Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 550 ggr
wingren
0

Kvitter / Chirping

Här om veckan så kvittrade en av mina grisar (eller båda svårt o veta) o har funderat över detta en del. Flyttade för 1½ månad sedan till en liten etta o är alltså konstant i samma rum som grisarna när jag är hemma. Det har nu hänt vid två olika tillfällen. Så tänkte att de kanske var glada över mycket sällskap o uppmärksamhet. Men nu i morse kom jag på en annan sak, det är jättemycket fåglar här utanför o de kvittrar hela morgonen fram till middag/eftermiddag. Tror ni det kan va därför? Att de liksom härma fågelkvittret? För när de kvittra fanns det inget som skulle kunna fått dem rädda eller chokade eller liknande. En gång var det på kvällen o engång på eftermiddagen.

Vad har ni för teorier om kvittrande/chirping? :)

Fridaaaa
0

Jag har haft marsvin som med kvittrat.
Lotus jag har hemma, har jag hört 3 gånger. Alla gånger på natten/morgonen.
1 gång var i ren panik, då ramlade galler i golvet.
De andra 2 gånger har inte varit av någon anledning, då buren stod i vårat sovrum, och hände ingenting där.
Första gången kan varit för att han nästan precis kommit hit, hände inom 3 veckor efter han kommit hit, så kan vara därför.

Haft ett annat marsvin med som kvittrade 1 gång,men vet ej varför.Så jag tror att det kan vara både vid bra tillfällen och dåliga tillfällen.

Vet ett marsvin som bara kvittrade när hon var dräktig. Men en gång kvittrad hon inte, och då dog hela kullen och även hon kort efter. De andra gångerna blev kullarna jättebra. Sammanträffande? Bara en spekuklation 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.