Halsband
Hej! Kanske korkad fråga men kan man ha halsband på marsvin?
Sele kan ju skada ryggen…… Tänkte bara ha de så man känner sig tryggare att ha dem ute på gräsmattan till sommarn. Dessutom är marsvin så feta på röven så selen "puttas" fram. Tips? Tänkte inte dra i dem som en hund elr nå. Bara at för trygghetens skull.
Nej det är inte lämpligt och finns ingen anledning till det heller 🙂
Sele är inte heller bra för marsvin. Och rymmer dem = risk att de fastnar i stället.
Så "neutrala" marsvin är det bästa 🙂 I en hage eller i ett rum 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Instämmer med #1.
Visst finns det selar. Halsband kan knappast funka. Marsvin är dock inte riktigt skapta för att gå i halsband och selar, enligt min mening.
Kan du fixa en hage så gillar de nog det mycket bättre.
Vi sitter och klurar på hur vi ska ordna en ihopfällbar hage vi kan ta med oss till ett lämpligare ställe än baksidan av vårt flerfamiljshus. Här finns en rätt så hårt trafikerad väg närmare än vi gillar. Det springer både hundar och katter lösa. En bit bort finns ett stort område med ängsmark och skuggiga ställen där det är betydligt lugnare och där finns avgasfrittt gräs.
Kanske finns det någon som kan ge både TS och mig ett tips om behändig (lätt att bära med sig) ihopfällbar hage?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
varken sele eller halsband är något för marsvin. hage är det ultimata för dem :) du kan göra en enkell hage av en *minnesförlust* såndär som man odlar grönskaker i. eller om marsvinen är stora nog, kompostgrindar. t.om ta gallertak till bur och sätta på gräsmattan.
Marsvin har ju inga halsar halsbandet skulle åka av så fort marsvinet sprattlar eller springer. Selar "fäster" inte heller på marsvinens jämntjocka kroppar de åker också av. Det är det som jag ser som största faran med sele på marsvin för om det tex. kommer en hund och marsvinet får panik så springer de ur selen när man som mest behöver den.
Hej! Jag har en hage men vill kunna ta me de ut på ex. en äng. Då är de ju ganska så besvärligt å börja ta med en hage.
#5 Ja det är det men halsband och selar är ej lämpligt för marsvin. Speciellt inte halsband…
Så hage är det alternativ som finns.
Stor risk att de tar sig ur halsband/sele, rymmet, skadar sig osv.
nå annat tips som man kan ha "lite"koll på dem när de inte är i hage? Kan man ha nå runt dem?
#7 Hur menar du med "kan man ha nå runt dem"?
#5 Varför vill du dra med marsvinet ut på en äng?
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Vill att dem ska få se nå nytt och inte bara baksidan. Bor ju i lägenhet.
Kompostgrindar och "en sån där man odlar grönsaker i" låter intressant.
Om marsvinen ska gå ute i minst en timme bör man ju ha dem någonstans där de slipper bli stressade och/eller kan utsättas för risker.
När man bor i en förort, med små möjligheter att hitta en lämplig gräsmatta runt knuten, får man bli lite uppfinningsrik. Marsvinen ska ju känna dig lugna och trygga.
Vi har en kattransport att bära marsvinen i. Den kan också funka som skydd och skuggat krypin under utevistelsen. Om kompostgrindar går att bära med sig och kan monteras upp till hage, så kan det vara en lösning. Finns det något trädgårdsmateriel (kanske sån där grön veckad plast man gör rabattkanter av?) som går att rulla ihop skulle det kunna vara ett alternativ.🤔
Lyckos er som har egen trädgård! Ni behöver väl inte grubbla på bärbara hag-konstruktioner? Vi som klurar på marsvinsvänlig utemiljö någonstans i en betongförort får fundera vidare.
Alla problem har en lösning. Att hitta den är bara en fråga om tid. Här finns så många smarta marsvinsägare, så något ska vi säkert komma på.👍

Jag har en valphage, tror jag det heter. Ihopfällbar och lätt att bära. Kan tyvärr inte ladda upp bilder men googla valphage. Det är en sån åttkantig i textil som jag menar.
Envishet och drömmar
"En sån där man odlar grönsaker i" är en pallkrage. 🙂
Jag har en sådan och det fungerar hyfsat. Men det är tungt och bökigt! En valphage eller liknande är säkert mycket bättre. Kanske med nät över också så det inte kommer någon plötslig hök!
