7 ungar!?
Hej!
För något år sedan fick min marsvinshona 7 st ungar (5 dödfödda)! Jag har aldrig hört att dem brukar få så många, är detta vanligt?
Mvh Linn
Nej så många är inte vanligt 🙂
2-4 är vanligast i genomsnitt. Upp till 6 st kan vissa få. Men 7 st är mycket hehe
Synd att de var döfödda.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte vanligt, men det händer! Jag såg en hona som fick 8.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Nej jag tyckte det lät väldigt mycket men har aldrig kommit ihåg att fråga någon som är mer insatt. Ja det var väldigt tråkigt…
#2 Oj! 8st är en hel del. Överlevde alla dem?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja alla överlevde födslen, bara en dog efter 4 dagar. Här var det jag såg det. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#4 Vilken underbar film!:) Nu saknar jag att ha marsvin ännu mera…
jag hade en hona som fick sju nu i våras. Det gick inte alls bra varken för ungarna eller honan. :-(
Fem har jag fått många gånger och det brukar gå bara fint för det mesta.
#6 Ja usch, det är inte kul när det inte går bra.😕 Man kan ju inte veta innan att dem väntar så många heller och förbereda på något annat sätt.
Min hona skade va född i en kull med 8 ungar :) vad jag vet överlevde alla :), valde att aldrig dätta henne i avel vilket vi i dag kanske ångrar lite, Men tror det är ganska ovanligt att dom får många ungar, jag har som mäst fått 6 st i en kull var av 5 överlevde, var min 2:a kull så va inte lika erfaren då,
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Min barndomsvän fick 9 marsvinsungar i en kull :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Tycker nästan lite synd om marsvin som får stora kullar, kan inte vara lätt att ge alla di, jag tyckte det var jobbigt att amma ett barn och hade ändå två bröst :P Tänk att ha 8 ungar som ska dela på två spenar :P Sen är det ju tråkigt att det verkar lättare vara komplikationer vid stora kullar, och det är ju kanske inte så konstigt heller :(
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#8 Ja om hon var helt frisk så kanske det inte hade varit någon fara, men om många ungar går i arv så kanske det var bra? Ja, jag hade bara fått 3-4st som mest före det så det var en liten chock.
#9 Oj, det var inte illa!
#10 Jag håller med dig! Hehe precis, tur att dem inte diar så länge som vi oftast gör, men å andra sidan är väl deras veckor mycket i marsvinsår. Nej, med tanke på hur stora ungarna ändå är så kan ju inte alla få plats och utvecklas som dem ska?
Den första honan jag någonsin tog en kull på fick 9 ungar. Jag var chockad men hon klarade det helt galant! Alla ungar överlevde och växte på sig bra. :)
#12 Vad skönt att allt gick bra! Förstår att du blev chockad om det var första kullen :)