Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1189 ggr
Ms Happyspirit
2013-05-14 10:15
1

Hej :)

Jag heter Anki och är ny här på sajten. Det är så här att jag behöver lite expertråd. Vi är en familj på snart tre personer eftersom sonen flyttar ut i sommar. Vi har en dotter på nio år och så är det jag och min man, vi bor i en lägenhet i Eskilstuna. Våran dotter Tindra vill så gärna ha ett marsvin, den ska vara gräddfärgad med vit teckning i ansiktet och inga virvlar säger hon. Problemet är att både dottern och min man reagerar på katter vissa katter inte alla och mannen på saliv från hundar. Så vi har alltså allergi i familjen. Och då har jag läst mig till att marsvin är det värsta man kan skaffa sig :(. Så det ser inte så ljust ut just nu. Det bästa vore väl om man kunde prova en månad….men vi känner ingen som har marsvin dessvärre. Nu har jag också förstått att man i te bara kan skaffa ett marsvin eftersom de är flockdjur…så vad tror ni experter? :)

Fridaaaa
2013-05-14 10:33
2

Ska ni skaffa marsvin måste ni skaffa minst 2 st ja 🙂
Jag hade tagit allergitest först och bra idé där med att ha på prov en månad först det låter bra 🙂

Synd att ni inte bor närmare här, annars kunde ni fått låna ett par av mig.
Men, testa att göra en annons här att ni söker marsvin på prov, 🙂 Kan ju nappa 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2013-05-14 10:37
1

Alltså, jag är kattallergiker (har varit extremt allergisk mot häst, hund och katt. Kunde inte vara i samma hus som katt, kunde vara i ett halvfullt stall i max 20 sekunder) och har aldrig varit allergisk mot marsvin. Så det tror jag inte är några problem, ni kan ju testa er på någon vårdcentral :) eller varför inte låna hem två marsvin?

Marsvin ska vara minst två stycken, enligt lag. Marsvin är extrema flockdjur, likt de flesta andra gnagare, och kan inte vara ensamma. Att låta ett marsvin vara ensamt är någonting av det värsta man kan göra mot sitt marsvin enligt mig. OM det inte är för marsvinets bästa, eller om det är för ett v'äldigt kort tag i väntan på kompis. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-05-14 10:38
0

#2  Det gav hon själv som förslag, att låna marsvin 😉
Och "Nu har jag också förstått att man i te bara kan skaffa ett marsvin eftersom de är flockdjur." skrev hon 😉
Jag bara bekräftade ovan att det är så 😛

Frida B
2013-05-14 10:45
0

#3 ja? och jag  bekräftade det jag med, eftersom vi uppenbarligen skrev samtidigt? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-05-14 10:47
0

#4 Nja jag tolkade din text som att hon inte visste det, alltså sättet du skrev på, men det är min tolkning 🙂 Var därför jag skrev så 😉

Frida B
2013-05-14 10:47
0

#5 okej, du får tolka det hur du vill :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-05-14 10:50
0

#6 😉

[erikam]
2013-05-14 10:51
3

Hej ! Kul att du har hittat hit, välkommen 🙂

Det låter klokt att låna marsvin först för att prova så att ni kan ha dem i er familj trots allergi. Precis som ovan skriver kan du skriva ut en annons här och hoppas på att någon kan hjälpa dig, jag bor i Eskilstuna men har tyvärr inte möjlighet att låna ut mina svin just nu. Har du facebook så finns det en hel del grupper där som du skulle kunna lägga in en annons i.

Men det här med allergi, jag är också allergisk mot katter, hästar och även hundar om jag umgås för mycket med dem. Det händer även att jag reagerar på hö i för stora mängder. Men tänka sig, jag kan ha marsvin ändå ! Jag tvättar händerna efter att jag haft marsvinen eller gett dem hö. Jag försöker också att ta i höet så lite som möjligt, jag har det i ett skåp med plastpåse över och rör inte höet i deras bur förutom när jag städar ur gammalt eller ger nytt. Jag har inte haft några problem ännu utan det har funkat fint för mig att ha grisar, trots lite allergier som spökar. 

