Dricker ej vatten
Har en fundering.
Jag har precis skaffat två marsvinshonor, 8 och 16 veckor gamla. De har bott hos mig i en vecka.
Vad jag oroar mig över är att de inte dricker något vatten (jag har varken sett eller hört dem dricka). De har en vanlig, traditionell vattenflaska för gnagare. De hade en likadan i sitt förra hem.
Vad beror detta på? Har de inte hittat flaskan än? Får de tillräckligt med vätska från grönsaker osv, och är därför inte törstiga? Hur mycket brukar era marsvin dricka?
Häromdagen provade jag att ställa in en liten skål med vatten.. de nosade lite, men drack inte något vad jag kunde märka. Provade också att ge lite vatten med pipett - den ena drack, medan den andra inte reagerade alls (hon är den mest skygga och äter inte ur handen heller än).
Behöver jag oroa mig?
Mvh,
Caroline (matte till Flora och Fiona)
Så länge de är pigga och äter som de ska så tror jag inte att du behöver vara orolig. Ett av mina marsvin brukar inte heller dricka. Och ett av mina tidigare såg jag bara dricka en handfull gånger under hans 7-åriga liv. Så antagligen får de i sig tillräckligt genom grönsakerna. :)
Inget att oroa sig för, de har ju desutom inte bott så länge hos dig så de är nog rätt osäkra på sin miljö fortfarande.
De kan mycket väl få i sig tillräckligt från grönsaker eller så kanske de börjar dricka mer när de vant sig vid sitt nya hem lite mer :3
mindmusic.deviantart.com
Tack för svar! Marsvinen är pigga och äter med god aptit.