Varning för oseriös köpare!
Jag har fått en slug räv till "köpare" på kroken och har nu efter många om och men sagt ifrån - jag tänker inte sälja till henne. Hon bor i Eskilstunaområdet och säger sig kunna åka en bit för att mötas upp (vilket i slutändan visat sig vara osant).
Tänker inte skriva ut hennes namn och mejladress öppet i forumet, men man kan PMa mig så berättar jag mer. Sedan är det upp till var och en att bestämma hurvida man vill sälja åt henne eller inte, naturligtvis.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
det finns många oseriösa köpare i dagens samhälle tyvärr🥵
Vad tråkigt! :/ Man har ju ett ansvar både som köpare och säljare, speciellt när det faktiskt kommer till levande ting. Skönt för dig att du sagt ifrån.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
På vilket sätt är hon oseriös? Verkar hon egentligen vilja få marsvinen hemkörda eller? Är det något mer som gör att du inte vill sälja till henne?
Givetvis är det jättebra att du inte säljer till en köpare du inte känner förtroende för!
#1 Tyvärr är det så. Det värsta är att dom ofta är väldigt duktiga skådespelare så det kan vara svårt att veta om personen ifråga är lämplig eller inte. Men oftast infinner sig en magkänsla som gör att man kan bestämma sig.
#2 Precis så är det.
#3 Hon prutar på marsvinen, betalar inte tingningsavgift, hör inte av sig om viktiga saker osv. Jag vill inte skriva mer i forumet utan man får mejla om man vill ha mer detaljerad beskrivning.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Det låter inte kul alls, men som sagt, skönt att kunna säga ifrån !
#4 Nej, det lät inte verkligen inte seriöst alls. Bra att du stoppade!
Jag hade konkreta saker att argumentera emot när jag skrev till henne att hon inte får köpa marsvin av mig, som tur var. Värre är det när allt verkar fint, men man har den där gnagande känslan… Då kan det vara riktigt tufft att säga ifrån, eftersom dom heller inte vet vad de gjort "fel". 😐
#7 Ja fy det är obehagligt att avstyra köp. Så fort någon försöker pruta så får de inte köpa av mig, det går bara bort. För kan de inte betala för marsvinen och förstår deras värde eller verkar ha väldigt dåligt med pengar så jag misstänker att de inte klarar att ge veterinärvård eller rätt mat så vågar jag inte sälja mina marsvin dit.
Jag har även nekat köpare som verkat för fixerade vid att ge marsvinen till sina för unga barn utan att ha eget intresse. De personerna har jag informerat noga om föräldrarnas roll i det hela… sen har de bara försvunnit av sig själva. ;-) Jag har inte behövt tacka nej där utan jag antar att kom på sig själva med att det var en dålig idé… hoppas jag.
Knepigast och svårast är när folk hör av sig som jag misstänker har lite djursamlarendenser. Det har hänt mig två gånger och båda de personerna blev verkligen jättearga på mig och bråkade en hel del. Jobbigt. Båda dessa har jag haft ögonen på senare och jag vet att mina beslut var rätt tyvärr.
Jag tänkte att jag skulle lista några varningstecken som man ska ha i minne när man säljer marsvin:
1. När köparen försöker pruta. Fråga varför. Personligen tycker jag att det känns tveksamt att sälja ett livslevande fantastiskt marsvin till någon som inte ens har lust eller kan betala ynka 300:-.
2. När köparen är lite väl inspårad på att köpet är för barnens skull trots att barnen är väldigt små. Fråga noga om köparen förstår sin roll i det hela. Oftast är det inga problem när allt kommer omkring och de fått förklara men ibland är det verkligen så att de tror att en sjuåring ska ta allt ansvar.
3. När någon vill köpa ett marsvin för blandisavel. Där drar jag alltid öronen åt mig. Om det är någon som vill ta en enstaka kull bara så tycker inte jag att det är konstigt det känns okej men när någon vill föda upp marsvin utan riktiga avelsmål misstänker kan det ligga ett djursamlarbetende i grunden. Fråga noga varför. Det måste inte vara något konstigt men avstyr om du får en obehaglig känsla i magen.
4. De som redan vet ALLT om marsvin. Ofta kan de vara bra köpare men tvinga på dem skötselråd och information trots att de inte vill/eller tycker att de behöver. Är det folk man inte känner kan man ju inte veta vad ALLT betyder. Låt aldrig ett marsvin lämna ditt hem utan att du gett massor av information.
5. När man säljer vuxna omplaceringsdjur misstänker jag att det är störst risk att råka ut för djursamlare. Undvik för allt i världen att sälja marsvin till någon som skryter med att de brukar "rädda" djur och vill starta omplaceringshem. Ja jag vet det finns jättebra omplaceringshem och det finns vänliga själar som gör en stor insats att att ta hand om utsatta djur. Det kan vara i sin ordning men fråga dessa noga så du inte blir lurad. Det är nämligen vanligt att djursamlare kanske utan att vara medvetna om det själva tror sig "rädda" djur som snart väller över alla breddar där hemma som de inte kan ta hand om.
6. Låssasköparna är väldigt vanliga. De är kanske inte så farliga eftersom det inte blir något köp av så marsvinen kommer inte i kläm men hjälp så jobbiga de kan bli. Det är så tröttsamt när mycket entuastiska köpare efter en ivrig mailtrafik plötsligt slutar svara när det blir dax för flytt. Jag vet inte varför det finns säkert olika anledningar. Vissa får säkert en kick av att spela ett spel och fantisera om att köpa djur. Andra är nog bara lite otrogna och väljer något annat marsvin och skäms för att tala om det.
Oj TS förlåt att jag kapade lite i din tråd men det är ett viktigt och intressant ämne. Tråden väcker frågor så jag tänke hjälpa till med att förklara vad jag ser som oseriösa köpare.
Ingen fara Godisgrisen - ett kanoninlägg!
Verkligen jättebra inlägg!
Jag som inom en snar framtid kommer sälja för första gången har verkligen nytta av alla tips! :)
TS du får gärna skicka det till mig, har mejl kontakt men en mycket mysko "köpare"
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 

#12 samma här så TS får gärna skicka till mig med