#13 Nät tar sig hök igenom, man måste ha svetsat bra nät för att de ej ska ta sig igen ;), men en hök attackerar inte om du sitter där.
#14 men kanske att höken inte ser marsvinen om man har skydd över? :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
#15 Nej möjligt men man sitter ju med (speciellt om man har valphage) så då spelar det ju ingen roll ^^
Men ska man lämna obevakat, behövs det annan hage och tak, var så jag menade 🙂
Ja precis! :)

Tror inte marsvinen bryr sig om att dom får se "nåt nytt" eller inte, så det känns väl lite överkurs. Jag har några selar till marsvin som följt med omplaceringar, tror aldrig jag testat dom, men du får gärna köpa billigt om du vill prova.
Ni hade fel. Sorry var bara tvungen och säga det! Halsband går utmärkt och ha på marsvin. Testade på ett av mina som blir väldigt stel i sele. Han älskade halsband. Kan fota och lägga ut sen. Men alla får ha sin åsikter. Kom även på att en såndär "kicki" eller 8- sele som man brukar ha till råttor är utmärka till marsvin. Ett litet tips.

Hur kan du sätta halsband marsvin har ju knappt nån hals hals och tror att dom tar sig ur det ganska lätt. Jo det är nog typ 8-selar som jag har. Ser ut som en 8 tror jag.
#19 Nej vi har inte fel. Halsband är inte lämpligt till marsvin.
Dem tar sig väldigt lätt ur det plus att på kanin är det förbjudet med halsband, alltså att rastas i (vet ej hur det är annars) och jag har för mig att det är samma med marsvin.
8-selar är värdelösa, själv haft till kanin 🙂

#21 har aldrig ens provat dom selarna, känns inte alls nödvändigt med sånt till marsvin.
#22 Jag har testat 1 gång på marsvin, flera år sedan, i en hage, aldrig mer.
Och kanin är dem med värdelösa, 8-selarna, tycker jag i allafall.
Nej sele är inte nödvändigt till marsvin.
Asså man har ju inte typ stryp eller nå. Men kan fota imorrn och lägga upp så ni får se.
Tycker heller inte att de har fel, man ska inte ha halsband på marsvin, tänk på att det kan hända en olycka och man råkar rycka marsvinet i halsen😐
Vet inte om det här är en bra sele:
Bilden är borttagen av moderator då den är publicerad utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren, vilket bryter mot upphovsrättslagen samt sajtreglerna §01. (iFokus gemensamma skrivregler), §04.C samt §05.B..
animal power <3
#26 har du knutit fast ett skosnöre runt halsen?
varför ens fråga om du inte har i tankarna att bry dig om svaren?
i detta fall handlar det inte om att man har olika åsikter. i detta fall handlar det om att du vill köra ditt egna race.
känns väldigt tråkigt att lägga tid på att svara på någon som inte har i tankarna att ta åt sig.
marsvin bryr sig inte om att de får "se mer än baksidan". De vill äta grönt och få vara ute i friska luften…
Ni ser inte det positiva. De kan rör sig fritt och intr vara så stela som i en sele. Det är ett skosnöre med en sån där "stopp" man ex. Har på byxor. Mina marsvin är väldigt sociala och lydiga. De kommer då jag ropar. Har bara halsbandet då jag vill vara extra säker. De gillar inte att sitta still i en hage utan vara med överallt. Se sig omkring. Haha mer som hundvalpar :) de hänger med på äventyr . Ut och utforskar.
#29 Vad händer OM marsvinet skulle bli rädd?
Om du håller i lär den ju i princip strypa sig själv eller kanske skada nacken/halsen allvarligt, har du tänkt dig att hala in marsvinet med hjälp av snöret då eller?? Och om du skulle tappa det så kanske den rent av springer iväg, trasslar in sig och hänger sig själv.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Var och en har rätt till att ha sin egen åsikt i en diskussion. Men om man tittar på sitt djur och som man känner väl, så vet man ju om det mår bra och trivs i situationen.
Om man vill låta marsvin vara ute i grönskan, så får man hitta sin egen lösning.
