Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 807 ggr
Flora-Fiona
2013-05-20 00:28
0

Dricker ej vatten

Har en fundering.

Jag har precis skaffat två marsvinshonor, 8 och 16 veckor gamla. De har bott hos mig i en vecka.

Vad jag oroar mig över är att de inte dricker något vatten (jag har varken sett eller hört dem dricka). De har en vanlig, traditionell vattenflaska för gnagare. De hade en likadan i sitt förra hem.

Vad beror detta på? Har de inte hittat flaskan än? Får de tillräckligt med vätska från grönsaker osv, och är därför inte törstiga? Hur mycket brukar era marsvin dricka?

Häromdagen provade jag att ställa in en liten skål med vatten.. de nosade lite, men drack inte något vad jag kunde märka. Provade också att ge lite vatten med pipett - den ena drack, medan den andra inte reagerade alls (hon är den mest skygga och äter inte ur handen heller än).

Behöver jag oroa mig?

Mvh,

Caroline (matte till Flora och Fiona)

Maelis
2013-05-20 05:51
0

Mina marsvin dricker nästan aldrig. De får ofta gurka och andra grönsaker med mkt vatten i. De mår bra på alla sätt och vet precis var vattenflaskan finns om de vill dricka. Lycka till med dina vänner!

Flora-Fiona
2013-05-20 15:25
0

Tack för svar!

marsisen
2013-05-20 20:41
0

mina marsvin drack nästan inte alls ett tag, men nu dricker de som de aldrig sett vatten förut🙂

jag tror inte du behöver oroa dig, men testa någon/några dagar när du inte ger så mycket grönsaker, och så fyller du vattenflaskan till toppen, och sen så kan du ju se hur mycket de har druckit🌊

animal power <3

[tösen,cesse, malte]
2013-05-20 21:03
0

de är lite rädda dock kan dom ju dricka på natten hör inte min tös dricka alls typ men hon dricker på natten  ser det på vatten flaskan på morgonen

Aristarcos
2013-05-20 21:30
0

Om du ger gurka så dricker de knapp, dra ner på det, så ska du se att de dricker..Gurka = vatten ( gurka innehåller inget nyttigt heller) ge bara sporadiskt..när det behövs och som godis ibland..