Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1003 ggr
tovabjorklund
2013-04-29 20:39
0

Rädd kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett marsvin och en kanin. Min kanin Trixie är väldigt rädd av sig. Hon skulle aldrig vilja göra illa någon med mening. Men hon försvarar sig. Hon är mest rädd i buren (vi har henne inomhus). När vi har henne på en matta kan hon vara lite skygg och springa iväg från en, men absolut inte aggresiv så som hon kan va i buren. När vi har henne ute i en hage, då kan hon komma fram till en och nosa. Då kan hon till och med hoppa upp i ens knä om man sitter på marken.

När jag har mitt marsvin med, så blir hon lite tamare. För han sitter hela tiden vid en och vill jämt sitta i knät. Då ska hon också upp. Då kan de bli lite fullt i knät ;)

Men hjälp.. Ska jag flytta ut hon? för hon är ju tamare utomhus. Eller några bra sätt att träna bort det? Helst inte något med godis för hon äter bara godisar i buren och inte utanför.

HJÄÄÄLP!!!!

Fridaaaa
2013-04-29 20:49
0

Lite fel forum för kaninfråga 😉

Enda sättet att få henne tamare, är att umgås mycket med henne, få henne att lita på er.
Men verkade hon tamare ute, så ha henne ute sen när det blir varmare om hon kanske trivs bättre ute? 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mopsen12
2013-04-30 23:03
0

Har du marsvinet och kaninen tillsammans i samma bur?

tovabjorklund
2013-05-01 11:46
0

Ja jag vet att det är ett marsvin "ställe", men man kan väl ha samma sorts problem med marsvin? ;)

tovabjorklund
2013-05-01 11:47
0

Nej jag har dom i två olika burar. skulle aldrig våga ha dom i samma bur, eftersom hon kan sparka han. 

jag brukar bara låta dom springa runt lite på en matta tillsammans varje dag.. :)

Arinah
2013-05-01 12:02
4

Ditt lilla marsvin skulle må bra av en kompis. De kan inte umgås på rätt sätt med en kanin. Marsvin är flockdjur, och för att blomma ut och bli så trevliga som bara marsvin kan bli så måste de vara minst två. Det finns tillochmed en lag som säger detta.

När det gäller din kaninfråga tror jag det är bäst att fråga på ett kaninforum. Det är mycket som skiljer de olika arterna åt.

Har du marsvinsfrågor är det här ett perfekt forum, med mycket kunskap bland medlemmarna:-)

tovabjorklund
2013-05-01 13:45
0

Han är hur trevlig och charmig som helst. Min moster har två marsvin - och dom är hur skygga som helst. Så Alvin är inte nå rädd eller otrevlig på nåt sätt. Fast han skulle nog tycka det var roligt med en liten marsvin-kompis.

Och nu är det ju så att jag har inte haft han från början. Han har haft tre hem, fast hos mig ska han stanna 🙂Om jag hade haft han från början när han var en liten bäbis, hade han absolut fått en kompis.

Men tills vi hittar det rätta marsvinet får han umgås med mig och min kanin. Jag har några "affärer"  pågång med marsvinsuppfödare :D