Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 829 ggr
Cafesinner
0

Hjälp, ögonproblem!

Jag har en gammal marsvinsherre på 7 år här hemma hos mamma. När jag kom hit idag såg jag att han fått problem med sitt ena öga (vilket hon noterat, men beskrev det som ett "rinnigt öga").
Jag sköljde med natriumklorid och skulle snarare säga att det rinniga kommer ifrån ett större problem… Hela ögat ser ut att ha en grumlig blå/vit-aktig hinna över sig. Han är pigg och glad och bara lite irriterad när jag pillar, men vill ju så klart åtgärda det.
Låter det som något ni känner igen?

Kan ta en bild om så önskas, får be honom snällt ^^

MvH Sanna!

Linnet
0

Testa ögonsalva Noviform om det är en hornhinneskada, fas tär han 7 år så kan det ju bero på åldern, starr eller nåt.

Cafesinner
0

Jo han har haft ögonskador förut, typ fått ett höstrå i ögat och så.. men detta ser annorlunda ut.. Inte för att man kan veta säkert.. Ang starr kom det så väldigt plötsligt och mycket..

Cafesinner
0

Mamma säger nu att hon tog ut ett hö-strå i morse, så kul att man får all info xp Hmm… Får kanske se om vi har någon sådan salva kvar..

Linnet
0

Ok men då är det ju det som är orsaken då, annars tvätta med koksaltlösning, men Noviform brukar funka bra och snabbt.

Cafesinner
0

Har tvättat med koksalt redan men känns som mer behövs.. vet du om det behövs recept för att hämta ut noviform?

Linnet
0

Noviform är receptfri

Cafesinner
0

ok tack :) Skall kila ner till apoteket!