Torka växter
Hej!
Nu har jag varit ute och plockat två fulla kassar med gräs, maskrosor, Kirskål, klöver och rölleka, allt finns i mängder inom en 200 meters radie där jag bor!
Marsvinen kommer såklart få detta färskt varje dag men jag vill passa på att torka inför vintern också och vill därför börja i tid så jag har ett stort förråd.
Är det okej att torka det så som jag lagt ut det på bilden? Eller är lagret för tjockt? Ska jag kasta om dem lite varje dag? Hur lång tid kommer det att ta innan allt är färdigtorkat? Jag vet hur de ska se ut men hur lång tid tar det?
Detta är en kasse på bilderna.
Brukar torka i ungn
Om du kastar om det lite varje dag så tror jag säkert att det blir bra. Eftersom du börjat tidigt så har du ju god tid på dig om det inte skulle funka på första försöket. :)
Om man har torkskåp, så är det superbra att torka däri. På låg värme.
Om du torkar det så som du gör på bilden, så vänd det ofta, samt ev byt tidningarna de ligger på så det ligger så torrt som möjligt.
Ett annat bra sätt att torka (om man har plats) är att göra tunna knippen/buketter av det man ska torka, och hänga upp på en tråd som du spänner tvärs över rummet. Då torkar det snabbt och det minimerar risken för att det blir dåligt under torkningen.
Tack för tipsen!
Har inget torkskåp :/ Men knippen ska jag prova.
Tjohoo vad tjusigt!!! Det kommer att bli grymt bra!
De kommer bli super bra :-)
Haha, bara en äkta marsvinsgalning hänger grönt utifrån på tork i sovrums-taket! I like it😃
Har du en kupevärmare? http://danjonsson.blogg.se/2010/august/frukt-och-svamptork-det-ni.html
Annars kan du göra som jag, jag lägger örterna tunt i några sådana här som jag staplat ovanpå varandra och sedan ställt ovanpå kylskåpet. Man får de gratis från mataffären.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Tack för tipsen, skall se vad jag kan komma på för mer sätt att torka på…;P
Haha, så snyggt det blev 😃
Haha så där ser det ut i mitt rum med, fast mer. Trådar kors och tvärs där det hänger massa grönt på!
Jag brukade torka gräs och ogräs till mina sköldpaddor förut. Då lade jag ett stort lakan på altanen och ut i solen runt lunch. Det torkade fort, och om man ville skaka om samlade man bara ihop lakanet i fyra hörn, skakade lite och bredde ut igen. :D
#14 Tack så mycket för tipset! Hur lång tid tog det ungefär innan en sån omgång var färdigtorkad?
#15 Det gick ganska fort. En förmiddag ungefär så var det tillräckligt torrt för att läggas i pappkasse för eftertorkning några dagar. :)