Min åsikt (och den är min personliga, högst subjektiva) är att marsvin inte skulle trivas med att gå i koppel. Jag har inte testat och kommer heller aldrig att göra det.
Vad utemiljö beträffar så väljer jag att ta besvären med att bära så väl marsvin, som en valphage (tack för tipset! #12) och vattenflaska etc till ett ställe där våra marsvin slipper höga ljud från bil- och busstrafik. Höga ljud skrämmer dem. Avgaser och kvarterets alla lösa katter kommer inte heller våra marsvin att uppskatta. Två stora hundar springer ibland ut på vår bakside-gräsmatta och det finns ingen anledning att ta några risker. Det är mitt ställningstagande.
Om jag tänker på min egen bekvämlighet före marsvinens trivsel och känsla av trygghet, så skulle jag inte tycka att jag vore nån vidare matte. Men det är jag det.
Alla andra får göra som de väljer själva. De känner väl sina marsvin bäst. Jag har väldigt höga krav på mig själv som djurägare. Kanske tycker någon att jag överdriver? Kanske… Men det är mitt val.
#26 Är du säker på att dina marsvin trivs med det du visar på bilden? Kanske kan du överväga en annan lösning om du ger det lite tid?
Det vore ju väldigt olyckligt om du tog ut ett marsvin med det där runt halsen och marsvinet blev skrämt, fick panik och drog loss huvudet (kan det säkert klara på ett fåtal sekunder) och sprang iväg.
Marsvin är bytesdjur. De flyr och de försöker gömma sig. Tänk över saken väldigt noga innan du tar ut ditt marsvin med ett "halsband" och ett koppel! Det är mitt råd till dig. Du gör som du vill, så klart. Det är ditt djur.
#26 Det där är absolut inte bra eller säkert för ett marsvin! :/
Och ingen ser det positivt menar du? Det är inte så konstigt när det absolut inte är bra eller lämpligt för marsvin
#25 Tänk på att man måste ha tillstånd att lägga upp icke gratis bilder eller bilder man ej tagit 😉
Och de där selarna är värdelösa. Går lätt sönder, sitter skit.🙂
#32 Bilden var från internet men en sida som hette bromma zoo (en djuraffär) så då var det nog ingen som ägde bilden på det viset🙂 då vet jag, hade tänkt köpa en sådan men lät bli som tur var😉
#26 Tänk på det som kan hända när du har det snöret runt ditt marsvins hals. Som #29 skrev, Om marsvinet blir rädd så kan det orsaka till döden. :(
animal power <3
#33 Jo det gör dem, man får ej bara ta sådär från såna sidor heller, om det ej står att det är gratis 🙂
Vilken tur 😉
#34 ok då tar jag bort den:)
animal power <3
Nej nej nej! Man ska inte ha koppel på marsvin! De är inga små hundar man kan rasta på så vis. Skaffa en liten hage som du enkelt kan ta isär och sätta ihop och ta med dig när du går ut med dem. Men om du absolut inte kan förstå att koppel inte är lämpligt så tycker jag att du ska skaffa en sele istället. Det är inte samma stryprisk om de skulle bli skrämda och försöka fara iväg och det är inte samma risk att de skulle slita sig loss och springa bort, men det är ändå risk att de skadar sig allvarligt!
Det låter som att du hellre vill ha något som är bekvämt för dig själv än vad som är bäst för dina djur.
Så ni anser att djuret bara ska vara i en hage? Hur sjyst är de? Inte så nå annat än barabsamma plats! ?
#37 säkrare och bättre för dem. Och vem säger att hagen måste vara på samma ställe och ha samma aktivering där i? Och det är mer "sjyst" mot dem än att riskera att dem skadar sig, rymmer eller liknande. Det är inte sjyst mot dem att ha halsband
De är ju mer fria i en hage än i koppel! Där kan du även sätta ut hus så att de kan gömma sig när de vill. De kommer att känna sig betydligt med trygga med en plats de känner igen än att gå omkring med ett snöre runt halsen.
Som #36 sa så kan du inte tänka att ett marsvin är som en hund. De är som svart och vitt. Nu vet jag ju inte hur mycket skillnad det gör av oss att försöka förklara för dig varför, det beror på hur mycket du är villig att börja ta åt dig. Jag postar här en bild på hur vi har gjort för att våra brudar ska ha det optimalt!
