Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 771 ggr
Tiger13
2013-04-18 16:09
0

Behöver lite hjälp

Hej!

Jag ska köpa marsvin om ungefär en månad. (jag ska få de i födelsedagspresent) 

Jag har aldrig haft marsvin, men jag försöker lära mig allt som går att lära sig om marsvin.

Men, jag hade tänkt att köpa två marsvin som är i Rex eller Teddy rasen. Men jag vet inte vilken av de två raserna. Är det någon skillnad på de två raserna egentligen? Är det beteendet som är skillnaden? Är det något jag behöver veta om dem?

Jag vet att man ska ha två marsvin tillsammans, men vad är bäst att ha? Två hanar eller två honor?

Vilken storlek ska man ha på buren? Visst borde jag kunna köpa en bur som egentligen är till kanin, som är 118x58 cm?

//Elin

ElmerKrudd
2013-04-18 16:12
0

Vet tyvärr inget om de raserna :P Men skulle tipsa om att köpa två honor, utifall du vill ha en större flock nångång så är det lättare att sätta ihop flera honor än flera hanar :) 

Storleken på buren blir bra ^^ Kom ihåg att de ska ha varsina hus/gömställen :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
2013-04-18 16:13
1

Beteende osv är individuellt skulle jag säga, inget på rasen.
Jag personligen upplever att teddy har en tendens att lätt få svamp pga den täta pälsen men det är lätt att "bota" 🙂

Hanar eller honor, spelar ingen roll. Ska du bara ha 2 st så går det bra med vilket som. Jag har bara hanar just nu, 3 par hehe

Den buren låter lämplig ja, skulle ej ha under det 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Twili
2013-04-18 16:17
1

köp ej ifrån djuraffär, köp ifrån privat uppfödare istället :-) det kanske du redan tänkt göra :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[erikam]
2013-04-18 16:45
3

Egentligen så ska det ju inte skilja på de raserna men jag personligen tycker att det gör det. Jag tycker rexens päls är finare (möjligt att det är en idé jag fått för mig men så tycker jag). De rexar jag stött på har alla haft väldigt stor personlighet och pratar en hel del, värt att tänka på även om det är mysigt. Mina två rexar pratar egentligen ständigt, de har alltid något att berätta ;). Rex är ett underbart val, världens bästa marsvin enligt mig med sin fina täta päls och runda gulliga form :)

emmaaslund
2013-04-18 17:13
2

Håller med #4 angående rasvalet 🙂 Heja rex! De är fantastiska både mentalt och utseendemässigt. Något att ha i åtanke är att vuxna rexhanar blir ganska stora (!) så jag skulle nog säga att buren du ger förslag på, är i minsta laget. Oavsett vilken ras du väljer, stort lycka till! 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

ElmerKrudd
2013-04-18 17:15
2

Jag kommer skaffa mig en rex någon dag också, bara för att de är så himlans fina ^^

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Tiger13
2013-04-21 17:39
0

Sorry för att jag har segat med att svara..

#1 Okej, jag får fundera på om jag vill ha en större flock i framtiden :) Jadå de ska få varsin hus.

#2 Oj det visste jag inte att de kunde få svamp! Men tack, då fick man lära sig något nytt :)

#3 Jag köper aldrig djur från djuraffärerna längre :) Känns tryggare och mycket bättre hos uppfödare :) Det som är det svåra är ju och hitta en bra uppfödare också..

#4 Där sa du något. Jag älskar när marsvinen pratar mycket. Jag var vakt åt min kompis två marsvin för några år sen, och de prata jämt och jag älska det! Så mysigt och underbart ljud de kan komma med! Känns som att det lutar mer åt Rex hållet nu när jag har fått veta mer :D

#5 Oj är buren för liten? Shit, hur stor ska den vara helst? Vad har du? Har du något tips på någon bur som skulle passa? Jag skulle nog vilja ha två hanar, tror jag :)

Fridaaaa
2013-04-21 17:48
1

#7 Alla marsvin kan få svamp men tätpälsade tenderar att kunna få det lättare.
Nej buren är inte för liten till 2 marsvin 🙂 Men skulle ej ha under det. Lagligt sett får man ha fler än 2 marsvin i den.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaaslund
2013-04-21 17:58
0

#7 Precis som Frida nämnde så är buren lagligt sett inte för liten. Men för att få ut det mesta av marsvinen och för att låta dem ha plats att springa och busa på, rekommenderas en större. Ju större yta, desto gladare marsvin 🙂 Min minsta bur har måtten 200x80cm, i den skulle jag ha högst sex marsvin.

Det finns flera trådar här på MiF som beskriver hur man kan bygga en egen bur, det är inte alls så komplicerat som det först kan låta. Sök bland inläggen på exempelvis  "bokhyllebur" för att läsa mer 🙂 Att kunna ha en sådan öppen bur förutsätter givetvis att man inte har andra djur i hushållet som kan komma åt marsvinen. Har man det, kan man lösa det genom att placera buren högt upp på ett bord eller lägga kompostgaller över. Det finns hur många lösningar som helst, bara fantasin sätter gränser 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
2013-04-21 17:58
0

Om du badar de någon gång, tänk på att torka de noga då. Ett tips är att torka med handduk och hårfön😉

animal power <3

[erikam]
2013-04-21 18:46
0

#7 Hihih vad roligt ! Ja, det är himla mysigt när de pratar. Oftast åtminstone, ibland härjas det ordentligt ;)