Utstött
Hej igen!
Jo, mitt marsvin Zinga har ju blivit sjuk och blivit bättre de senaste dagarna, och vi bestämde oss att vi skulle separera systern med Zinga. Vi har märkt att Dana, Zingas syster, är på Zinga hela tiden, och hennes dotter Kola är likadan. Dana biter till hårt om Zinga kommer för nära, och Zinga blir helt stillastående när hon är med Dana. Skriker gör hon också. Det låter ungefär som om hon ropar efter mat, men högre och gällare.
Zinga var den dominanta i flocken innan hon blev sjuk, så kan det vara så att hon har blivit utstött? Kommer hon någonsin få komma in i flocken igen, och har stressen med Dana skapat ett återfall av urinsten? Ska vi låta Zinga leva ensam, skaffa ett till marsvin och ha det tillsammans med Zinga, kastrera henne eller sätta tillbaks henne med Dana och Kola för att se om det löser sig? Vi vet tyvärr inte vad vi ska göra.. Kola och Dana gillar verkligen inte Zinga något mer… :/
Puttar upp denna så du kan få svar på dina frågor 🙂
Tack :D
pröva separera alla 3 ifrån varandra. sätt efter kanske två-tre dagar ihop den snällare av de 2 andra tillsammans med zinga. grupptryck förekommer säkerligen även hos marsvinsflockar. även om du satte syster med zinga så minns syter vad andra burkamraten tyckte om zinga.
honor är lite knepigare än hanar på vissa sätt. hanar är rätt på - antingen så funkar det eller så ryker hårtussar.
vi köpte nydligen en ny hona som i gamla hemmet var bossen. när hon kom hit fick hon nöja sig med andraplatsen. när vi sedan var iväg en dag på utställning, och lämnade hemma den nya med en annan hona, och tog med ledarhonan, blev det bråk igen när vi kom hem. Nya lilla skitgrisen ville pröva att ta över igen. Granit, som då var den nya, och Kira, ledaren, vågade inte konfrontera varandra utan sprang runt på enskilda håll i buren och försökte få ihop så många medpartier som möjligt. Vilket var de övriga stackars marsvinshonorna som fick tjuvnyp ifrån det ena och andra hållet. Jag blev så irriterad över att deras maktkamp gick över på de andra stackarna, så jag satte dem i en 150x55 bur, ensamma. Där fick de sedan lov att konfrontera varandra och återigen göra upp om rangen. Inget blodspill, bara massa skallrande tänder, de rök ihop en gång. Sen sov de på var sitt ställe i buren. Sedan så delade de hö i fred. De fick tillslut, efter en dag i skamburen, gå tillbaks till flocken. Allt är nu frid och fröjd, fast vi lämnar inte nisse hult hemma igen utan ledaren.
Också, när du för samman en av dem med zinga, prova något av följande:
Bada båda marsvinen. Djur kan känna lukten på sjukdomar, och de skulle inte förvåna mig om marsvin är sådana som stöter ut sjuka för att inte locka till sig rovdjur.
Låt dem gärna vara lite fuktiga, så är de istället upptagna med att torka sig än att bråka. Städa buren.
Låt dem träffa varandra först på ett neutralt plan. Ett lite småläskigt ställe, så de tyr sig till varandra för att söka skydd.