Stackars mammagris
Såg en sak i gårdagens utställningskatalog som faktiskt gjorde mig väldigt upprörd. Gick igenom katalogen lite extra när jag hade tråkigt för att se vad för djur som var med och såg ett namn på en mammagris som jag kände igen. Tänkte först att det var konstigt att man ställde ett så gammalt långhår som jag antog att det anmälda djuret var men när jag kollade åldern på honom så var han bara fyra månader!
Mammagris hade jag här hemma för omplacering för flera år sedan och hon borde vara född 2008. Jag har tyvärr inte uppgifterna kvar men genom lite pussel vet jag att hon var här våren 2009 och då var hon vuxen.
Hon hade innan hon kom till mig haft ett hem hos en uppfödare där hon fått en kull. Från mig flyttade hon till en annan uppfödare och jag trodde att hon skulle få det jättebra och bo kvar där. Sedan fick jag reda på att hon där hade fått en kull och sedan sålts vidare till en annan uppfödare som tog en kull och sedan sålde henne vidare ännu en gång. Efter det vet jag inte var hon hamnade men nu dök hon då upp hos en fjärde uppfödare och med ännu en kull :-(
Känns fruktansvärt att se vad hon har gått igenom bara för att hon råkar vara vacker :'(
Åh, stackars liten. :(
Som du ju redan vet köpte jag ett marsvin i tron om att hon var 1,5 år och precis haft sin andra kull. Jag tog en kull på henne ganska snabbt, och en fjärde ett halvår senare som slutade helt i katastrof.
Inte förrän då lyckades jag med hjälp få bitarna på plats och fram kom informationen om att denna stackars mammagris var omkring 5 år, hade flyttat runt ordentligt, och hade redan då hon flyttade till uppfödaren innan mig avelsförbud. (Vad jag minns fick hon 2 kullar hos uppfödaren innan mig, efter avelsförbudet, plus mina 2, gud vet hur många kullar hon haft innan dessa 4 sista.)
Det skär i hela kroppen av att veta vad man gjort. Att man var naiv och litade på infon utan papper.
Inom SMF finns det rejält mycket fulspel. Jag ber de som ska köpa marsvin att inte lita på ord utan papper som backar upp det. Köp inget marsvin du inte kan få fram bra med information om, och gärna kunna följa tiden innan genom uppfödarens hemsida. Allra HELST när det rör sig om en SMF registrerad uppfödare. En SMF registrerad uppfödare ska ha papper på djuret och väl dokumenterad bakgrund som rör kullar, färger, sjukdomar och annat nödvändigt.
Fråga andra om deras erfarenhet av uppfödaren. De som hängt med länge vet var mcyket av fulspelet håller till. Ta inga genvägar, speciellt inte när ni letar efter avelsdjur.
Var inte lika naiv som jag var, och som säkert många av de ägarna som haft marsvinet i TS var.
I slutändan är det honorna, som min tant och stackars mamman till marsvinet på utställningen igår, som får lida, och så vill man inte starta eller driva sin uppfödning.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#2 Jo, jag vet. Riktigt, riktigt fult gjort att mörka så mycket!
Tyvärr så är tre av de uppfödarna som ägt "mitt" marsvin några av de mest framstående reggade uppfödarna i Sverige så här har ingen blivit lurad :-(
Jag funderar ofta på att framstående uppfödare kan göra så mycket som inte är "tillåtet" hos "vanliga" uppfödare. Helsyskonparningar där inaveln innan syskonen redan är stor, ta extremt många kullar, köpa och sälja, hålla djuren ensamma i små burar och med rullar bara för pälsens skull, använda defekta djur osv.
Varför ifrågasätter ingen? Varför köper man av en sådan uppfödare? Är det för att man så gärna vill ha egna vackra djur att man inte bryr sig om vad uppfödaren gör? Ändamålen helgar medlen liksom?
Har det någonsin hänt att någon har anmält när en stor, famgångsrik uppfödare gjort fel? Eller vågar man inte för risken att bli utfrusen?
