Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2386 ggr
MiniW
1

Lite hjälp.

Då var det dags för mig att påbörja ett burbygge. Jag ska köpa in alla saker jag behöver nu och behöver lite professionell hjälp. Jag vill att min bur ska bli så snygg som möjligt!

Jag har tänkt använda mig av den här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10102135/

Funkar den för tre marsvin? Jag har inte riktigt plats för en mycket större bur än så (men vet ni någon som bara är liiiiite större mottages det tipset gärna). Jag har två honor i nuläget men har planer på att skaffa en lite äldre (tam) omplacering, ser gärna en skinny men hittar jag rätt gris för rätt ändamål kommer den med hem även om det är en annan typ (här får ni gärna lämna in tips också, jag bor i Gävle men har bil så jag kan hämta en bit bort).

Men nu till huvudsaken, vad kan jag tänkas behöva?
Är våtrumsmatta bättre än vaxduk eller är det likvärdigt?
Vad för lim är bäst till att fästa mattan/duken?
Ska jag använda mig av spik, häftpistol el. dylikt (längst upp vid kanterna) för att se till att den verkligen sitter?
Hur har ni gjort med vattenflaskor när ni byggt en bur av bokhylla? Fungerar Biltemas vattenflaskhållare till en vanlig vattenflaska från zoo?
Hur har ni gjort med hörnen i buren? Har ni använt något så att det inte blir en glipa in till träet från vaxduken/mattan? Typ tätningslist eller fog?

Alla tips mottages tacksamt! 🙂

[tösen,cesse, malte]
0

jag skulle inte ta den . du kan ju ta tex kilby bokhylla okså från ikea🙂

_Charlie
2

128x60 räcker gott och väl till 3 marsvin. :)

MiniW
0

#1. Varför skulle du inte ta den? :)

#2. Åh, härligt! Då ska jag bara se till att bygga ihop den (jag har den hemma, tänkte använda den till annat men sen blev den ledig till ett efterlängtat burbygge) och sedan hitta mig en fin omplacering :)

[tösen,cesse, malte]
0

priset tänker jag på 🙂

MiniW
0

#4. Jasså, ingen fara! Jag har den hyllan ståendes i kartong hemma redan 🙂 Vi håller på att göra om och vi hade planer att använda den där i vardagsrummet men så blev den stående - och då kom suget att göra om lyan till grisarna också nu när vi ändå gör om platsen där vi själva bor liksom 😉

Att ha gallerbur är sååå tråkigt när man ser alla andras fina burbyggen!

Det jag köpt hem hittills är då en vattenflaskhållare från Biltema, en vaxduk (hittade ingen butik som sålde våtrumsmatta, men om någon här skulle vilja vara snäll och tala om vilket som är att föredra tänkte jag ge mig ut och leta lite längre bort), superlim för att få fast mattan/vaxduken, verktyg och lite annat kul 🙂

farvendal
0

Samma hylla som jag ska skaffa till mina två! Men den fungerar fint till tre marsvin med.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiniW
0

#6. Ja, den är fin tycker jag! Lite mer robust än Billybokhyllorna 🙂 och jag tycker om att den är svartbrun just för att våra andra möbler går i den färgen. Jag har tänkt "vända ett hyllplan" vid ena kortsidan så att det blir som ett bestående gömställe också 🙂 Och ett hyllplan har jag tänkt såga i så att det blir som två rum!

Det är inte säkert att det blir en tredje gris heller. Jag vill gärna ha en dock som är jättetam som kanske kan få min ena lilla gris lite mer modig 🙂

Maelis
0

åh, jag skrev ett långt inlägg från min mobil som verkar ha försvunnit… Jag ska också bygga bur och har väl läst varenda inlägg om burbygge som skrivits här i år. Det där med vaxduk eller våtrumstapet/våtrumsmatta/linoleumgolv verkar man kunna sammanfatta som att vaxduk är enklast att få tag på och billigast, det andra är dyrare och svårare att få tag på, men lite tåligare. Rätta mig om jag har fel, ni som har egen erfarenhet? Jag fick tag på en spillbit våtrumstapet som jag ska ha till min bur. (För er som bor i Stockholm kan det kanske vara kul att veta att det finns gott om spillbitar på Linoleumkompaniet mitt inne i stan.) Klä in väggar och golv i det material du väljer och fyll i skarvarna med silikon som också fungerar till akvarier så blir det tätt och bra.

