Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1724 ggr
Bonaaah
0

Min marsvinshane är undernärd!

vad ska jag göra?

Märkte nyss att min hane, Mikey, är undernärd, ryggraden känns och höfterna :( kan det vara att man har dåligt hö t.ex?

Frida B
1

Nej, men han kan vara sjuk av något slag. Väg honom och kolla! Har han gått ner så ring veterinären och rådfråga, känns han hängig eller är han sig själv?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bonaaah
0

han är sig själv vad jag vet, men låg i rangen, andra hanen ska alltid äta först vid höet till exempel. Jag har nu ett väldigt dåligt hö som är dammigt och inpackat, ska nog byta det.

Den andra är inte alls lika mager, kanske liite undernärd men betydligt mer hull på sig änb Mikey.

ElmerKrudd
0

Gröt funkade utmärkt när min kompis behövde få upp sin ena hane i vikt. Fiberhavregryn :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Frida B
0

ge dom gröt, utan salt :) eller ge den underviktiga

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bonaaah
0

vanlig gröt som vi äter? det kladdiga? :)

Teddymarsvinet
0

#5 Ja det stämmer. Havregryn och lite vatten in i Micron och låt det svalna. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Bonaaah
0

okej, det ska jag prova! 😃

bohan85
0

Om han fortsätter minska i vikt eller inte går upp med extra mat kan det vara värt att kolla upp sköldkörtelproblem hos marsvin. DÅ går kroppen på högvarv och marsvinet går ner i vikt. Se gärna här: http://www.veterinaren.nu/gnagare/sjukdomar/hormonsystemet/skoldkortelsjukdom-marsvin/

Hur ser avföringen ut? Är den normal?

Bonaaah
0

vad jag ser så är avföringen normal, har ju två marsvin så svårt att veta egentligen. Men vad jag sett så är det som vanligt, jag ska nog till veterinären snart med båda killarna för att kolla hur de verkligen mår (om veterinären vet något om marsvin, det är de dåliga på -.-)

ElmerKrudd
0

#9 Leta rätt på någon som är bra på smådjur i ditt område. Finns oftast någon som är bättre på dem :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Bonaaah
0

okej, jag bor i en liten by så jag får leta lite 🙂

ElmerKrudd
0

#11 Vart bor du? Kanske någon här som vet en veterinär nära dig som är bra :)

Bonaaah
0

Jag bor i gamleby, nära västervik :)

Sandra-B
0

Hur gammal är han?
Vad väger han?

Ger du honom någon form av kraftfoder?
Havregryn, havrekross, vetekross, rågkross etc kan man med fördel ge.

Likaså kan man göra kligröt till dem.
Blanda lite kli (exempelvis havre-, vete-, kruskakli) och vatten som får stå och dra en stund, man kan även hälla i vetegroddar, kross av olika slag (vete-, korn-, rågkross till exempel) och även skalade och osaltade solroskärnor (vilket är fett och passar bra till djur som behöver lägga på sig). Vill man kan man även hälla i lite havregryn, men det serveras minst lika bra helt torrt.

Allt det går att köpa i en vanlig matvarubutik och det brukar inte kosta speciellt mycket men räcker rätt länge. Jag brukar blanda ihop lite av allting som jag vill ha i en stor plastburk (just nu en gammal två liters glasskartong) och förvara i skåpet i köket, då är det snabbt lätt och smidigt att ta fram och göra lite gröt. Jag brukar göra gröt av lite drygt tre dl torr kliblandning till mina tolv marsvin, så cirka 1/4 dl per djur. Jag har i ungefär lika mycket vatten som torr blandning och det tycker jag brukar bli lagom. Blir det för torrt kan man hälla i extra vatten och blir det för rinnigt brukar jag hälla i lite havregryn.

De första gångerna man ger gröt kan man behöva smaksätta det med något de gillar, jag gjorde puré av grönsaker (vitkål, paprika och morötter) i början och sen drog jag successivt ner purén tills jag helt slutade med den. Nu häller jag ibland ner hackade grönsaker (som exempelvis blir kvar från middagen) men oftast får de gröten precis som den är och de fullkomligt älskar det. Blir som galna när de känner lukten :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Bonaaah
0

haha vilken historia! 😃

Jag gav de gröt idag och den som inte är undernärd åt direkt, tänkte inte på att man kunde smaksätta.

Den andra som är undernärd är också den mest osäkra och rädda, jag fick vänta ett tag sen tog han några tuggor men upptäckte snart den lilla gurkbiten på botten under gröten -.-

Jag får väl kolla imorgon i skålarna :/

Men tack, det var ett jätte bra tipps!

Sandra-B
0

Jag missade att du skrev att du har ett dåligt hö- du bör byta det omgående och försöka få tag på ett bra hö istället. Dåligt hö kan göra att de tappar vikt.

Du kan läsa om hö i den här artikeln.

Nu när våren har kommit och gräset börjar växa kan du med fördel även gå ut och plocka grovt gräs till honom (börja med små mängder och öka efterhand så att magen hinner vänja sig; vissa djur är väldigt känsliga medan andra inte har några problem men det kan vara smart att vara försiktig när det gäller att vänja dem vid nytt foder så att inte magen slås ut).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Bonaaah
0

Ja gräs + maskrosblad(liten mängd) får de varje gång jag har varit ute med kaninen.

Höet ska jag byta (just nu faktiskt).