Burskåp
Japp, snart är det min tur! I juni flyttar jag och kommer ha ett alldeles eget rum för marsvinen, det är nästan det bästa med nya boendet haha! 😃 Kommer så småningom bygga ett burskåp och har lite funderingar. Jag vet att det finns ett flertal trådar med både tips om och bilder på detta, dock tänker jag faktiskt göra en egen tråd eftersom jag har några specifika frågor som jag vill samla.
Ni som har burskåp, eller planerar ett bygge:
- Vad har ni använt för material till baksidan? Vilket är det billigaste/bästa alternativet, enligt er?
- Hur har ni gjort på framsidan? Glas, plast, trä?
Vilken är bästa höjden? Blir det inte lätt mörkt?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Hur menar du med burskåp?
Jag gjorde om ett gammalt tv-skåp och klädde väggarna och golvet med vaxduk.
Baksidan är samma tunna spånskiva som är original till skåpet men jag skruvade fast den då jag inte vill att spikar ska vibrera ut med tiden.
I framkant sitter en akrylplastskiva som jag beställde från en glasmästare (200:-). Det finns dörrar där vi bytte ut träspegeln till galler (69:-/5m) för att kunna stänga ute katterna från buren.
Har två spottar i taket för att det inte ska bli mörkt.
Hoppas att det hjälper lite :)
/Anna
#1 Tack för tankar och tips om ditt bygge! Det ser riktigt snajdigt ut! 🙂 Det burskåp jag har tänkt att bygga planerar jag att göra utifrån ett GORM-hyllsystem.
/ Emma
Jätte cool bur! :D
Tack!
Tror även att jag har gjort en toppenhage till killarna att springa i.
4 hyllplan à 2,5 meter sattes ihop med kardborretejp. Vaxduk tejpades ihop med silvertejp så jag täckte golvytan plus 10cm upp på kanterna. Denna sattes också fast med kardborretejp på väggarna för att den inte skulle glida omkring. Över detta lägger jag bara flertalet fleeceplädar och vips så är det en marsvinsvänlig hage.
Nu när jobbet är färdigt tar det bara 5min att sätta upp eller ta ner den och den tar nästan ingen plats när den är isärtagen.
/Anna
smidigt!
Jag har använt plywood till baksidan på min gorm. Och plexiglas med hönsnäts-dörrar på framsidan. Kolla min burbyggestråd:
http://marsvin.ifokus.se/discussions/50382749d4ebea4f4a0014f9-det-oandliga-burbygget
Vad det gäller höjden är ju det minsta tillåtna måttet 25cm, men jag tyckte det blev för lågt, de ska ju ha plats att hoppa upp på husen också, så jag har mellan 35-40cm. Lite mörkt blir det väl, men inte så farligt ändå tycker jag. Nu har ju jag inga på nedersta planet iofs, där kanske det skulle bli mörkt, vet inte riktigt…
Men jag är jättenöjd, och rekommenderar starkt gorm-hyllan! 😃
#6 Tack! Ska kolla in den! 😃
Ja, jo precis.
Härligt! Jag känner också att jag bara suuperlängtar efter en så smiidig och snygg bur som går på höjden. Mina bokhylleburar slingrar sig längs golvet här hemma haha!
/ Emma