Är detta ohyra? *bilder*
Har observerat att mina två nya marsvin kliar sig väldigt mycket och ofta. Den som visas på bilderna är den som kliar sig minst, men det är den jag har hittat tecken på.
Det är som små bruna, avlånga grejer som sitter fast på dom vita hårstråna precis kring och bredvid nosen.
Är detta tecken på någon Ohyra? Hur behandlar man den isf?
(Har ändrat lite på bilderna så att det ska synas bättre)
Smuts! Äter de nåt kladdigt kanske?
du kan ju hålla koll om dom kliar sig jätte jätte mycket
Lite svårt att se men jag tycker också det ser ut som smuts, typ som de kan få när de doppat näsan i gröt ;)
#2 Nej, inte nåt kladdigt. Det kladdigaste är nog paprika… ;)
#3 Ja, dom kliar sig jätte jättemycket… :/
Jag har läst på om olika ohyror och kommit fram till att det troligtvis är static lice dom har… Blä! I artikeln om ohyror här på MiF så finns det en bild på det, och det är precis så det ser ut i Vilmas vita pälsställen. På Våfflan har det varit svårare att se, men hon har en massa vita mjäll-liknande saker i sin bruna päls. Det står iofs att static lice inte kliar, men speciellt Våfflan kliar sig riktigt frenetiskt, både med baktassen och munnen. Det kan gå minuter emellan kliet ibland. :/
Har läst att man kan hälla matolja över pälsen och låta den sitta i en vecka. Är det vanlig matolja man använder sig av då? Exakt hur gör man det? Det får inte komma i näsa och öron ju… Tänkte isf tvätta ur med nåt ohyresshampo från djuraffären efter att veckan har gått.
De kan ju ha mer än en ohyra… som du säger så lider de inte så mkt av static…men det är inte trevligt ändå, jag skulle nästan gissa också på skabb/ sellnik…det skapar en hemsk klåda..
#6 Funkar det med ohyresshampo från djuraffären om det är sellnic? Om inte annat så kanske det finns nåt receptfritt på apoteket? För man måste inte gå till veterinär för det eller?
jag går inte till vett för att jag har läst att man kan köpa samma behandlig på apoteket den heter stronghold vet dock ej hur mycket man ska ta av det
#8 Stronghold lyckas du inte köpa på apoteket om du inte har ett recept utfärdat av en veterinär, och det får du inte utan att betala en undersökning av marsvinet först.
Sellnic måste man alltid gå till veterinär för, ingenting receptfritt dödar sellnic, utan till slut dödar sellnicen marsvinet i stället.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#8 Okej, tack! Är det shampo eller något annat?
#9 Okej, finns det några andra tecken som man kan se om det är sellnic på?
TS: OM du så lite som bara misstänker sellnic råder jag dig att absolut inte prova något annat innan du kollat marsvinet hos veterinären. Det finns risk för att ett skrapprov på ett marsvin som har sellnic men som blivit behandlad med olika preparat strax inpå provet visar ett negativt sellnicresultat, trots att det lider av sellnic.
Det kan leda till att man fortsätter med allehanda försök hemma medan den fortsätter härja och föröda inuti marsvinet, och till slut har det gått för långt.
Ett veterinärbesök på icke akuttid kostar ca 350 kr beroende på klinik, ett skrapprov 100-200 kr. Stronghold till 2 marsvin ca 180 kr.
Det är ett billigt pris i slutändan om det rör sig om sellnic.
Jag är jätteöppen med att jag själv hemmabehandlade sellnic så pass länge på min älskade gris att han utvecklade epileptiska anfall vilka han fick omkring 30 gånger om dagen, kronisk svamp, och trots 2 behandlingar på raken med stronghold varav andra behandlingen gjordes med _betydligt_ högre dos än vanligtvis nödvändigt samt kortisonsprutor som gavs in i nacken, dog Charlie.
Sellnic är inte att leka med, det är ruggigt enkelt och billigt att bli av med, men tar man det inte på allvar dör marsvinet.
Jag hoppas jag fått dig att avstå från matolja eller ohyresshampoo tills veterinären fått kika på grisen. ;)
#11 Det största tecknet är att marsvinet kliar sig. Sellnic är så små mikroskopiska skabbkvalster som gräver gångar under djurets hud och kliar något så in i norden på marsvinet. Det äter sig längre och längre in, och lägger ägg som kläcks till ännu fler kvalster och så fortsätter det. Obehandlad sellnic överlever inte marsvinet av till slut.
Andra tecken är att pälsen kan bli tunn på vissa typiska ställen så som sidorna och magen.
Hur det ter sig är rätt individuellt, men gemensamt har alla fallen att det kliar något otroligt.
