Tandproblem, kört?
Det började i förra veckan min ena tjej hade en övre framtand som växte sig för lång. Hon lyckades sedan bryta av den innan veterinärbesöket. Nu har de undre tänderna börjat växa, speciellt den som inte har någon tand att möta. Får såklart ringa veterinären nu på morgonen då hon har svårt att greppa grönsaker pga den långa tanden. men om det nu är tandfel, finns det något veterinären kan göra eller är det kört? Så himla rädd för att behöva avliva henne. Hon är ju bara 7 månader :'( Nån som har erfarenhet av marsvin med tandproblem?
MVH Erika :)
Jag har en del erfarenheter med tandproblem. Både bra och dåliga. Men framtandsproblem har bättre prognos(stavning?) än när det gäller kindtänder. Visst, är långt ifrån expert men så känner jag efter de erfarenheter jag har. Kommer nog gå bra, en bra vet är nyckeln såklart! Lycka till! :)
Enjoy life and live the adventure!
Det som kan hända är väl ex. att du får åka in och slipa/kontrollera tänder med jämna mellanrum. Sedan får man väl väga för och nackdelar för grisen.
Som sagt framtänder slipar det utan lugnande, iaf av min erfarenhet. Däremot är det väl värre med inre tänder, då måste de sövas (eller lugnande?) å det kan ju bli påfrestande att göra ofta..
Hoppas det löser sig till det bästa.
Är det bara längden på framtänderna så brukar det inte vara så farligt. Det är ganska lätt att klippa själv med en tång. Det kan dock ta lite tid för det att rätta till sig och man kan behöva klippa många gånger. Värre är det med kindtänderna och om de får inflammation i framtänderna. Har (tyvärr) mycket erfarenhet av det senare.

Först vill jag säga tack för svaren! Nyligen hemkommen från veterinären, väldigt besviken. Hennes ena undertand hade ju börjat växa sig för lång. Igår gick tanden bredvid den för långa av helt plötsligt? Så idag hos vetten hade även den förlånga gått av. Veterinären kunde inte göra något för att hjälpa oss då. Ska dit om 2 veckor igen. Varför går tänderna av? Kan jag ge henne något som hjälper henne att slipa framtänderna själv? Mer än hö och kvistar?
Ett av mina marsvin tappade båda sina framtänder. Det är så svårt att säga varför tänderna går av, min veterinär misstänkte att det var en kombination av gallergnagande och att undertänderna var för långa. Veterinären klippte undertänderna en bra bit och skickade hem oss. Gav honom gröt och grönsakspuréer ett tag när han inte kunde greppa sin mat och tänderna växte tillbaka utan problem. Det kan vara svårt att stimulera ett marsvin som inte gillar att gnaga så mycket. Ett tips är Emotion Professional Kräckers med jordärtskockor. Inget socker, inget spannmål, bara knapergott :) Hoppas det löser sig för dig och din gris!
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/kex_knapriga_snacks/338115

#5 Tack för tipset men tror tyvärr att hennes tänder växer fel :(
Upptäckte precis att hennes "syster" som hon kom med också bryter tänderna av sig. Är så rädd att jag måste ta bort dem på torsdag när jag har tid hos veterinären 😭
#6 Att ha marsvin med specialbehov kan vara väldigt tidskrävande, men de kan leva ett värdigt och bra liv ändå. Sålänge de fortfarande kan äta en högfiberkost borde det väl vara lösbart? 😕

Sitter med tårar i ögonen. Kollade precis Trixies tänder och ser att de möts! Bettet ser helt okej ut. Hon kan tom. bita söder de hårda grönsakerna i lagom stora munbitar. Är så lycklig just nu! Bara Trulsas tänder växer sug bra också. Ska ändå åka till veterinären imorgon för säkerhets skull.
#8 Guud vad bra! Håller tummarna för er!