Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1216 ggr
Svarttusch
2013-05-21 19:55
0

Inte igen :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en vecka sedan upptäckte jag någon form av Ohyra på mitt ena marsvin, Piff. Jag bokade direkt tid hos veterinären, första tiden som fanns var imorgon. Piff har varit precis som vanligt hela tiden. Ätit som en häst, druckit ordentligt (det har man koll på, man hör inte TVn när han dricker) och verkat pigg. Fram till idag. Maken hittade honom död i buren. Jag kan inte låta bli att anklaga mig själv. Tredje marsvinet på bara några månader. Jag kan inte själv se att jag gör något fel. De får fri tillgång till hö och det är fint hö, har inte dammat eller luktat. De får grönsaker varje dag och färskt vatten varje dag. 

Så till veterinären imorgon blir det en av honorna som får följa med istället. För antagligen hade han sellnic, och då borde ju de också ha det.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2013-05-21 19:57
0

Nej gud vad tråkigt! 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pistenbully
2013-05-21 20:00
0

Trist! Hoppas det löser sig.

idipidi
2013-05-21 20:01
0

Vad tråkigt! 

Men så länge han inte hade kliat sönder sig och hade stora sår så var det inte den eventuella sellnicken han dog av. De dör inte av parasiterna i sig utan av avmagrande för att de inte har ro att äta eller blodförgiftning av såren.

Varifrån kommer dina marsvin och hur gamla är de?

Svarttusch
2013-05-21 20:01
0

Ja verkligen :( Piffen var verkligen makens favorit (eftersom det är mina djur får han favoritisera :P) och det är riktigt tomt nu :-( Men även om jag fällt många tårar över både Piff och Puff är både jag och maken glada över att ha haft den tiden vi fick med dem, för de var verkligen "one of a kind".

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
2013-05-21 20:02
0

#4 Ja dem var verkligen helt underbara 😕 Förstår eran saknan efter dem.

Svarttusch
2013-05-21 20:15
0

#3 Aha, jag hade fattat det som att de kunde dö av själva parasiten. Då har jag ännu svårare att se vad som hänt :( För han hade inte stora sår, han hade bara ett litet. Det som talade för sellnic var att han saknade päls på magen och sen som "mjäll" i hårbottnen. 

Piff kom som omplacering, om jag inte missminner mig kom han från djuraffär från början. Jag har alltid oroat mig för han hull då han verkade vara tjock över magen men inte över ryggen. Piff var ca 3 år.  Mina honor jag har är snart 1 år från djuraffär och där är det inga problem alls. 

Tar med mig mina honor till veterinärtiden imorgon iaf och får detta utrett.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
2013-05-21 20:20
0

#6 Ja han kommer från djuraffär från början men bodde hos min svärmor från det han var runt 5-6 månader gammal, och innan dess ett litet tag hos tjejen som köpte honom där.
Men han har alltid haft den kroppsformen, ätit bra, osv.

Svarttusch
2013-05-21 20:23
0

#7 Misstänkte att det var så, för som sagt, han har ju alltid ätit ordentligt. Och det har han gjort nu också! Det enda som är skillnaden är att de nu fått in maskrosblad utifrån, men där var jag också noga med att vänja dem långsamt så det känns inte som magen borde blivit chockad av det heller.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
2013-05-21 20:32
0

#8 Ja och det var han vid vid här med så. Hmm… Undra vad det kan ha varit 😕

petitchoux
2013-05-22 12:41
0

Fy vad sorgligt :(  Det kan varit ett hjärtfel, en propp eller något sånt kanske. Eftersom de verkar hänt så hastigt,så är det jag kommer att tänka på..

idipidi
2013-05-22 12:56
0

Ja, jag håller med #10.

Sanni
2013-05-22 12:59
0

Nej , så trist :/

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Svarttusch
2013-05-22 13:29
0

#10 och #11

Antagligen var det väl något sånt. Som sagt, han har ätit och druckit som normalt och fått c-vitaminrika grönsaker plus maskrosblad en del dagar (sonen på 4 år älskar att plocka till grisarna) som vi långsamt vande dem med. 

Den första grisen som dog gjorde det tyvärr av att magen stannade av när jag inte upptäckte att han inte åt pga han tappat de övre framtänderna, och sen dess har jag kollat tänderna på alla dagligen och håller koll på att de äter.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

petitchoux
2013-05-23 14:19
0

Ja det låter ju mycket troligt att det skulle vara något sådant. Men det är inget kul när det händer så plötsligt. Det är såklart aldrig kul att de går bort, men har de varit sjuka t ex så blir man lite inställd ändå på att det kanske inte kommer gå bra. Men händer det så där är man ju inte alls förberedd, det blir ju en större chock och man förstår ingenting.

Det var tråkigt att höra om det som hände med ditt första marsvin. Men det som är positivt är att man får nya erfarenheter och kan upptäcka saker i tid och förstå saker och ting mer. Om du förstår vad jag menar :)

tantnett
2013-05-23 16:43
0

#14 Det kan inte vara så att dom fått i sig något olämpligt  som sonen  plockat? En 4 åring kan väl inte se vad som är ok att ge dom.

Även mördarsniglar gäller det att se upp med, plocka inget grönt när dom är framme.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Svarttusch
2013-05-23 19:00
0

#14 Du missförstod mig nog. Sonen plockar men självklart kollar jag att han plockat "rätt" till dem. Det finns heller ingen möjlighet för honom att plocka och ge dem utan att jag vetat om det då vi bor i lägenhet och han är aldrig ute utan mig. Det enda de fått av både mig, sonen och sambon är maskrosblad. 

Har inte sett några mördarsniglar, men tack för rådet, det visste jag inte :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

tantnett
2013-05-23 20:08
1

#16 Jo jag tänkte nog att ni har nog koll. 🙂

Gällande mördarsniglarna har jag hört att man ej skall plocka grönt när dom är framme, troligtvis slemmet som dom lämnar efter sig som marsvinen ej tåler. Så jag plockar aldrig där det är fuktigt.

Marsvin 4-ever Tungan ute.