Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1091 ggr
emmaaslund
2013-04-29 19:09
0

"Dräktighets-kit"

Vänder mig till uppfödare med frågan: Finns det något/några speciella saker som ni tycker att man bör ha hemma när man har dräktigt/dräktiga marsvin hemma? Kan gälla allt ifrån stödmat och "stödmatningsutrustning" till ja, inte vet jag .. Brainstorma med era tankar 🙂 Givetvis saker utöver kunskap.

Och en till: Förutom högre mängd C-vitamin, ger ni kraftfoder till dräktiga honor? Om ja, i vilken form? Om nej, varför?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

imoon
2013-04-29 19:44
0

Jag kallar mig egentligen inte uppfödare, men tre kullar har jag och mamma fött upp så lite tips och tankar har jag ju ändå!

Jag skulle säga att det är en god idé att vara beredd på att "allt" kan gå fel, så
Babysemp
Fortimel
Critical care
rekommenderar jag att ha hemma.

En våg! En bra våg kan jag tycka är en av de bästa investeringarna om man har djur. Våra ungar vägdes varje dag och tack vare vägningen kunde min mamma (jag och mamma har djuren ihop, de bor hos henne) upptäcka att vår Estelle inte åt. Verkligen en livräddare!

Alla våra marsvin har kraftfoder, oavsett dräktighet. Vi upplever helt enkelt att det är bäst för dem. De får en blandning som jag i ärlighetens namn inte vet exakt vad det är i, det är mamma som står för blandningen, men Rabbit Royal är grunden för icke-dräktiga djur. Dräktiga djur, eller djur som ska bli dräktiga, bör inte äta Rabbit Royal. Det innehåller ringblomma vilket kan verka aborterande. Minns jag rätt fick våra dräktiga honor Science Selective blandat med typ kli och havregryn. Någon sådan blanding i alla fall.

Vi föredrar helt enkelt att ge kraftfoder till våra djur, vi har testat olika varianter (från inget kraftfoder till fri tillgång) men upplever att begränsad mängd kraftfoder är bäst. Rabbit Royal och Science Selective gillar vi bäst. Inget av våra djur har varit förtjusta i den "heliga" Oxbow-pelletsen, dessutom har jag hört en del om urinstenar kopplat just till denna pellets. Våra djur har aldrig haft urinstenar eller liknande problem, de är heller inte överviktiga - däremot har vi flera mycket muskulösa djur. Gällande dräktiga djur har de haft fri tillgång till kraftfoder och personligen ser jag (just nu) ingen anledning att inte ge kraftfoder till dräktiga djur.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

emmaaslund
2013-04-29 19:48
0

#1 Tack snälla för tankar och tips! Det uppskattas väldigt mycket 🙂
En våg har jag, jag väger alla marsvinen här hemma regelbundet och tycker precis som du säger att det är ett riktigt bra sätt för att hålla koll.

Tack! 🙂

/ Emma

Twili
2013-04-29 20:41
0

Skulle marsvinsförlossning gå fel skulle jag vända mig till artikeln som var i MM för ett par år sedan, och var nyligen publicerad igen. Vem vill stå som ett frågetecken när honan inte får ut ungarna, inte jag i alla fall. Då vill jag åtminstone försöka att hjälpa till. Jag tror jag har en skanning av sidorna kvar, om du är intresserad kan jag bifoga dem :-)

ingen stress får förekomma. vi har en brud som är extemt jobbig vid brunst, jagar de andra och irriterar dem. när vi hade dräktiga honor som började närma sig 7 v flyttade vi in bråkfian i en egen bur så de dräktiga fick lugn o ro. vi brukar också spara lite på de extra goda grönsakerna tills de sista 4-3v då kinkighet med mat brukar förekomma. bara för att inte skämma bort ifrån början, självklart ska de ha mycket c-vitamin endå. har man ungar på sommaren så har man fördelen att muta med gräs, det brukar alltid gå i vad jag hört.

vi ger de dräktiga kraftfoder i form av kornkross. annars ger vi inte kraftfoder, utom till småglin.

du har också val av en balansgång, fick jag i alla fall lära mig. vissa matar fullt ut, fri tillgång till kraftfoder för att ungarna ska kunna utvecklas bra. andra tänker att ungarna inte ska vara för stora vid födseln. jag vet inte vart jag ställt mig än. följa magkänslan är vad vi gjort :)

ett mysigt hus som honan gillar, där hon känner sig trygg. vi hade ett ganska stort hus som båda våra födde i, båda på charlies myspuff. 😉

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

emmaaslund
2013-04-29 20:48
0

#3 Det skulle vara jättesnällt om du ville skicka den, emma-aslund@live.se är min mail 🙂

Vilka bra inputs du kommer med, Camilla! Det är sant som du säger, att man får ta till sig erfarna (och mindre erfarna) uppfödares tankar och råd men i slutändan är det ens egna magkänsla som avgör, och hur situationen i fråga ser ut. 

Åh! Så de är bra för många fler saker än sömn, de där puffarna, haha! 😃

/ Emma

Tex&Tillman
2013-04-29 21:08
1

#3 Du får jättegärna lägga upp dessa sidor så jag med kan ta del av dessa =)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
emmaaslund
2013-04-29 23:19
0

#6 Tack snälla! Jag ska kika på mailen.
Jag tror att jag läst denna förut, men bra med uppdatering! 🙂

/ Emma

Twili
2013-04-29 23:20
1