Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 858 ggr
iibaa
2013-05-12 10:56
0

Varför kisar hon?

Hej!

Jag upptäckte sent i onsdags att mitt ena marsvin Tiger var röd, grumlig och svullen i ena ögat. Jag tvättade ur det och nästa morgon åkte jag till Apoteket för att köpa Noviform.

Sedan i torsdags förmiddag har jag alltså behandlat med koksaltlösning och Noviform 2 gånger/dag och hon har blivit bättre för varje dag. Redan nästa dag försvann det röda, igår var hon inte synligt svullen längre och idag är det knappt grumligt. Och ändå kisar hon fortfarande! Varför?

Hon KAN öppna ögat helt, men när hon ligger och vilar eller bara tar det lugnt kisar hon. Jag har kollat efter skräp i ögat varje gång jag behandlat men inte hittat något. Nu undrar jag, kan det vara så att hon kisar bara för att det är lite kläggigt och mycket fett runt ögat av salvan? Om ni tror att det kan ha med saken att göra, hur länge borde jag ändå fortsätta behandla med salvan för att vara säker på att inflammationen inte kommer tillbaka? Borde jag t.o.m. gå till veterinären och kolla upp det?

Tacksam för lite råd!

/Gabriela

iibaa
2013-05-13 18:30
0

Tiger har fortsatt bli bättre igår och idag och hon kisar allt mindre men litegrann gör hon det fortfarande. Min teori är som sagt att det är själva salvan som medför att hon fortfarande kisar, det blir ju rätt mycket fett runt ögat vid användning 2ggr/dag i flera dagar samt litelite rester i ögonvrån.

Jag är lite förvånad över att ingen har någon erfarenhet ifall de kan kisa lite bara av salvan? Jag vet ju att det är många som har använt den vid ett eller annat tillfälle… Alla kanske tänker att de INTE har gjort den här erfarenheten? Eller? 🙂

[erikam]
2013-05-14 19:11
0

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av salvan, men puttar lite 🙂

BeaIL
2013-05-14 21:10
0

Jag planerar själv att köpa Noviform imorgon till min lilla gris öga, men vad är det den hjälper mot ordagrant? Svullenheten? För min flicka har varken varit röd eller svullen, bara grumlig i ögat. Hjälper noviform då tro?

iibaa
2013-05-14 21:16
0

Noviform är bakteriedödande och inflammationsdämpande. Om hon bara är grumlig i ögat vet jag inte riktigt… Vad är det då för fel tro? Salvan skadar väl säkert inte men jag kan inte svara på om den kommer hjälpa din gris heller.