I vår hage har vi satt in en massa tunnlar och hus så de kan krypa under. Eftersom marsvin är bytesdjur så är de trygga av att jämt ha något med tak att springa under. Tar man sedan bort alla dessa tak så har vi 5 st rädda marsvin som sitter och trycker ihop varandra, och gömmer sig under varandra, springer snabbt som vinden från ett ställe till ett annat. Utan att kunna slappna av, just för att de känner att - när som helst blir jag mat! Jag har inget skydd!!!
När gräset är slut på detta ställe så byter vi till ett annat…..
Din fråga var om man kunde ha halsband på marsvin. Du har fått många svar så varför säger du imot?
animal power <3

#37 Marsvin är flyktdjur vilket betyder att dom inte vill vistas på stora öppna platser, utan dom vill vara i en skyddad miljö där det finns gömställen. Marsvinen bryr sig definitivt inte om att dom är på samma ställe, tvärtom är det säkert en trygghet för dom, så ja jag tycker dom ska vara i en hage och att man flyttar hagen lite då och då, för dom betar ganska snabbt rent allt gräs som finns där. Ett marsvin är inte en människa som har utbyte av olika miljöer.
Marsvin som blir skrämda kan vara otroligt snabba och mycket svårfångade.
#42 Klokt och kunnigt inlägg.🌺
Marsvin har ett särskilt beteende när de ska ut i naturen och söka mat. De utgår från sitt trygga gömsle/bo. Sedan går de samma väg ut ur boet och bort mot matstället (ex vis det godaste som växer i närheten). De går alltid samma väg så att det bildas små stigar, s k växlar. Sen utvidgar de stigarna vart efter. Men de tar alltid samma trygga välkända väg.
Dels läste jag på om vilda marsvins beteende innan jag blev marsvinsägare och dels har jag sett att det stämmer när våra marsvin har golvtid. Vi släpper ut dem i köket och de kan gå som de vill där. Det spelar ingen roll var vi lagt matbitarna de får leta efter. De går alltid samma väg först. De stannar till i tunnlar andra saker vi gjort till gömslen och eventuellt gömt "golvgodis" i. De tar alltså en omväg till matbitarna, även om de mycket väl känner på lukten var t ex basilikablad och gurkbitar ligger.
Jag bor i i lägenhet och mycket folk rör sig runt omkring. Kan inte ha hur stor hage som helst eller var som helst än om man bodde i hus.
Jag skulle aldrig rekommendera vare sig sele eller ännu mindre halsband på marsvin. I ärlighetens namn ser jag hellre sele på dem än halsband dock. Marsvin är sköra djur. Om de skräms medan de har halsband på sig lär de, precis som om de inte har halsband, försöka fly. Skillnaden är dock att har de halsband på sig medan de flyr hamnar all kraft från marsvinets flykt på halsen. En sådan olycka lär inte sluta bra. Riskerna är enorma.
En hage kan du flytta runt och på så vis ge marsvinen möjlighet att vistas på flera olika ställen. Du kan även variera miljön genom att variera hagens innehåll. En dag kanske du kan ha pappkassar (ta bort handtagen, marsvin fastnar lätt!) i hagen, en annan dag tunnlar, en tredje dag hus och så vidare. Ett större behov av variation lär marsvin inte ha.
Jag förstår inte vad det är du ser i halsband som är mer positivt än med hage? De blir inte friare med koppel, tvärtom. I en hage kan de röra sig fritt, med halsband har de ett tryck kring halsen och "förföljs" av ett koppel.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Mina marsvin måste bo ensamma. så de blir jätte stressade att vara i en hage.
#46 Måste bo ensamma?
#44 Jag bor också i lägenhet och det fungerar utmärkt med hage. På sommaren har jag dem ute ngn timme om dagen och sitter bredvid och läser en bok eller liknande. Lämnar dem aldrig ensamma eftersom det finns både ungar och hundar i området.
Jo en av hanarna biter den andra. riktigt ordentligt faktist. Han bet ett stort sår i den andra hanen Charlie (super snäll å go) så han fick värsta såret på örat. Inte kul :( Han har stora ärr.
#49 Ok men de får ej gå själva. Kan ha varit att just dem 2 inte kan gå ihop. Men de behöver ha sällskap av annat marsvin, lag på det med (om inte marsvinet är väldigt aggresiv eller så, mot andra marsvin, alltså vid väldigt speciella skäl.)
