Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4501 ggr
cosmonita
2013-05-20 17:38
0

Dricker inte vatten

Min systers marsvin dricker inte vatten. Syrran har aldrig sett honom dricka ur vattenflaskan, inte heller minskar vattennivån i den…

Jag ifrågasatte om marsvinet KAN dricka ur flaskan och det verkar osäkert om han någopnsin lärt sig det (dvs slicka på en kula för att få i sig vätska).

Han var förstoppad nyligen och då började hon ge honom vatten via spruta direkt i munnen. Numera får han ibland vatten via spruta men framför allt så ger hon marsvinet mycket gurka varje dag för att få i honom vätska.

Räcker det med att ge marsvinet gurka varje dag? Påverkar det inte näringsintaget, dvs att om man prioriterar gurka kanske marsvinet får brist på andra näringsämnen i och med att det inte äter lika mycket annat?

Jag föreslog en vattenskål (som man kan hänga på gallret för att slippa allt spån i vattnet), men syrran trodde att marsvinet skulle rata det då han är väldigt mån om sin "mustasch" och har svårt att äta melon och annat kladdigt. Äter han kladdiga saker ägnar han långa stunder till att putsa sig. Han är långårig.

Så sammanfattningsvis: räcker gurka varje dag eller vad ska jag råda henne om?

Hanna
2013-05-20 17:40
0

Finns två tidigare trådar angående det. Läs vad som står där. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

cosmonita
2013-05-20 17:42
0

Ok. Ingen risk att man överdoserar vattenrika grönsaker på bekostand av andra mer näringsrika?

Hanna
2013-05-20 17:46
0

Det vet jag inte. Men ger du exempelvis paprika så får ju marsvinet både vätska och c-vitamin. Så länge de inte verkar uttorkade är det nog ingen fara.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

idipidi
2013-05-20 17:50
1

#2 Jo, absolut. Jag undrar, hur diagnostiserades förstoppning? Det är inte vanligt på marsvin och brukar i så fall snarast bero på för lite fiber och inte för lite vatten. 

Jag är rätt säker på att marsvinet förstår att dricka, men helt enkelt inte behöver det eftersom att den får mycket grönsaker. Ger man mycket grönt så dricker de väldigt lite, ibland inget alls. Förr hette det t.o.m. att marsvin inte behöver ha vatten… 

C-vitaminbehovet täcks av motsvarande ett blad vitkål per dag. Melon, gurka o.s.v. är bara godis.

cosmonita
2013-05-20 18:23
0

Ok, tack för infon, jag ska förmedla det vidare.

iibaa
2013-05-20 21:35
1

Jag tror att alla marsvin kan lära sig att det kommer vatten ur vattenflaskan, för flaskorna brukar ju droppa litegrann emellanåt. Senast första gången de "råkar" fånga en droppe fattar de ju det. Är man osäker kan man ju presentera flaskan för dem, dvs. hålla fram den och få den att droppa lite.

Vad jag har läst mig till är det så att de mest C-vitaminrika grönsakerna inte är de med mest vattenhalt, så det är kanske inte helt lätt att tillgodose båda behoven (alltså c-vitamin och vatten) i en smäll. Även om jag håller med om att de inte dricker särskilt mycket vatten när de får mycket grönsaker! Jag såg aldrig mina dricka de första åren. Nu får de dock inte så mycket grönsaker som tidigare pga känsliga magar, och nu dricker de jättemycket. Så de reder nog ut det själva utefter behov tror jag!