Sedan vet jag naturligtvis att det finns många uppfödare som är ytterst noga med sina djur och behandla dem väl på alla sätt!
(#2 Jag hoppas att detta inte blir ännu en diskussion om SMF och att det är föreningen som är "the bad guy". Det du skriver _Charlie, gäller ju oavsett om man är uppfödare inom SMF eller inte. Det finns alltid ett ansvar, ett ansvar som ligger hos säljare men även hos köpare.)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#3 Tyvärr är det så. Ju större och mer framgångsrik uppfödare - ju större fel slipper genom fingrarna. Det är fruktansvärt tråkigt, eftersom det är levande varelser vi alla håller på med.
De allra "största" uppfödarna har inte ens någon hemsida. Ingen information att tillgå förutom deras ord. Varför? Vad vill de dölja? Vad är det vi inte får se?
En del stora uppfödare registrerar bara sina vackraste ungar som har en chans i utställningarna. Varför? Det kostar inte många kronor extra att registrera hela kullen. Är de inte alla lika värda?
En del stora SMF uppfödare tar hela kullar de inte registrerar. Varför? Vad är det i de registreringsbevisen vi inte får se? Hur mycket inavel finns det i grisen… -egentligen?
De flesta av oss delar åsikterna om att en hona bör väga 800 gram eller mer innan hon paras första gången. Det bör inte gå kortare än 6 månader mellan hennes kullar, och hon bör inte få fler än 3 kullar i sitt liv alternativt max 4 om särskilda skäl finns. Hon bör helst heller inte få fler kullar efter hon passerat omkring 3 år.
Att dessa åsikterna är så samlade bland de flesta uppfödare har ju en orsak. De är grundade på våra avelshonors välmående.
Ändå finns det stora och framgångsrika uppfödare som säljer vidare honor till avel långt efter de passerat 4 kullar och långt efter de passerat 3 år.
Det är tragiskt, och riktigt riktigt illa.
så synd om henne lilla älskligen😕
#4 Var skrev jag att SMF är the bad guy? Fulspel finns överallt, men åtminstone har JAG större krav på en uppfödare som är godkänd och stöttad av svenska marsvinsföreningen än jag har för någon som hoppsan hejsan avlar för skojs skull.
Jag tycker att det ska kännas säkert att köpa ett marsvin från en SMF uppfödare. Man ska få rätt information, rätt färg, rätt stam. Det ska vara en självklarhet att man klarar av att ge ut det när man vill kalla sig seriös, som jag tror de flesta SMF uppfödare vill.
#7 Jag syftade bl.a. på "Inom SMF finns det rejält mycket fulspel". SMF nämns flertalet gånger och jag tycker att det är märkligt att man måste referera till föreningen och inte till uppfödaren/uppfödningen i sig (det går ju att prata om sådant här utan att nämna namn).
Jag vet själv hur det är att vara ledamot i en styrelse, att vara ordförande för en förening där det pratas och ryktas för att några få har betett sig illa. Detta står inte hela föreningen för, trots att dess medlemmar kanske gått emot någon föreskrift. Menar bara att det är tråkigt, att det refereras direkt till SMF.
Självklart ska det kännas säkert, kan inte annat än att hålla med dig. Men om det finns ett sådant missnöje med hur "de allra största uppfödarna" bedriver sin uppfödning - varför tar man inte tag i det istället för att vara frustrerad på ett nätforum? Nu vet jag inte vad du eller andra har vidtagit för åtgärder, om ni gjort det.
Det jag säger är att jag tycker att det är viktigt att värna om den enda stora marsvinsföreningen vi har i Sverige.