Han är väldigt aressiv. Både mot djur och människor. Bara vissa som JAG kan typ hålla i han utan att han biter en sårig. Har ärr av han.
Men de har burarna brevid varann så de kan prata och känna lukten av varann.
Vet att de måste gå minst två men har sagt att vi borde skaffa en till Charlie som är super duper snäll mot ALLA. Men hon är rädd att samma sak ska hända som med Totte.
#51 Ja han kanske behöver gå själv då men inte den andra.
Men för Charlie´s skull behöver ni skaffa honom en kompis 🙂 Han ska ju inte få "straff" för något burkompisen gjorde? 🙂
Jag hade 2 hanar som började bråka och den ena fick sår. Omplacerade då den ena och skaffade ny kompis till den andra, går superbra fortfarande 🙂
Han är 4 år. Blev det i mars. Är det någon idé nu? Han har gått själv i typ 2.5 år.
#53 jag skulle säga att det var någon idé! Marsvin kan leva i 8 år! ;)
Ska man skaffa en bebis eller ett jömngammalt? Mamma vägrara att skaffa fler…..
#55 Unge, 2 vuxna hanar brukar vara svårt att para ihop.
Då får du förklara för henne vad som "gäller" 🙂 Alltså med lag osv
#49 Det är, som #55 säger, bäst att du pratar med din mamma. En vuxen marsvinshane och en liten pojkbebis brukar kunna funka att sätta ihop.
Marsvinshanar hamnar i något som kallas "slyngelåldern" vid c:a 6 månaders ålder. Det är marsvinens pubertet, kan man säga. Då händer det att två hanar slåss under en period. Oftast ser det värre ut än det är. De behöver komma underfund om vem som är "chef" i buren.
Om det inte blir blödande sår hela tiden, tycker i alla fall jag, att det är bättre att marsvinen får göra upp för att sen kunna samsas, än att man särar på dem för fort. Då riskerar man ju att de blir ensamma i var sin bur och man blir tvungen att ordna så båda får en ny kompis. Det gäller förstås att hålla koll, så att de inte ständigt biter rejäla sår på varann.
Marsvin visar om de mår bra. Om du sitter och studerar dem tillsammans med deras burkompis, så kommer du att lära dig väldigt mycket om deras sätt att umgås med varandra.
Charlie var ca. 5-6 månader när vi skaffade Totte. De gick ihop jätte bra först. Men sen efter nån månad började Totte "para" sig med Charlie. Charlie tyckte ju såklart att det var väldigt jobbigt men han bet ALDRIG han eller gjorde nå liknande. Totte började sen små hugga mot Charlie och anföll honom.
Sen till sommaren så högg Totte rejält Charlie så han började blöda och fick ett illa sår i örat. Köttigt sår. Han har idag ett stort ärr på örat.
Charlie hade en massa små sår i huden under pälsen. Han skrek när man tog i han.
Den dagen när han bet Charlie så kraftigt fick Totte flytta till en annan bur.
De får hälsa korta stunder men noga koll på Totte. Ibland går det hyfsat bra men ibland är han huggig av sig. Dessutom biter han inte bara djur utan människor med!
Mamma vägrar att skaffa fler då hon tror de ska hända samma sak.
dessutom säger hon att vi inte har råd , plats eller tid med fler djur då jag har två råttor med.
Den som hugger mår troligtvis inte bra, eftersom han även biter människor. Jag hade tagit det marsvinet till en marsvinskunnig vet för en koll. Jag har haft två hanar som inte gick ihop. De förvandlades till en stor boll som for runt och hårtussar flög åt alla håll. De fick sig en varsin bebis kompis och det har funkat jättebra! Kan ni inte ha fler marsvin och dessa inte funkar ihop, så skulle jag omplacera en och skaffa en bebispojke till den ni har kvar.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Vi har funderat på att ta dem till en vet. För en hälsokontroll.
Svårt å sälja ett marsvin som är som han. Och det skulle göra för ont att sälja Charlie. Han är så speciell. Värdens goaste marsvin och snällaste. har arbetat mycket med Charlie så nu har en som en hund lydig. Kommer då man kolla på han. Göra trick osv.
Vi har testat sätta ihop Totte med vänners marsvin på allt från 2 mån - 5år.Ingen funkar.