Min Arvid är sjuk!
Hjälp!
Jag är så orolig för min hane, Arvid. I två dagar nu har han varit hängig, ögonen är trötta och han äter inget! Han har blivit jättesmal! Därför är jag orolig för att han har varit sjuk länge, men jag har inte märkt något på honom förens i förrgår! Jag har fösökt att "banta ner" mina två hanar ett tag och märkte då inte att det var något konstigt i att han tappade lite i vikt, men nu är det för mycket! Han äter inget och dricker inte. Jag ger honom vatten med C - vitamin (dom har alltid c - vitamin i vattnet och c- vitaminberikad pellets) via en sondmatningsspruta, jag sprutar alltså in vatten i munnen på honom. Då dricker han gärna och visar på att han vill ha mer, och jag har tvingat i honom gurka igår, men idag åt han inget. Har försökt med massa olika grönsaker och marsvinsgodis men inget får han i sig.
Han är liksom trött, han har kvar sina vanliga beteenden och piper när jag kommer ner och purrar och pratar med mig när jag har honom i knäet. Men han har ingen ork i kroppen. Ögonen är glansiga och ser fina ut bortsett från att dom ser så trötta ut. Tänderna ser också ut som vanligt…
Någon som vet vad det kan va? Och vad jag ska göra? Har ingen möjlighet att åka till djursjukhuset idag, men i morgon är min sambo hemma, då åker jag in och han inte visar tecken på att bli bättre, om de har öppet förståss…
Jag vet inte vad det kan vara, du kan ju prova att ringa till djursjukhuset och be om råd. Dom har mer kunskap än mig iaf ^^ Och om det inte blir bättre så får du prova att åka in i morgon.
Hanna

Håller med Abico, hör med djursjukhuset :) Hoppas han blir bra igen !
Hej! Tack för era svar! VÅrt djursjukhus svarar bara i telefonen mellan Halv nio och halv elva på förmiddagarna så det är alldeles för sent att ringa… Idag fick jag i alla fall i honom gurka, jag tog det där i mitten som är mjukare och hackade i småsmå bitar. Han gapade och ville gärna ha. Förstår inte vad det är då han inte kan äta själv men gärna blir matad?
Ja, jag åker nog in i morgon …
#3 - Okej, hoppas det blir bra. Vill gärna höra mer om vad som sker under morgondagen, håll oss uppdaterade.
Kram Hanna
Hanna
Ta honom till veterinären! ;) Att de inte äter/dricker och inte har aptit är dåligt. Du behöver inte bry dig om att pelletsen är c-vitaminberikad - det skriver tillverkarna bara för att ägarna ska tycka "ja det är ju bra, marsvin måste ju ha c-vitamin…" men nästan all c-vitamin förstörs vid tillverkningen och av syre oavsett om den är väl förpackad eller inte. Så räkna inte med att det finns mycket c-vitamin i pelletsen inte… :) Kan också påpeka att det bara finns en pellets som är tillämpad för marsvins behov - den görs av Oxbow Pet Products (mer info här). Försök få i honom mat och spruta i honom vatten i munnen med hjälp av en pipett ("spruta") i mungipan. Köp morotspuré (spä ut med vatten) eller havredryck (Go Green eller Gyllenhammars havremust) och ge honom via pipett, är energirikt och piggar upp samt hjälper honom att få bättre hull. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hoppas det går bra med honom!!!
Har du kollat hans tänder?! Det verkar ju som att han vill ha mat, men inte kan äta!
Tänderna längre bak i munnen kanske har blivit för långa? Men det löser inte det med vattnet..hmm..lycka till
Helena
Tack för alla svar!
Jag har hela tiden försökt att titta till munnen och jag tycker att han ser kosntig ut i den … tändern ser okej ut men han ser liksom uppsvälld ut i munnen … men jag vet inte, har liksom inte tittat så mycket i deras munnar förr bortsett från att jag tittat till tänderna då och då för att se att de inte är för långa, men man tänker ju inte på hur de ser ut annars så länge de är friska!
Xtanlover - ja jag har hört det där med pelletsen, men ger dem som sagt även C - vitamin via vatten och de får grönsaker två gånger om dagen. Skrev det mest för att säga att jag försöker få i dem vitaminer så ingen skulle påpeka det :) Dock säger hon på djuraffären jag handlar på att det ska va vitaminer i pelletsen, men men … jag ger knappt mina marsvin pellets alls eftersom det ofta är fett också. De äter mest hö och grönsaker i alla fall :)
Har i alla fall en tid hos vetrinären i morgonbitti och hoppas då att de ska se vad som är felet med honom! Tror inte att det är något farligt eftersom han är som vanligt annars, han tvättar sig och är ren, han springer runt när jag släpper honom lös (om än lite tröttsamt) och idag och igår försöker han äta men maten blir ofta kvar i munnen… är som att han inte kan svälja. Han han ju at ett bett från något djur (har haft dem i en utebur om dagarna när det varit fint väder) eller fått i sig någon dålig växt (hur det nu ska ha gått till men man vet ju aldrig).
Han är i alla fall varken bättre eller sämre idag … så i morgon löser det sig nog :)