/ Emma
Jag tycker det är allra högst relevant att nämna smf eftersom både lyans och mina erfarenheter ligger inom smf. Vad andra uppfödare gjort eller gör är bortom mina erfarenheter. Smf är dessutom, som du säger, den enda stora marsvinsföreningen i sverige, och därmed de som i teorin bör arbeta för att marsvinen ska må bra. Jag har full förståelse för att styrelsen har ett enormt ansvar och arbete. Kanske är det dags att det krävs mer än några rätta svar på en blankett och några påstådda egenuppfödda marsvin på utställning för att få vara en godkänd uppfödare. Årliga kontroller. Bättre insyn i uppfödningen. Större krav. De som varit med länge verkar veta hur de ska kringgå kraven, och de tjallar inte på varandra. I slutändan är det flickor som min böna, och mamman i trådstarten, som får sina liv förstörda. Smf är ju en allmän förening, och jag har varken nämnt namn på specifika uppfödare eller någon i någon styrelse, och tycker nog att det är bra om fler visar att de inte accepterar fulspelet.
Det borde vara en maxgräns för hur många kullar som får registreras på honorna, det skulle säkert kunna hjälpa grisarna till bättre liv. Då kan inte uppfödare utnyttja honor. Och hur kan man sälja vidare avelsmarsvin utan stamtavla ? En stamtavla krävs väl ändå för att kunna regga kullarna ??
Jag har nu fått reda på att jag har fått fel information angående "min" mammagris. Hon har tydligen bott hos samma person under flera år, men när jag frågade runt (för något år sedan) så fick jag veta att hon sålts vidare. Varför jag fick höra att hon sålts vidare vet jag inte men det känns skönt att veta att hon sluppit de flyttarna åtminstone!
Dock är det ju fortfarande en viktig diskussion eftersom allt i tråden tyvärr förekommer, både hos reggade och oreggade uppfödare, och att många honor används som avelsmaskiner.
Sedan är frågan vad som kan anses som en seriös uppfödare. Det finns alldeles uppenbart folk som tycker att det är seriöst att inavla, att avla satiner och satinbärare, att hålla djuren ensamma i små burar (eller ensamma i stora burar, lite bättre åtminstone), att ta för många kullar på honorna, att avla dåligt temperament osv. Och eftersom de får sina djur sålda så måste det även vara många köpare som antingen stödjer sådant beteende eller blundar eftersom de ville ha just sådana djur. Det kan även bero på okunskap hos köparen, att de inte vet vilka krav de kan och har rätt att ställa. Detta gäller absolut inte bara en uppfödare utan jag har sett det på flera ställen, i flera länder och inte allting hos samma uppfödare.
Jag tycker att SMF gör ett väldigt bra jobb och jag vet att de flesta uppfödarna är väldigt bra med sina djur men kanske borde det finnas mer regler för vad som är okej? Inom hund och katt så finns det tex ett riktvärde för vad som anses vara högsta lämpliga inavelsgrad, hur många kullar djuren får ha och högsta ålder. En årlig kontroll tycker jag är en bra idé men var ska resurserna komma ifrån? Och man kommer fortfarande inte åt de oreggade uppfödarna som i princip kan göra vad de vill.
Osv…
Tyvärr så finns det folk till allt. Även om man köper ett oreggat marsvin så kan man regga det om det ser ut att vara renras. Så man kan regga åtminstone föräldrarna då. Och sätta en gräns på hur många kullar en hona ska få kommer aldrig funka.
Jag känner själv att jag inte är intresserad av utställning och skaffa ett uppfödarnamn, innebär det då att jag är en oseriös uppfödare?
Jag tar högt 2 kullar per år per marsvin och dom får gå i pension vid ca 3 år, men om det händer att någon får problem med ungar eller under förlossning så tar jag inga fler bebisar. Jag hade en hona för ett tag sen som förlorade alla 4 sina ungar pga att hon inte hade nog mjölk ( ja korkat av mej att inte kontrollera bebisarna bättre) men nu funderar jag på att aldrig använda henne igen. det var hennes första kull.
Men tyvärr finns det som sagt folk till allt.
Och man får regga 3 kullar per år per marsvin.
