Fodersmältningssystem
Ja, är det någon som vet hur det ser ut hos marsvin? Är till en skoluppgift, vi ska skriva om marsvin.
Eller om växtätare i allmänhet skulle också funka!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Oj, det var inte lätt att svara på lite snabbt!
Vad gäller "växtätare i allmänhet" så ser det ju väldigt olika ut. Det de har gemensamt är att de kan bryta ner växtpartiklar men på vilket sätt de gör det är olika och därefter ser också matsmältningssystemet olika ut. Tänk bara t.ex. på en ko som har fyra magsäckar eller en häst som har en magsäck.
Marsvin är jag inte så bra på… Det jag vet är att de har en magsäck (yey!) och att de skiljer fina växtpartiklar och grövre växtpartiklar åt i tjocktarmen. Det innebär att grova växtpartiklar åker ut via avföringen ganska snabbt medan de "spar" de fina växtpartiklarna för att bryta ner dem i ännu mindre delar och ta upp näringen som finns i dem. De fina växtpartiklarna som sparas samlas i blindtarmen och bearbetas en del där. Någon/några gånger per dag töms blindtarmen också ut men då äter marsvinet upp dessa träckpillren, eftersom det då kan ta upp ytterligare näring från dem! Det är dessa man brukar prata om när man säger att marsvin äter bajs. Det är alltså inte vilka bajspluttar som helst de äter! 🙂
Det här kanske du tycker blev lite för krångligt? Det är tyvärr allt jag vet, jag vet inte så mycket om hur magsäcken och tunntarmen ser ut på dem… Du får säga till om det är något jag har förklarat alldeles tokigt, det är ju inte så lätt att veta hur mycket du redan kan.
Jag förstod allting, jättebra förklarat :) tack!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)