Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1365 ggr
fuldz
2013-05-17 16:11
0

Rastlösa

Hej! Jag har två marsvin som är cirka 5-6 år. Det är två honor som bott med varandra hela livet och är från djuraffär. (Vi köpte inte de från början.)
De är rätt så sociala men jag tycker de är vääääldigt rastlösa i buren. De ligger bara och sover hela tiden. Jag tycker det är rätt så tråkigt för ingen av mina tre marsvin jag haft innan har varit så. Jag har börjat ta upp de dagligen och ibland t.o.m flera gånger per dag. En av de börjar bli väldigt tam och springer inte iväg och jag kan klappa henne i buren. Den andra springer iväg och är rädd. Jag undrar dels hur jag kan få de att vara mer aktiva i buren och hur jag ska vänja det ena marsvinet att lita på mig.
Vi flyttade för cirka 2 månader sen till lägenheten, men det kan väl inte ha något med det att göra? Det ena marsvinet piper också väldigt mycket nu och har inte gjort det innan.
Tacksam för svar!

Marsvinsmamman
2013-05-18 14:06
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Först skriver du att de är rastlösa, sedan skriver du att de ligger och sover hela tiden. Rastlös betyder ju att de inte kan slappna av och finna ro…

fuldz
2013-05-22 21:04
0

#1 det jag menar är att de inte gör något. Jag skulle vilja få de att bli mer engagerade och tex hitta på saker som lekar och så.

miriamgoransson
2013-05-22 21:46
1

Marsvinen börjar bli rätt gamla och det är med marsvin som med andra djur. När de blir äldre håller de inte igång lika mycket och kan ofta bli rätt "lata". Så är det ju med gamla människor också, de orkar inte så mycket.

Twili
2013-05-22 22:01
0

Hur stor yta har de?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Renor
2013-05-23 10:52
1

Om du vill aktivera dem är mat en bra motivation :-)
I stället för att lägga all pellets i skål och samla alla grönsaker på en plats kan du sprida ut dem över hela buren. Då måste de springa omkring och leta efter gosakerna. Själv sprider jag alltid ut all deras mat på köksgolvet. Då hoppar de ut ur buren och springer runt över helta golvet i jakt på maten, MYCKET uppskattat!!! :-D

fuldz
2013-05-24 18:06
0

#4 Jag vet inte exakt men de har en väldigt stor bur och jag brukar ofta ta upp de och låtade springa omkring på golvet.