Buff eller lemon..?
Här är jag med mina buff och lemon igen. ;) Tjejerna har växt och utvecklats och så har även pälsen. Jag har ett tag förundrats över hur himla markant och tydlig Edits tickning är, medan Freja som är i samma färg har en mycket dovare och mörkare tickning. De var båda färgsatta som lemonagouti/cream, men när jag jämför Freja med sin syster Flora som är buffagouti/buff börjar jag undra om inte Freja kan vara buffagouti/cream?
Bilden blev lite mörk eftersom jag råkade täcka en del av blixten med mina klumpiga fingrar, 2 bångstyriga flickor hjälpte nog till en del. ;)
Edit till vänster, lemonagouti/cream.
Freja till höger, lemonagouti/cream /// buffagouti/cream?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Och här jämför jag Freja med syster Flora.
Freja till vänster, lemonagouti/cream /// buffagouti/cream?
Flora till höger, buffagouti/buff.
Jag tycker att agoutipartiet på Freja stämmer mycket mer överrens med Floras buffagouti än med Edits ljusa och tydliga lemonagouti, medan de enfärgade partierna ser mer ut som cream än buff.
Buffagouti/cream går inte :-)
Det är så stor skillnad mellan Flora och Freja att jag är säker på att du har en lemonagouti/cream och en buffagouti/buff :-) Tickningen kan ge en illusion (stavning?) av att vara mörkare
#3 Åh, jag har funderat på den innan om buffagouti/cream ens är möjligt, men det är alltså inte det! Nej då är hon ju lemonagoti/cream för hennes enfärgade partier är alldeles för ljusa och kalla för att vara buff.
Skumt dock att agoutin är så… vag… blaskig… ihopsmält liksom eller vad man ska säga, med basfärgen. Jämfört med Edits tickning som är så tydlig och markant i kontrast till det svarta!
Edit har så himla snygg agouti, medan Freja och Flora har en agouti som om man inte tittar jättenoga nästan ser enfärgade ut.
Om de har stark underfärg så blir kontrasterna större än om de har mer dassig underfärg, speciellt när de har ljus bandfärg. Hoppert mellan svart och cream är mycket större än hoppet mellan blasksvart och buff. Även bandets längd påverkar, ju kortare band desto skarpare kontrast.
#5 Åh men då klarnar det kanske lite… Alla 3 ungarna kommer från samma pappa, men Flora och Freja kommer från extremdassiga långhåriga Humla medan Edit kommer från self-Ella.
Så Flora och Freja bör dels ha anlag för dassigheten ;) och dels har de något längre päls än Edit som har nonselfpäls. :)
#6 Precis :-)