Satin
Jag har lite undringar över satin och dess sjukdomar.
Hur kommer det sej att dom blir sjuka?? Finns denna märkliga sjukdom i alla satiner världen över?? För i andra länder så avlar man ju fortfarande på satin.
Ja, sjukdomen finns hos alla satiner världen över. För några år sedan beslutade SMF om vissa restriktioner för satiner av den orsaken och vid nästa årsskifte försvinner satinerna ur rasstandarden och får inte ställas utt eller registreas mer i SMF. Detta för att SMF inte anser att det är okej att föda upp djur som utvecklar en smärtsam sjukdom. Numera finns ingen SMF uppfödare som medvetet föder upp satiner men anlaget kan döljas och fortfarande ploppa upp i vissa linjer.
Sverige är ledande i satinfrågan och det första landet (möjligen har Finland samma sak på gång) som stoppar dem. Sjukdomen kalkar ur skelettet på marsvinen och Sverige har vi inte så kalkrika jordar så här syns i regel sjukdomen tidigare än i Dannmark tex. Det har länge tvistats om sjukdomen är helt bunden till satinanlaget och det rätt nyligen som de kommit fram till att det verjkligen är så. Innan detta fakta var det svårt att ta beslut om satinernas vara eller icke. Nu börjar man vakna upp även i andra länder och troligen kommer rasen att förbjudas även i andra länders marsvinsföreningar, det är redan pågång på många platser.
Har inte Finland totalstopp? Eller har jag drömt nu?
#3 Ja jag undrar också om jag drömt eller om det är så. Tror det men vågar inte säga säkert.
Ja, Finland har totalstop. Man får inte registrera eller föda upp satiner här.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)