värmeslag?
Satt nyss och tittade i min nya marsvinsbok, jag tittade på näst sista sidan där det stod lite om sjukdommar och värmeslag, blev törstig jag så hämtade lite vatten, när jag kom tillbaks låg nougat (mitt marsvin) på burgolvet på mage och flåsade, jag sprang fram till boken för att läsa igen, det stod "om ett marsvin ligger platt på mage och flämtar och kippar efter luft har den förmodligen fått värmeslag" så jag hämtade en fuktig handuk som det stod i boken och virade in henne i. efter kanske 5 minuter hade hon lugnat ner sig så jag släppte ner henne i buren och tog ut alla hus så jag skulle märka om hon skulle fortsätta, och nu går hon runt och äter hö och är helt normal, när hon låg på mage flämtade hon inte, var mest flåsig såg det ut som men har aldrig sett henne andas sådär, tror ni det kan ha varit värmeslag? det var föresten rätt varmt inne i rummet när jag tänker efter för solen har legat på hela dan. usch så hemskt det var! trodde hon skulle dö först, är hon ok nu?
Vid värmeslag ska du kyla tassar och öron. Marsvin ska aldrig stå i direkt solljus. Men om det var så varmt i rummet, varför flyttade du inte ut dina marsvin efter att det som hände skedde första gången??
Dom stod inte i direkt soljus! Vet dock inte hur varmt det var rummet, har faktist läst att marsvin klarar av 20 grader, och varmare än det kan det inte varit, jag trodde det inte va några problem eftersom jag brukar ha rätt varmt eftersom solen jämt skiner in (dom står i skuggan ocg inte så solljuset kommer på dom!) Tack för hjälpen! det stod i boken att man skulle vira in dom i en kall-fuktig handuk :I
isf var det något annat än värmeslag..
Om de någonsin får värmeslag, KYL ÖRONEN! De pumpar upp en massa blod till öronen för att försöka kyla ner det, hjälp dem då och håll de kalla.
#2 Ja 20 grader klarar marsvin, jag brukar ha 18-22 grader i mina rum utan problem 🙂
Alla böcker har inte alltid rätt, är viktigt att komma ihåg 🙂
Men skönt att det gick bra, hoppas det inte återkommer
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
20 grader låter som en ganska låg Inomhustemperatur såhär års. Vi har en ganska sval lägenhet men ändå 21 grader just nu.
Värmeslag är absolut något som marsvin kan drabbas av. Här på MiF pratas ofta om att marsvin är känsliga för kyla och drag, medan min erfarenhet är att de är mycket, mycket känsligare för värme. Jag vet inget marsvin som dött när de transporterats i vanlig transportbur vintertid, på tunnelbana, buss, bil, med gångtider utomhus. Många uppfödare har sina marsvin i bodar med runt 10 grader vintertid. Marsvinen är i fint hull och mår bra.
Däremot vet jag ett antal marsvin som dött vid normal transport sommartid. Jag vet marsivn som blivit otroligt slöa och medtagna i varma lokaler. En vän till mig hade ett stort antal marsvin i betesbur. Solskyddet blåste ner och marsvinen kan max ha suttit ett par timmar i solen. Bara ett fåtal av dem gick att rädda. :(
Jag varnar alltid mina marsvinsköpare för sommarvärmen. Marsvin är känsligare för värme än de flesta tror.
#5 Bra inlägg!
Om det är jättevarmt inomhus kan man vira in kylklampar i handdukar eller annat tyg och lägga in i burarna, så kan grisarna svalka sig lite om de lägger sig mot dessa.
Tack för alla svar! :D men här kommer en till fråga ;) hur gör ni när ni har dom utomhus i bur, om ni har det ;) har ni den i skuggan eller halva skugga och halva sol? Eftersom det verkar så lätt att dö av värmeslag för dom så känns det bättre att höra hur andra har:)
#8 Jag har halva skugga och halva sol. Och inte när det är mer än 20-22 grader ute.
Sedan mycket vätska och 100% koll hela tiden 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Jag ser till så att i princip hela buren är täckt, blir några strimmor med solljus där den skiner mellan filtarna på taket.