Knöl under hakan!
Jag har skrivit flera trådar om att jag misstänker att Våfflan har någon slags Ohyra eftersom hon kliar sig så väldigt.
Igår kväll hade jag uppe henne som vanligt för att ge lite grönsaker och gosa. Har märkt att hon gillar att bli klappad under hakan så koncentrerade mig på det stället. Har känt förut att hon haft som en mjuk knöl där men trott att det varit normalt för marsvin att ha så. Nu var knölen hård och större och det hade dessutom bildats en sårskorpa! Storleken är ungefär som en vindruva. Det konstiga är att hon verkar klia sig väldigt mycket på själva knölen? Bölder och liknande kliar väl inte?
Ska ringa och rådfråga med veterinär lite senare men tänkte kolla med er först. :)
Råd fråga vett:-)
Om den sitter i hakpåsen är det troligen en ofarlig tonårsböld. De går bort av sig själva.
Däremot tycker jag att du ska gå till botten med kliandet. Upplever du att marsvinen kliar mycket så är det läge att gå till vet. innan de får sår och börjar må dåligt av det, :-)
#1 #2
Ja, jag ska rådfråga vet. och eventuellt göra ett besök om hon tycker det är nödvändigt. :) Hade inte tid att ringa under telefontiden idag, så får ringa imorrn.
Den sitter i hakpåsen som du säger, godisgrisen. Behöver jag alltså inte tömma den på var och spola rent eller nåt? Den är ju rätt så stor…
Om det är en vanlig tonårsböld är det onödigt. Det är ofarligt och går bort ja. Om den spricker av sig själv klämmer man ur den och håller öppet och rent. Det är väldigt odramatiskt med hakbölder marsvinet påverkkas inte alls.
#4 Den har spruckit såg jag förut. Hur gör man nu för att klämma ut var utan att hon blir alldeles för panikslagen? Hon hatar verkligen att vara på rygg… 😕 Hur gör man för att hålla det öppet?
Hur luktar det? Om det stinker är det en vanlig böld orsakad av ett höstick eller i värsta fall kommer det från tänderna. Luktar det inget är det en tonårsböld.
Hon får nog stå ut ändå.😉Ta hjälp av någon som håller marsvinet. Kläm ut så gott du kan. Tvätta med rikligt med koksaltlösning finns att köpa fiffiga plast"flaskor" små engångs som man kan spruta med in i såret. Man kan koka eget koksaltlösning och spara flaskor för inskrutningen, de är så smidiga. Om det är en tonårsböld fyller den inte på så snabbt med var så jag brukar klämma varannan dag men hålla öppet och tvätta varje dag. Om man klämmer varje dag har jag märkt att det blir så svullet och ömt det läker inte fortare av det. Om det är en äkta böld (vilket jag inte tror att det är) bör den klämmasd dagligen och kanske tvättas ännu oftare. Det är jätteviktigt att hålet hålls öppet och rent. Det är bara hårt jobb nu men det borde lälka. Bölder på marsvin är vanligt men inte farligt.🙂
Om den skulle vara orsakad av tänderna kommer den inte att läka. Det är ovanligt och jag har ingen personlig erfarenhet av det. Då är det veterinären som gäller annars fixar du det lätt själv.
#6 Det luktar inget, så det är nog en tonårsböld då.
Tack! Ska ta och köpa såna där små flaskor. :) Dom dagar då man inte ska klämma så antar jag att det räcker att man tvättar med koksalt på en bomullstuss eller?
#7 Ja och klösa lite på såret så det hålls öppet.
#8 Okej, tack. :)