihop några ynkliga grässtrån och maskrosblad till älsklingarnas stora lycka. Längtar tills man kan plocka ordentligt så de blir nöjda och jag slipper jord under naglarna för jag måste gräva så nära marken för att få till lite mat.

Maskrosor, banan och persilja ger urinstenar och även större risk för UVI. Jag matar inte alls lika mycket längre med dessa rätter och numera har jag mycket mindre problem med dessa symptom på mina marsvin. Man ska var försiktig men det finns mycket nyttigt i den här maten också som järn och C-vitamin och marsvinen älskar ju maskrosor. Jag ger fortfarande persilja och maskrosor till mina djur men i begränsad mängd. Tänk på det att inte ge för mycket bara. Gräs kan de aldrig få för mycket av och marsvinen tycker att det är lika gott.🙂

Minerad
0

Hahahaha, vad härliga ni är! Och vad gör man inte för att glädja sina små svin? Vågar jag avslöja att vi gjorde årets första nässelsoppa igår också? Till människorna inte marsvinen, förvisso.

Och vad tråkigt att höra att man inte kan ge obegränsade mängder maskrosor. De växer ju så obegränsat!

Mirinda
0

Jag har läst någonstans att man kan torka nässlor och ge marsvinen. Det lär vara nyttigt. Dock är det viktigt att de inte får färska brännäslor, så klart. Det är inte så kul att få en näs-/nosbränna.

Är det någon som har bättre kläm på det där med nässlorna än jag. Har inte vågat låta grisarna prova än.

Binajis
0

#25 Jag brukar plocka de tidiga nässlorna som är fulla av näring och torka. Viktigt att de inte ligger i solen så alla vitaminer går åt. Dessutom kan det vara bra att vända på dom då och då och det brukar ta 1-2 dygn innan de är så pass torra att de inte bränns längre. Sedan är det bara att servera! Men det är inte så populärt 🤓 bland mina i alla fall. Inte ens honorna är speciellt imponerade. Ändå envisas jag varje år 😂

Man får låta bli att ge något annat mumsigt den dagen man ska ge nässlor. Det är hursomhelst väldigt nyttigt och jag har haft några som har lärt sig att uppskatta det :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Mirinda
0

#26 Tack Binajis!

Det får väl bli soppa istället om mina kräsna killar rynkar på nosen åt nyttigheterna.

Tror att jag ska så lite gräsfrö i en låda; håller på med frösådd inomhus inför sommaren. Kryddgrönt uppskattas av grisarna när de luftar sig på balkongen. Går det att använda sånt där fint (tunna strån) dekorationsgräs som marsvinsmat? (kanske en lite dum fråga - men hellre det än att låta bli att fråga och förbli dum=okunnig)🤔

OT: Är det någon som vet var man hittar recept på nässelsoppa?

Lycka till alla med sökandet efter det goda gröna i backar och soliga trädgårdshörn!👍

Minerad
1

OT, Jag gör nässelsoppa så här! Är inte bra på att följa recept så det blir alltid på ett ungefär.

1 Samla många nässlor! Späda blad och toppskott. Kanske 2-4 liter?

2 Fyll vasken med kallt vatten och lägg i alla nässlor och rensa.

3 Koka upp vatten i en rymlig kastrull. Lägg ner de rensade nässlorna och koka en kort stund. Förvällning är kanske onödigt, men ibland får man tag på nässlor som är så fulla av kväve att man blir lite skum i magen av dem. Slå av vattnet i en durk och låt nässlorna rinna av. Spar vattnet till växtgödning om du vill.

4 Fräs lök i smör i kastrullen. Jag gillar salladslök. Lägg tillbaka nässlorna och koka upp med lite nytt vatten. Späd med mjölk eller grädde, salta och peppra och lägg i något färskt kryddgrönt som finns hemma.  (veganvarianten är tex att byta till en neutral olja+mandelmjölk)

5 Servera med vad du vill; en grillad köttbit, nybakt bröd eller ägghalvor.

Mirinda
1

#28 Tack Minerad!🙂