Hoppas det löser sig ! Berätta hur det går med honom när du har fått svar på vad det är!

Om något av mina djur inte äter så ger jag närings dryck, som finns på apoteket, finns nog på mataffären oxå. Men veterinär är ju det som gäller, näringsdryck är ju bara till för att de inte ska tappa alltför mkt vikt och bli uttorkade, jag ger dem oxå lite proviva, eller åt annat med bra för magen bakterier så att inte tarmfloran slås ut.

När jag tvångsmatar mina marsvin ger jag dem fortimell näringsdryck (skogsbär) köps på apoteket. Brukar blanda fortimellen med Dr Kousa risdiet så att det blir en lös gröt.
Brukar även göra hövatten (ta lite hö och lägg i ett vattenfyllt glas och låt stå i kylskåpet ca 12 timmar) så får de i sig det nyttiga från höet. Nytt vatten bör göras en gång per dygn.
Gör också grönsakspuré (vitkål, gurka, morot, paprika) tillsätter hövatten i purén för att få lös konsistens.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Hejsan!
Var hos vet i tisdags och hon klippte framtänderna på honom, men de var inte så långa att det skulle ha skapat problemet. Fick en tid i fredags för att söva honom och kolla munnen. Så i fredags åkte vi in med honom och vet som kollade honom då var mkt bättre på smådjur märkte jag för hon kände direkt att kindtänderna var långa och sneda. När jag hämtade honom hade de sövt honom och filat ner kindtänderna, men inte bara att de var långa, de växte konstigt också! Han hade som hon sa (pratade norska) en förtjockning i kinden som gjorde att tänderna växte snett innåt- Så har vi otur så kommer problemet igen och igen och igen … är så fallet så kan jag ju inte ha kvar honom. Vet sa det också, att något år kanske det funkar men det är inte snällt mot marsvinet att göra så. För då måste han sövas kanske varannan månad. Och när de filar kindtänderna kommer små sår som man ska ge antibiotika mot… och så kan ett marsvin inte leva. Huvva. Men nu hoppas jag att han inte får samma problem igen, utan att tänderna inte växter så mycket igen.
Han har varit hos min syster i helgen för jag var tvungen att åka bort, men hon har själv marsvin och det kändes bra när jag skulle ge antiobiotika eftersom hon är mycket duktigare än mig på djur och mediciner. Han får även ett pulver man blandar med vatten för att få i sig viktiga saker, men syster sa att han började äta själv nästan direkt, så jag tror inte att jag behöver ge detta så många dagar till :) Har honom hemma nu och han är pigg och piper och pratar och går runt och äter hö :)

Vad bra att han mår bra nu! Hoppas det håller i sig framöver ..!
Hipp hipp hurraaaa, för Arvid!
Vad skönt, och RYSLIGT (blev knottrig) att läsa det du skrev. Kändes jättebra!
Du är snäll mot ditt djur som inte lät det lida i onödan!
Kram // Shintaida
Tack, vad kul att ni bryr er om min lilla älskling! Nu har han fått för sig att han bara ska äta när jag sitter bredvid … han är lite rolig. Antingen är det för att han är van att bara äta när jag är med eftersom jag har fått mata honom så länge, eller så är det för att han saknar sin rumskompis. Men han äter så bra nu så snart kan han nog få komma tillbaka till honom :)

13# skönt att höra men hu rmycket kostar besök hos vätrineren?
Jag vet inte vad det i fredags kostade, har inte fått någon räkning än, men för en vanlig undersökning gick det på 583kr. Så när de sövde honom och filade och sedan skickade med antibiotika så lär det gå på över 1000kr iaf… :(
Hoppas att Du har försäkring på honom!
// Shintaida
jag håller alla tummar i världen för lilla arvid -- otroligt vackert namn för övrigt!
Nej, jag har honom inte försäkrad tyvärr :(
Tack! Tyckte själv att det var ett fint namn att ha på ett ev kommande barn, men så blev det på marsvinet istället :)