#10 Nej någon stamtavla krävs inte för att regga och det funkar utmärkt att köpa och sälja djur för avel utan stamtavla/regbevis (om man så vill). Endast för att kunna ställa ut och få titlar krävs att djuret är reggat, men de som "bara" går i avel behöver inte reggas. Jag vet inte hur stor koll smfs registratorer har ang hur många kullar som reggas osv efter samma hona. Om en fjärde kull inte reggas, men en av dem används i avel och det djurets ungar på något sätt sätts i samband med det första, eller inte. Det skulle vara intressant att veta.
#11 Konstruktivt och bra skrivet Emmy, jag håller med.
/ Emma
Fast jag blir lite ledsen av att läsa den här tråden jag. Som reggad SMF uppfödare känns det inte kul med dessa anklagelser trots att jag vet att jag inte gjort mig skyldig till några av dessa brott som nämns onvan. Jag är heller varken en stor eller framgångsrik uppfödare. Jag vet att det inte är mig ni menar men VILKA menar ni då vilka är det som alltid avses i dessa konstiga gnälla på SMFuppfödarnatrådarna? Är det ett brott i sig att vara en stor och framgångsrik uppfödare? Jag har verkligen ingen aning om vilka dessa förbrytare är, har ni? Det känns som det är okej att gnälla hur mycket som helst på SMF uppfödarna. Varför då? Jag vet inte hur mycket av det som skrivs här stämmer. Vem föder tex. upp satiner nu för tiden? Ingen gör det längre vad jag vet. De andra punkterna vet jag inget om riktigt men hur kan ni veta så mycket om det när ingen riktigt vet liksom? Har ni fakta och namn på dessa uppfödare skulle jag vara glad att få det. Har efterlyst det förut men inte fått något. Det finns liksom inga bevis. Det känns som folk anklagar rätt ut i luften och att det är något det är okej att göra så länge inga namn nämns. Inga namn har någonsin nämts heller jag undrar verkligen varför? Får nämligen en känsla av att ingen vet vem som anklagas folk hänger på bara.😕
Utan att vara marsvinsuppfödare eller utställare känner jag att det kan väl inte vara så svårt att hålla SMF:s namn rent och snyggt från dessa anklagelser på grund av de "oseriösa" uppfödarna. Om de inte sköter sig så får de ju självklart inte behålla sina registrerade uppfödarnamn och om det är riktigt illa eller vid upprepade "regelbrott" blir de även uteslutna ur SMF som personer. Mina föräldrar hade en liten hunduppfödning, i hemmiljö med kanske två-tre kullar om året totalt, och hade registrerat kennelnamn i Svenska Kennelklubben. Där är det så. Och det kom kontrollanter ibland från SKK för att se hur hundarna hade det och tala uppfödning.
Och jag tycker det är jättekonstigt att man kan registrera ungar efter oregistrerade föräldrar. Hela linjen ska vara registrerad trodde jag. Då är det ju lätt att kolla bakgrund och dessa "fulknep" som tydligen finns blir ju lätt stävjade. För jag antar att man bara kan ställa ut registrerade djur i rasklasserna och att man bara kan ställa ut i SMF:s utställningar om man är medlem i SMF eller dess "systerföreningar"…
Är jag helt ute och cyklar??
Ja visst skulle det vara på sin plats med kontroller av uppfödarna om detta var ett stort problem. Jag tror inte att det är det. Som det är nu känns det bara som det är okej att att anklaga dessa ansiktslösa "stora" uppfödare. Det är så lätt att sprda rykten när man inte ens vet vilka man talar om. Det är så lätt att ta för givet att det fufflas med inavel när marsvin inte registreras när det i själva verket troligen är så att vissa uppfödare struntar i att registrera ungar som säljs till kel för att de tycker att det är onödigt inte för att de har något att dölja.
