Marsvin ute?
Kan man ha marsvin ute året om om de har en isolerad bur, värmelampa och mycket material att boa i? Vi kan nämligen inte ha något djur inne då mamma är allergisk mot hö.
Har haft kanin men är osäker på om jag vill ha det igen eftersom att han var ganska sprattlig och svår att hantera(var visserligen en omplacering).
Tänkte mig i så fall två/tre långhåriga marsvin så att risken är mindre att de fryser, kommer dock inte ha dem i utställningsfrisyr, något som jag tycker är lite djurplågeri. Vilken ras skulle ni säga ha mest lämpad päls?
Min uppfödare hade sina marsvin ute året om. I så fall är de förutsättningar du skriver ovan (värmelampa, bra bottenmaterial, flera djur) ett krav. Vet inte vad hon hade för raser tyvärr, lite olika Pet tror jag, de flesta släthåriga.
Så det funkar med släthåren?
De är egentligen mina favoriter:)
Enligt jordbruksverket får gnagare hållas i burar utomhus men aldrig i miljöer där temperaturen understiger 0°C.
Men om man har värmelampa och en isolerad bur då? Och regelbundet kollar temperaturen?
Man får inte ha marsvin ute om det går under 0 grader.
Värmelampa blir väldigt dyrt i längden. Och isolerade burar hjälper sällan (det kan bli så att kylan hålls kvar i buren, trots isolering) så hade satsat på att ha de inne eller i en uppvärmd bod 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Synd, vi kan inte ha dem någon annan stans än i trädgården.
Men finns det något annat sätt för att de ska kunna hålla värmen på?
#6 Alltså. utrymmet/buren måste ha minst 0 grader eller varmare. De flesta marsvin trivs från 10 plus och uppåt.
Det går inte tyvärr!
Om marsvin får kalla vindar dör dem!
#8 Nej det stämmer inte 🙂 Däremot ska de inte stå i drag för då kan de bli förkylda eller få lunginflammation och kan dö av det.
Men lite vindar gör inget, och inte om de är lite kyliga heller, mina uppskattar småkyliga sommarvindar på sommaren i hagen 🙂
OK, tack
Annars så finns det väl ersättning för hö? Såna där kuber? Minns inte alls vad de heter förtillfället dock..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#11 Fast det är inte bra att ge såna hökuber resten av marsvinens liv, hö är ju viktigaste förutom grönsakerna.
#12 Iofs :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Värmelampa är väl inte så farligt dyrt? Har tre terrarier med värmelampor i varje, kostar inte så mycket mer och köper man bara en bra så håller den. 🙂
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#14 De drar en del ström. Hade nämligen till kycklingar förra året. Kanske finns bra märken som drar väldigt lite men de är förmodligen ganska dyra….
Min farmor påstår att hon hade ett marsvin en gång som var ute året runt i en vanlig kaninbur, inte isolerad. Hon påstår även att den blev 12 år gammal. Hon måste ha förväxlat det med en kanin. När jag säger det så står hon dock benhårt fast vid att det var ett marsvin. Det gör även min pappa. Men de måste ha fel för det låter helt otroligt.
#16 Ja jag tvivlar väldigt starkt på att ett ensamt marsvin ute året om skulle bli så gammal.
Finns det inte plats för en friggebod på tomten? Där man kan ju dra in el och ha värme. Snacka om lyxbur för marsvinen. Och du får plats med alla tillbehör.
Du kan inte ha marsvinen då i typ ett garage? Eller något uthus på gården?
En lekstuga ? Brukar man normalt kunna få plats med på en trädgårds tomt ! I en lekstuga kan man ju ha ett litet element installerat i också 😃så att det inte blir för kallt för dem.
#19 Alltså, vi har inget garage just nu, men vi planerar att flytta och då vill vi ha ett hus med garage.
Ska man ha djur i ett garage är det mycket att tänka på.
Skulle personligen inte ha djur där, om det inte har stått fritt från bilar, bensin,oljor mm, några år först.
Varför inte bygga ett litet minihus till dom med fönster? Alltså som en isolerad utebur, men med fönster istället för nät? Sen kan du sätta in golvvärme i den eller en värmelampa (dock händer det ju att lampan smäller och då blir det kallt). Clas ohlsson har en fjärrtermometer där du kan hålla koll på deras temperatur även om du inte står vid buren.
Vill du hålla på med djuren, så kan du väl ta in dom en stund i huset? För hon var väl inte allergisk mot djuren, utan deras mat?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Du kan inte ha dem isåfal i ditt rum.? Eller nå annat rum som inte används så mycket? ??
Jo, hon tål djuren men inte höet, så de kan tyvärr inte bo inne. Rätt som det är dras höet runt i hela huset och… Tja, ni vet hur det är.
#23 Absolut något jag ska titta på! Annars får jag försöka övertala pappa att ha en lekstuga på tomten :)
Kan väl säga att jag först och främst tänkte mig några vuxna marsvin som behöver nya hem. Kan ni ge ex. på några bra sådana ställen som finns hyfsat nära Stockholm?
egentligen ska man inte ha några marsvin alls ute. Fast det beror ju på lite vart man bor också. Hur kallt det är. då måste man ha extremt varmt på vintrarna. Marsvin tål inte kyla som kaninerna gör. :)
#27 Överallt i landet kan man inte ha marsvin ute, pga att det blir under 0grader. Men i t.ex en bod, eller liknande, där det kan hålla över det, helst över 10plusgrader går det bra 🙂
några långhåriga raser är Alpacka, Lunkarya, sheltie, peruan, coronet & texel 🙂
vet inte riktigt vad du menar med "utställningsfrisyr" men då kanske du kan klippa de lite? 😊
animal power <3