Dharma
Jag hade tidigare en liten vaktel vid namn Dharma (efter serien Dharma och Greg). Jag kommer inte ihåg när jag fick henne, och hennes make Greg :-P. Jag köpte dem på en smådjursmarknad. Hon dog 2008 tror jag.
Hon var iallafall en mycket speciell fågel! Hon och Greg ruvade fram en kull med ungar själva vilket jag fick höra ska vara mycket ovanligt för arten. De fick fem stycken men klarade tyvärr bara två, Humlan och Flugan. Bebisarna var hur söta som helst, såg ut som humlor och var inte många mm större än humlor heller! Detta var på sommaren och de bodde ute i en liten voljär. När vintern kom fick ungarna flytta och Dharma och Greg flytta ner i djurrummet igen.
Tidigare hade de gått själva men nu ville jag ha dem hos marsvinen då de skulle få mycket större plats. Jag fixade en övervåning med en ramp upp hos marsvinen och satte för med galler med ett litet hål i så bara fåglarna kunde ta sig upp till maten. Det tog tre veckor innan min stackars korkade Dharma fattade hur hon skulle ta sig upp XD (jag brukade säga att hon hade bara två hjärnceller och de var aldrig överens :-P) Varje dag fick jag sätta henne där uppe och så matade jag på rampen tills hon fattade att hon skulle gå upp för den, för ner kom hon utan problem.
Tyvärr dog Greg och Dharma blev ensam kvar då jag inte kunde hitta en ny make till henne. Efterhand blev hon mer och mer marsvin och det allra gulligaste var när jag kom ner en dag och såg Mia ligga och sova med sina fyra ungar. Reagerade på att det såg ut som en brun unge, Mia hade bara svarta och en vit, och när jag kom närmare så lyfte Dharma på huvudet. Där låg hon och sov mitt i bebishögen och både Mia och bebisarna accepterade det som om det var helt normalt <3
Hon hade fortfarande sin egen avsats med mat men helst ville hon vara hos marsvinen och även äta deras mat. Det var så kul att se henne sitta mitt i högen och picka i sig grönsaker och gräs.
Jag vet inte hur gammal hon var när hon dog, men hon var mycket äldre än vad folk ansåg vara en normal ålder för en liten vaktel. Tyvärr dog hon inte naturligt utan hon strök med, ihop med sju marsvin, när min hund tog sig in i buren :'( :'( :'(
Jag saknar henne fortfarande trots att det är så många år sedan och någon gång i framtiden ska jag ha en ny vaktel! (eller ja, flera eftersom de är flockdjur)
Jag har nästan inga bilder på henne och det känns väldigt tråkigt :-(
På bilden nedan är det Dharma och Honey, julen 2007.
Gud vilken gullig historia, och fina bilder. Jag önskar jag kunde ha vaktlar, de är så sjukt fina!!
#3 De är jättecharmiga! De är så väldigt små och väldigt söta <3 och väldigt korkade haha
När jag hade dem så fick jag också höra att vaktlar kan inte flyga. Det kan de visst! Fast svänga och landa är det värre med… Mina slutade helt enkelt att flaxa och sedan föll de som en sten XD
Vad mysigt det låter!
Gillar starkt bilden på Dharma och Honey ❤️
#8 kan man ha dem i lägenhet eller? Luktar dem mycket? Har hört att de luktar som i hönshus :S Vilken sort var dina?
#9 Visst är den söt <3
#10 Jag vet faktiskt inte. Har man många kan de säkert lukta men du ser ju hur pluttig Dharma var, det får inte plats supermycket bajs i en så liten kropp.
Kinesiska dvärgvaktlar. De minsta har jag för mig.
#10 Vaktel är ingen innefågel direkt 🙂
Och långt ifrån alla vaklar blir så där tama som Lyans.
(min mamma har vaktlar)
Det är mer än utefågel som behöver bra inhängad mm 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Jag misstänkte det :( Men en dag kanske… *drömmer*
#13 Drömmer här också, passar inte med vaktlar i burarna jag har nu