Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1360 ggr
busKotten
2013-04-28 14:20
0

Tuggad päls?

För en tid sedan flyttade det ju hem en lite semilånghårig flicka till oss. Nu är hon ca 10,5 veckor gammal och den halvlånga pälsen betydligt längre och har börjar lägga sig som ett kort släp. Jag som aldrig haft ett långhårigt marsvin tänkte inte riktigt på att de ju givetvis inte föds med lång päls, utan att den växer. Så jag kan ärligt säga att jag blev lite förvånad när det blev ganska tydligt att pälsen började växa. Det har iallafall gått bra och hon har världens goaste, silkigaste päls som vi borstar varje dag. Har gått lite i planerna att kanske klippa lite bak vid rumpan, men det har hittills inte riktigt behövts. Så till rubriken! Nu på em när jag skall plocka med dem ut lite reagerar jag när jag tar upp Lilly. Hon kändes liksom sträv och lite stubbig på sidan. När jag tittar efter ser det nästan ut som om ngn klippt henne på sidan. Inte jättekort, men ändå ganska tydligt då hennes agoutitickning är "borta på fläcken. Har läst i andra trådar om marsvin som tuggat på kompisens päls. Det troliga är väl att det är det som hänt här också? Jag undrar då om detta är ngt man får räkna med kommer fortsätta?, varför de gör det, och om man kan hindra det på ngt sätt? Kan det vara farligt för dem att äta pälsen?, det finns nämligen inga spår av den i buren… Jag har inte heller varken sett eller hört att de varit på henne på det sättet heller, hon är inte den som låter sig hunsas i ngn större utsträckning heller. Liten men tuff ;) Ja om det fortsätter lär jag ju inte behöva klippa henne. Lite synd på hennes fina tickning bara…

busKotten
2013-04-28 21:04
0

Ngn som har erfarenhet av detta och vet ifall man behöver oroa sig? Tänker på den/de som ev äter pälsen…

Svarttusch
2013-04-28 21:09
0

Jag har ingen erfarenhet själv, men det kan vara ett beteende som helt enkelt finns (långt från ovanligt), men i vissa fall kan det också vara tristress. Så du kan testa att lägga in grenar och annat att gnaga på i stället. Det är inte säkert det hjälper men det är värt att försöka :) 

Om pälsen släpar i spånet osv kan det redan vara dags att klippa, för att slippa att pälsen blir smutsig eller att det fastnar bajs eller spån i. Tyvärr kommer tickningen försvinna även när du klipper, och har du inte tänkt att ställa ut i ras kommer du ju antagligen klippa av topparna ändå.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

busKotten
2013-04-28 21:18
0

Lustigt nog händer detta efter att jag precis ändrat om i buren för nybehagskänsla och spännande med nytt… så borde ju inte vara tristess. De får ju golvtid och fick dessutom komma ut igår för första gången… Men kan ju säkra lite med att som du säger lägga in lite mer grenar och grejer att pyssla med över natten.

Jo det är klart att tickningen försvinner även om jag hade klippt, men hon hade inte behövts klippas på sidorna utan möjligtvis bak i rumpan bara och där hade det inte synts så mkt som nu :(

Jag har läst ngra andra trådar med långhårsmarsvin som blivit tuggade… kan det vara ngt speciellt med deras päls som är lite gott? Hur det nu skulle kunna vara gott med hår?

idipidi
2013-04-28 22:03
1

Det är inte farligt om de äter päls. Långhårspälsar verkar oemotståndliga för vissa marsvin. Hos långhåren är det här beteendet till stor del bortavlat, men hos övriga raser är det rätt vanligt.

Lyan
2013-04-28 22:08
0

#3 Jag har haft flera djur som tuggar endast när de blivit stressade så det kan mycket väl vara därför hon tuggat eftersom det hänt mycket just då.

busKotten
2013-04-28 23:03
0

#4 Vad skönt att höra! Då är det ju mer en kosmetisk fråga än hälsofråga iaf…😉

#5 Ja jag funderade också på om det kanske snarare kunde varit kopplat till stress eftersom de som sagt fick testa lite nytt igår. Har ju aldrig varit ute innan och de tyckte att det var väldigt läskigt (den lilla stund som vi nu var ute)

Tog ut dem idag med , men hade då alla tre samtidigt så de skulle känna sig lite mer trygga tillsammans och då "tinade de upp".