Ja jag vet att vissa kanske tycker att jag är naiv nu men jag vill ha bevis innan jag börjar skrika ut anklagelser. Ja jag vet om en uppfödare avlat skrämmande tajt men det har varit under myckt kontrollerade former och med kunnskap i ryggen, inget som jag skulla våga mig på. Det är inte vanligt. Jag vet också om ett fall där ett pappersklöst marsvin sålts till avel i för hög ålder(Charlies marsvin) då togs detta fall på stort allvar och många ledande uppfödare förfärades och tog tag i saken. Detta fall var mycket ovanligt och fick kraftiga raktioner bland SMF folket. Dessa två fall är vad jag vet är på riktigt. Inget annat. Det är inte mycket och jag finns mitt i allt och borde kunna med min nyfikna läggning kunna snappa upp mer skvaller men det finns inget att snappa upp.
Om man känner till någon som systematiskt bryter mot gällande djurskyddslagstiftning så anmäler man det till respektive länsstyrelse. Om man känner till någon som bryter mot SMFs stadgar och regler så kontaktar man SMF Riks styrelse. Så enkelt är det.
Kontrollanter från SMF kan vi inte ha av lätt insedda skäl. Det kräver utbildade personer och skulle kosta något så enormt mycket mer än vad någon skulle vara intresserad av att betala. Vi är en pytteförening.
Att det är öppet att registrera marsvin med oregistrerad bakgrund hänger ihop med att det är öppet att para mellan rasgränser. Att kunna göra det är en stor fördel eftersom att det hjälper oss att undvika inavel. Kom ihåg också att det bara är i några få länder som det förs register överhuvudtaget. Ska man importera så kommer ofta marsvinen helt utan stamtavla. Jag har aldrig hört någon misstanke att någon skulle ha missbrukat det systemet. Men rätt personer att ställa den frågan till är registratorerna. Jag har bara lite svårt att tro det. Okej att ha luckor i stammen efter importer, men föder du upp bra marsvin vill du att alla ska se att du har dina egna linjer bakom.
#14 Tack #15 Jag vet precis vilka jag "anklagar" och som jag skrev så gäller allt detta inte samma uppfödare, inte bara reggade uppfödare och inte bara svenska uppfödare. Det gäller heller inte någon specifik köpare. Det finns också en mycket bra anledning att aldrig nämna någon vid namn och det är för att inte hänga ut dessa personer. I fallet i TS så visade det ju sig att jag hade fått fel information om att mammagris hade flyttat vidare. Jag har bett ägaren om ursäkt och jag hoppas att den blir godtagen. Det hade ju blivit total katastrof om jag hade skrivit ut i klartext vilka det gällde nu när det visade sig att jag hade fel. Sedan var det tyvärr allt för enkelt att lista ut vilken och det var absolut inte meningen! Angående att anmäla så har jag gjort det vid flera tillfällen, både ett par uppfödare (som inte håller på längre), djuraffärer, annonser och en häst. Jag har också själv blivit anmäld och det är jag helt okej med eftersom jag inte har något att dölja. Fortsätter snart, slut på plats.
Fortsätter… Det är också några fall där jag inte anmält och det ångrar jag nu i efterhand. Vissa av uppfödarna jag ger exempel från i TS har också antingen slutat eller bättrat sig (vilket gäller bla mig, sedan får jag hoppas att folk håller med men det finns garanterat de som tycker att jag är oseriös). En stor anledning till att folk inte anmäler är att de inte vågar eller inte vill lägga sig i, det har jag stött på mer än en gång.
Angående att "dölja" genom att inte ha någon hemsida så finns det faktiskt folk som inte vet hur man gör en hemsida, inte har tid/ork/intresse att sköta den osv. Jag tror att om man mailar eller ringer dessa personer så får man nog reda på allt man undrar. Fast jag personligen uppskattar en hemsida där man kan sitta i lugn och ro och kolla. Dock hade jag även uppskattat mycket mer information om marsvinen än vad de flesta har men det är för att jag är så nyfiken på och intresserad av stam och färger. Sedan finns det säkert de som inte har en hemsida för att de har saker att dölja. En stor anledning tror jag också kan vara att man köper och säljer många djur och då ser det illa ut och blir jobbigt att hålla hemsidan uppdaterad.