Stronghold är en lösning i små pipetter. Man särar på marsvinets päls till en bena i nacken och droppar angiven mängd på huden där. Sedan låter man det vara tills nästa behandling. Det bör behandlas en gång varannan vecka 3 gånger.
#13 Tack! Jo, jag kommer att avstå från matolja och ohyresshampo tills vidare efter att ha läst det du skrivit. :)
MÅSTE dom drabbas av håravfall eller kan det vara sellnic i alla fall? Känner mig osäker just för det att dom inte har några som helst kala fläckar (vad jag hittils har sett). Jag vill ju inte betala veterinärskostnader om det bara är static det handlar om… Det kanske kan vara individuellt om static kliar eller ej?
#14 Static ska inte besvära marsvinen alls, så att de skulle klia sig pga static låter inte troligt. Om jag skulle få static på mina marsvin skulle jag hellre välja att få hjälp med veterinären med sebacil än dränka dom med matolja. Sebacil blandas med vatten och marsvinet doppas ner i det, handdukstorkas, och sätts sedan in i buren igen där det får torka ordentligt.
Om det är static kan veterinären hjälpa dig ändå, så helt bortkastade är ju inte pengarna om det visar sig inte vara sellnic.
Lite så känner jag. Better safe than sorry. ;) Jag avskyr sellnic och har enorm respekt för det idag. Jag tar hellre Ringorm eller vilken annan Ohyra som helst, inte sellnic. De mår dåligt, och de kan dö. Det gör de inte av de andra vanliga ohyrorna.
#14 Förresten, när de blir hårtunna av sellnic beror det inte på håravfall utan för att de själva skaver eller gnager av pälsen vid kliandet. Alla tappar inte pälsen. Jag har haft många olika reaktioner. Någon tappade nästan obetydligt lite päls vid nacken, men kliade sig knappt alls. Någon fick stora blodiga sår överallt på kroppen. Någon fick ett enda pyttelitet och väl gömt sår på skuldran. Någon skavde av nästan all päls på hela magen men fick inga sår alls…
static sägs inte alls göra så att marsvinen kliar sig. Men däremot Running Lice kan väl göra så att de börjar klia sig..Det kan nog ta ett tag innan håret börjar tunnas ut med Sellnik. Hade nog som ovanstående ändå besökt en kunnig marsvins veterinär för att få fram vad ditt marsvin lider av.
Läs lite mer om Ohyra här:
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b0db9cb462244052442-ohyra
Det kan inte vara så enkelt att hon bara kliar sig för att hon har mjäll? Såg många vita mjällflagor igår i hennes päls som gick att blåsa bort. Mjällshampo borde man väl kunna testa iaf utan att det ska påverka sellnic-test o.s.v?
#20 Men om man inte haft marsvin tidigare så är det inte lätt att veta hur mycket de "ska" klia sig.
Men visst, om de kliar sig på ett nästan besatt sätt så är det ju något som är fel. Men då kommer de också snart ha kliat bort päls. Kliar de sig med tassarna eller med tänderna också?
#21 Dom kliar sig väldigt ofta och "hårt". Minst vid 20 olika tillfällen om dagen. Dom kliar sig med både baktassarna och tänderna. Tycker att det ser så jobbigt ut för den som det är värst för. :/ Hon kan t.o.m börja klia sig när hon sover…
#22 kliar de sig typ bara riv, riv eller typ håller på någon/några minuter ??
I onsdags åkte jag till vet med min flicka som hade väldigt mycket mjäll, men hon kliade sig inte särskilt ofta. Men så överbeskyddande som jag är så åkte vi in till en vet i Kungälv. Hon tog lite mjällflagor och päls och kollade i microskåp. Det var vanligt mjäll men kunde vara mjällkvalster så hon fick en spruta i nacken och ska dit och få två sprutor till med 14 dagars mellan varje behandling. Allt som allt gick på 1'200 ungefär. Så åk in till vet för att vara på den säkra sidan, det är dumt att chansa när det gäller ohyror och annat. Lycka till.
#23 Hon kliar sig i kanske 30 sek per gång… Men det är väldigt frenetiskt, eller hur man ska säga. Det är väldigt ofta hon kliar sig med tänderna direkt efter hon har kliat sig med baktassen, detta på exakt samma fläck.
#24 Okej. Mjällkvalster är samma som static lice eller? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra än. Jag har tyvärr inte pengar till ett veterinärbesök för tillfället. :(
#25 Mjällkvalster är något som inte alla ens är överens om ifall det finns på marsvin eller inte. Men vissa veterinärer behandlar för det…
#26 Okej, tack! :)