Men som sagt, att låna två grisar först är det klokaste utifall det inte skulle fungera för er. 🙂

Fridaaaa
2013-05-14 10:52
0

Jag rekommenderar även till yngre barn, vuxna marsvin.
De brukar i regel vara lugnare, mer lätthanterliga och så.
Om ni i så fall t.ex hittar på omplaceringshem eller liknande 🙂

[rumelle]
2013-05-14 11:00
2

Som nämnts kan det nog vara klokt att ha ett par marsvin på prov för att se om det fungerar.
Min sambo är väldigt allergisk mot katt och jag är allergisk mot damm, och vi båda reagerar även på spån och hö. Men det är inga som helst problem med att ha marsvin! Vi känner båda av lite när det ska städas i buren men det är inte värre än att det går över på ett par timmar. :)

Crest
2013-05-14 11:16
1

Jag tycker också det låter som en bra idé att skaffa marsvin på prov ett tag, det fick vi göra när vi fick våra första marsvin. Min pappa är allergisk mot bland annat hund, katt och häst men marsvinen klarar han och även andra gnagare. Så tror absolut att det skulle kunna funka, vi får hålla tummarna helt enkelt 🙂

emmaaslund
2013-05-14 12:32
3

Hej TS :) 
Jag skulle kunna tänka mig att låna ut två av mina unga rexhonor till dig under en kortare period, jag bor också i Eskilstuna. Det är klokt av er att vilja testa innan ni skaffar egna marsvin och denna vishet tycker jag ska uppmuntras 😃 Vi kan kanske maila om detta ifall du skulle finna det intressant, släng då iväg ett mail till emma-aslund@live.se 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lilje
2013-05-14 16:04
0

Jag har också pälsdjursallergi som funkar ungefär exakt likadant som #8 beskrivit sin allergi :P Här hemma bor för tillfället 7 svin i vardagsrummet, och det fungerar superbra!

Allergier kan vara väldigt indivudella så man vet egentligen inte riktigt vad man reagerar på innan man testat. Även om marsvin tydligen ska vara väldigt allergiframkallande så verkar det ju fungera för många ändå. Hoppas det går bra för er och att ni får låna några grisar av någon framöver :)

Ett tips är att marsvinsburen inte ska stå i någons sovrum, det ökar risken för att allergin ska komma fram/förvärras om den finns där.

Ms Happyspirit
2013-05-14 17:05
0

Hej sitter på jobbet och läser igenom lite snabbt! Tack för ert engagemang och alla svar!!! :)) vilken fantastisk respons Emma! Vi måste ta kontakt! :) hör av mig ikväll när jag är hemma :)

emmaaslund
2013-05-14 17:16
0

#14 Gör så, jag har inkorgen uppe! 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Ms Happyspirit
2013-05-14 18:59
9

Åh, jag är så glad och vill bara Tacka er för erat fina välkomnande och engagemang :)) tack vare sajten har jag fått kontakt med Emma som bor ett stenkast från mig! :) det måste vara ödet! Eller!? :))) vi ska träffas imorgon och prata lite och få träffa hennes marsvin. Så får vi se vart det leder :))) ska bli sååå kul :) Önskar er alla en fortsatt fin kväll :)

[erikam]
2013-05-14 19:01
0

#16 Kul ! Hoppas ni kan ha dessa underbara svin 😃

Ms Happyspirit
2013-05-14 19:43
0

Jaaaa Erika :)) det hoppas jag med :)

[tösen,cesse, malte]
2013-05-14 20:08
0

Vad kul att du hittat hit:-) bra att du lånar marsvin :-) och se om de är allergiska

Ms Happyspirit
2013-05-14 22:00
0

Tack :) ja jag är så Tacksam för den möjligheten :)