Kan detta vara ringorm?
Kollade igenom Piff som jag brukar och hittade ett utslag som jag misstänker är Ringorm (tyvärr). Ser det ut som ett typiskt ringormsutslag? Han verkar överlag lite torr. Självklart kommer jag gå till veterinären med honom, men då jag aldrig råkat ut för Ringorm innan ville jag veta om det kan vara det, eller om det kan vara något annat så jag vet vad jag ska säga till veterinären om jag råkar hamna hos en som inte är så kunnig på marsvin.
Om det är Ringorm eller något annat där det behöver saneras, hur gör jag enklast det? Har läst att man ska använda virkon och att det är lika bra att slänga allt som är av trä som man haft i buren.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Puff
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det kan vara Ringorm, ja. För säkerhets skull, ha dörren stängd, sanera marsvinsrummet och ställen där marsvinen varit, behandla marsvinen mot svamp. Dock brukar Ringorm sätta sig runt ögonen och runt nosen. Men veterinären kommer nog att ta ett prov, vilket brukar ta runt 2 veckor att få svar på. Men vetten ger dig nog råd under tiden.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Det är ett runt märke (syns kanske inte så bra på bilden) som är i mitten och sen är han som "torrare" runt om. Ja det saknas lite hår, både på magen (som bilden är på) och sen är han också hårlös i "armhålorna" eller vad man ska kalla det. Får se vad veterinären säger :(
#3 Det är vid dessa tillfällen det är lite jobbigt att jag inte har ett marsvinsrum, utan de står i vardagsrummet. Så hur ska man t. ex sanera soffan? Hela klädseln är ju inte tvättbar så det måste funka med dammsugning.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#4 det kan jag tyvärr inte svara på, då jag funderat på samma sak när det gäller sanering… Men fråga veterinären, dom borde veta vad som gäller och hur mycket av huset du bör sanera :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hårlöshet på mage och insida bakben är mycket typiskt för sellnic, se gärna detta på min blogg, finns bild på sellnic. http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/2013/03/da-var-det-dags-igen.html