Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 949 ggr
[Mattes-små-vänner]
2013-04-29 21:39
0

Killar som bråkar

Jag har fått ett problem. Jag hade två marsvinskillar som var lika gamla och som funkade bra ihop det första halvåret med därefter höll de på att bita ihjäl varandra så jag fick separera dem. Tyvärr dog den ena killen i lunginflammation så jag bestämde mig för att köpa en ny liten kille. De första veckorna fick nya killen vara i egen bur och sedan förde jag samman honom med Masarin som överlevde.

Allt har gått bra fram till nu i veckan. "Nykomlingen" Muscot har börjat sätta på Masarin. Till saken hör att det finns en hona som sitter i egen bur i samma rum. Muscot har börjat rymma så fort man öppnar burdörren och vill givetvis ta sig över till honan, om det så bara är för att ge mat. Muscot är nu 6 månader och Masarin liter över 2 år. Kommer det här att ge sig eller måste jag separera dem oxå? Skulle det hjälpa om jag kastrerade någon av dem?

[Viskycat]
2013-04-30 16:18
0

Att kastrera marsvinshannar brukar inte förändra deras temperament. Det är vanligt att de "rider" varandra för att avgöra dominans, det gör mina killar då och då fortfarande efter tio månader tillsammans. Sålänge det inte uppstår våldsamma slagsmål eller att man tydligt märker att en blir väldigt underlägsen och olycklig behöver dom vara tillsammans om de ska vänja sig vid  att dela utrymme.

bohan85
2013-04-30 16:23
0

Hur stor bur har de? Risken är större att de bråkar om de har litet utrymme.