Bedömning av hullet
Jag har letat efter information om hur jag kan bedöma hullet på mina marsvin, utan att hitta något av värde.
Är det någon här som vet vad jag kan gå på?
Vikten är ju en liten vägvisning men samtidigt så individuell. Hur ska marsvinen se ut över ryggen? På magen? Jag skulle vilja veta både hur jag kan se om de är för tjocka eller för smala, då jag förstås vill undvika bådadera. Hur spelar åldern in det hela?
(nu handlar inte detta om utställningsmarsvin, så "perfekta" behöver de inte vara, men icke desto mindre hälsosamma!)
Mvh,
/Gabriela
hm kan försöka svara på din fråga så gott jag kan utifrån den egna erfarenheten, som inte är enorm, men lite.
vi brukar kolla på marsvinet i buren, är den rund när den går? eller är den slank? när man håller handen under magen, flyter magen ut som en enorm spärrballong eller är det en ok utrundning som marsvin alltid har? känns magen fast, eller försvinner fingret in i mjuk mage när man petar på magen? känns marsvinet ovanligt lätt för storleken, eller för tung?
vi håller också koll på vikten. det är oerhört svårt o säg att : ja när de är 6 månader så ska de väga si o så. för vissa är mindre vid 6 mån än andra. kom alltid ihåg att muskler väger mer än fett.
våra marsvin har väl legat ungefär på denna skala, undantag av mitt dåliga minne.
runt4-6 mån, 500-700g. 7-9 mån 800-900 g, 12 månader och upp 1.3 kg som max. om vi inte har ett enormt ovanligt musklat marsvin ser vi helst inte att våra grisar väger över 1.3…
kanske någon annan har mer riktiga vikter per ålder, detta var vad jag kom ihåg ur minnet.. 🙂
glömde förresten nämna att vi också känner på revbenen, de ska inte vara för tydliga men inte för otydliga heller, en balans som man hittar med tiden.
om du inte vill ha ohälsosamma grisar, skulle jag kört på enbart grönsaker och hö. så körde vi i början och våra var väldigt naturligt slanka 😉 finns förståss undantagsfall där ett överviktigt marsvin också bara äter nyttigt. så kan det ju också vara för oss människor. för o gynna tänderna undvika söta frukter som äpplen.
Tack så mycket för hjälpen!
Har hittills ibland pendlat på en och samma dag mellan att tycka "oj, vad tjocka de är" och "nu ser de väl ändå lite väl smala ut"… De har ju en sådan otrolig förmåga att sträcka ut sig lååååångt resp. att krypa ihop till en liten boll. 😉
Men då är jag lite lugnare, tycker att mina marsvin passar exakt in i din beskrivning av ett normalviktigt marsvin. 🙂 Skönt! Tack!
Jättebra beskrivet! Jag har också undrat.
Dessutom tror jag mina grisar har lärt sig att sträcka ut sig på längden så att de sak se magra och hungriga ut för att få mer mat. 😉
marsvin är ju lite som dragspel i kroppen. dessutom har de olika långa kroppar vid olika åldrar, och det är fantastiskt vad det varierar. vi har en runt 5 mån grabb som är jättefint balanserad i kroppen, så har vi en som är född i slutet av januari som är jättelång o ful i kroppen. så har vi en 11 mån kille som också är för lång, han har inte hunnit växa ihop än så att säga. och så har vi en liten brud på cirka 10 mån som är ganska liten men helgo och jämt vuxen i kroppen 😃
är glad att min hjälp uppskattades och kunde hjälpa er! :)
#4 haha, ja, man får studera kroppshelheten på dem när de inte anar att man kikar på dem. annars kommer nosarna farandes i vädret och som ett gäng blodhundar kastar de sig mot burkanten - plötsligt är de långa som ålar och når överallt.
Hm intressant tråd, den fick mig att fundera lite. Min rexhane som är snart fem månader väger ca 950 gram. När jag läst det ni skrivit innan så låter ju det väldigt mycket… Dock så är han inte tjock när jag känner på honom, han är fin i kroppen. Men sedan antar jag att det är individuellt, han kanske har kraftig benstomme ;). Nej skämt och sido, han är en väldigt bastant herre med otroligt mycket massa. Stor för sin ålder kanske :)
#6 Det är svårt(omöjligt?) för så unga växande marsvin att bli tjocka. Jag har haft grisar av gott hull som vägt knappt 700g vid 3 månaders ålder och 900g vid 5 månader. :) De blev inte jättestora i slutändan heller. Det varierar mycket, hur fort de växer.
Jag tycker att "vad väger era marsvin?"-trådarna ger en rätt bra bild av hur mycket olika marsvin kan skilja sig i vikt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja, det är just min erfarenhet att man inte bara kan gå på vikten, jag tar det bara som en "hint". Så därför frågade jag efter andra referensramar, så jag kan göra en egen bedömning utifrån individen.
Vikten påverkas ju som ni har skrivit bl.a. av storlek och muskler och inte främst av åldern. Tänk om man hade sagt så på människor, att någon i en viss ålder bör väga så och så mkt (okej, nu handlar det inte om lika stora variationer hos marsvin, men ni fattar…😉). Mina två honor som är systrar skiljer det 100g på, det är rätt många procent av totalvikten! De har ungefär samma hull men är helt enkelt olika stora.
Jag tycker i regel att just Peruaner är väldigt päronformade, särskilt honorna som känns slyngliga länge. Nån annan som håller med?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#8 Ja visst är det så, väldigt individuellt :)