Lemon (genetik)
Lite frågor angående genetiken. Jag är väldigt intresserad av lemonfärgen och skulle vilja veta mera om genetiken runt den. Vad kan man man para för att få lemon och vilka alla genkoder finns det. Har sluppit själv ganska långt men har endå några frågor runt detta, och vill vara säker att jag tänkt rätt. Måste ännu tillägga att genetik är verkligen intressant! 😃
Saffron är visst aa BB/Bb/bb cdcd ee pp.
Pe white har ju fler möjligheter?
aa BB/Bb/bb crcr/chch/chcr ee pp (även PP/Pp med chch)
Vet någon vilken är den/de som förekommer mest hos pe white? Eller beror det på linjer? Går det bara att få ch-anlag vid pe white, cream och lemon parningar då vi talar om self?
Lemon är aa BB/Bb/bb cdch/cdcr ee pp. Det finns visst inte andra möjligheter.
Cream används visst också i lemon avel ganska mycket.
aa BB/Bb/bb cdch/cdcr ee PP/Pp. (cdcd är visst buff och crcr dew)
De som har Pp-anlag kan få lemon, PP blir bärare om man parar med ett rödögd marsvin. Kommer cream med cdch-anlag från buffxcream parningar och creamxcream parningar? Pew kan visst inte ha cd. Går det lika bra att använda både cdch och cdcr cream i lemon avel? Vilken är skillnaden mellan ch och cr?
Buff och de white finns ju också, men de ser jag inte någon vits i att ta upp när det främst handlar om lemon här.
---------
Sedan vad det kan komma ut från olika parningar.
Saffron x pe white = 100% lemon
Om pew även kan vara chch PP/Pp, så kan det även bli vid PP-anlag 100% cream och vid Pp-anlag 50% lemon och 50% cream? Hur vanligt är det att pew är PP/Pp? Från hurdana parningar brukar sådana här chch PP/Pp pew ploppa ut?
Saffron x lemon = 50% lemon, 50% saffron
Pe white x lemon = 50% lemon, 50% pew
Här kan det även bli cream och dew?
Pew (chch PP) x lemon = 50% cream, 50% dew
Pew (chch Pp) x lemon = 25% av varje, lemon, cream, pew och dew
Lemon x lemon = 50% lemon, 25% pew, 25% saffron
Lemon x cream (Pp) = 50% lemon, 50% cream
Cream (Pp) x pe white (pp) = 25% pew, dew, cream, lemon (med Pew som har Pp-anlag blir det mindre chans till lemon och pew. PP-anlag hos pew ger inga rödögda marsvin).
Cream (Pp) x cream (Pp) = cream, pew, buff, lemon, saffron, dew (vid chch x chch inga dew)
Cream (Pp) x saffron = 25% cream, buff, saffron, lemon
----------
Dessa frågor/funderingar under borde säkert ställas till någon uppfödare som håller på med lemon, men om ni har några idéer eller åsikter så får ni gärna komma fram med dem.
I Lemon avel vad jag sätt på olika hemsidor osv. används mest lemon, pew, och cream, även saffron. Vilka bra/dåliga egenskaper kan dessa andra färger åstadkomma med? Med pewparningar får man visst för det mesta lite ljusare lemon, medan saffron ger lite mörkare nyans? Cream är rätt nära lemon, men behöver en mer citronaktig färg. Har för mig att saffron kan även användas för att bättra underfärgen, dessa brukar ju ha lite bättre underfärg än cream och lemon vad jag hört, eller är jag helt ute och cyklar? Mina cream här hemma har alla i alla fall nästan vit underfärg. Pew ger visst oftast också rätt ljus underfärg då det är omöjligt att se från dem hurdan den är när de är helt vita annors också. Pew x saffron parningar kan visst ge lemon i flera olika nyanser, men då får man i alla fall fram lemon.
---------
Det blev visst lite långt inlägg. Är det något viktigt eller inte så viktigt som jag glömt? Finns de några fel? Har någon något att tillägga? Känner för mig att det ser rätt bra ut men några frågor finns det endå. Har fått några aha!-upplevelser under den tid när jag skrev inlägget så helt onödigt var det inte! 😃 Mest trubbel hämtar med sig chch PP/Pp pew, men kanske det är något man inte behöver tänka på så mycket om man håller på med t.ex. just lemon avel. Fast när jag sätt på en hemsida av en föredetta uppfödare av alla dessa färger + dew och buff så har det kommit mycket av cream i pew + saffron parningar. Men det beror säkert på att hon också fött upp svartögda marsvin.
Avel är inte något jag kommer att göra på länge om nånsin, men om jag nångong börjar med avel så är det klart lemon som ska finnas här hoss mig. Om inte annat så ska jag ha en ordentlig flock av dessa fina marsvin. Älskar cream och älskar även de fina hallonögonen marsvinen kan ha, så lemon är verkligen något för mig 🙂
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Glömde visst en sak! Då man parar cream och pew så blir det ju 50% cream och 50% pew, om cream inte bär på p-anlaget. Men varifrån kommer då cream som bär på rödöghet? Från cream x lemon och cream x saffron parningar? För de som föder upp cream och använder sig av pew får ju nästan alltid bara cream och pew ungar.
Om man tänker att man parar cream och pew och får en cream så sku man ju tänka att den blir Pp. Men när man parar denna cream senare med pew blir det endå cream och pew ungar fast det skulle vara helt möjligt med även lemon. Är det så att inom cream avel är dessa pew oftast då just chch PP/Pp, eller är det något annat som påverkar? För om man parar cream och saffron så blir de alla bärare av rödöghet och vid nästa generation med cream och saffron kommer det ut även rödögda som man sällan ser vid cream x pew parningar i creamavel. Så måste även pew vara "bärare" på lemon om man vill använda den i lemonavel där det ingår även cream i aveln?
Orkade inte läsa igenom allt (skäms på mig), men om man tittar på de vanliga self-linjerna så är pe white chch PP. Det är enormt mycket vanligare än att de har pp. De hjälper alltså inte till för att få lemon.
Generellt när det gäller också med self buff/saffron/lemon/cream/white att man vill ha bb för att få en opigmenterad hud.
En lemon är cdcr pp eller cdch pp. Den cdch är i genomsnitt ngt ljusare än cdcr.
Det man gör om man vill avla lemon är i första hand att leta reda på "färdiga" lemon, eller vita från lemon-linjer. Annars kan man förstås göra dem själv, med self cream och saffron. Sparar man en cream från saffron+cream parning och parar den med en saffron så får man hälften lemon.
Var det svar på dina frågor? :)
Ja tack :) Det hjälpte mycket!
Bra! :)
Det går alltså inte att renavla lemon helt utan man kommer alltid få pe white också i kullarna.
Kul att du intresserat dig för genetik! 🙂
Tänkte bara vara petnoga och fylla i att de inte behöver vara aa, utan de kan vara A- också(t.ex. några av Luneas buffar/saffrons visade sig nog vara det?). Men det spelar ingen roll i lemonavel förstås.
Och chch pp går också, men det visste du nog redan. :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.