Lycka till med ditt burbygge! Jag följer gärna din tråd, du verkar ligga lite före mig!

farvendal
0

#7 haha har faktiskt också den planen att använda en av hyllplanen som ett litet tak 😃 svartbrun här med eftersom alla möbler är det… Jag väljer Bestå före Billy för att Bestå har högre kanter. Hade ett marsvin förut som kunde hoppa ganska högt (för att vara marsvin) så jag är lite paranoid i och med att jag ska ha buren/hyllan på två små bord.

Det jag är lite fundersam över är botten som är väldigt tunn, en tunn klen spånskiva bara. Men det går nog bra xD

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiniW
0

#8. Jag upplevde också att det var enklare att få tag i våtrumstapet! Men min pappa är en sån där som kan allt om allt och han rekommenderade mig att fortsätta jakten på våtrumsmatta - jag har hittat en butik nu som jag ska åka och kika i imorn.
Jag kommer ta bilder under bygget och posta här om intresse finns 🙂

#9. Ja men precis! Jag är också rädd för duktiga hoppare så då passade den här super.
Hyllan hade ju också så bra att man kan lägga hyllplanen så utan att behöva skruva extra om man tänkt ha tak som vi🙂
Botten tänker jag lösa (det här var faktiskt pappas idé) genom att köpa ganska tjock våtrumsmatta och liksom "svetsa" ihop hörnorna, på så sätt kan jag sätta ner den som en låda i buren (och även enkelt byta ut om den går sönder/blir äcklig eller dyl.) 🙂 Men jag tror botten håller ganska bra för små grisar!

MiniW
0

Jag funderar även på att köpa en tunnare spånskiva och spika fast på baksidan OM den baksida som följer med inte är hållbar 🙂

farvendal
0

#10 Aha, ja det var ju ganska smart. Själv har jag skaffat vaxduk då jag fick tips om det. Funkar säkert bra ^^ Annars får man kanske skaffa en skiva till som du skrev.

När ska du börja bygga? :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiniW
0

#12. Ja men precis 🙂 Jag har köpt en lite smårolig vaxduk som jag kommer att använda (hoppas på att få använda, hehe) om jag inte hittar någon våtrumsmatta.

Ja du, imorn morgon ska jag åka och kolla på golv och sedan på eftermiddagen åker min pappa förbi och lämnar sin skruvdragare till mig. Sååå, antingen imorn eller i övermorgon! 🙂

farvendal
0

#13, kul, rapportera gärna hur det går, för själv ska jag börja med min i helgen och det vore kul att höra hur det gick för dig då 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiniW
0

#14. Absolut! 🙂 Kan lägga upp bilder här. Jag har sånt dåligt tålamod så det är därför jag tänker börja så fort jag bara kan 😛 Jobbar eftermiddag/kväll hela veckan så jag har väldigt lite tid att pilla på varje dag, men det ska gå! 😃

MiniW
0

Hur gör ni med hörnen när ni fäster vaxduken?

Maelis
0

Det skulle ju vara spännande att få se bilder från er båda här..?

MiniW
1

Absolut, andra som håller på med burbygge får gärna lägga in byggbilder och färdiga bilder här! 🙂

Caspia
0

#16. Vik som på en julklapp. Jag brukar sätta skarven på kortsidan, men det spelar ju ingen roll egentligen.

Envishet och drömmar

MiniW
0

#19. Smart! Jag som tänkt joxa med att skära till i hörnen och använda något att täta till det med. Jag kommer nog också sätta skarven på kortsidan, det blir nog snyggast 🙂

Onyxia
2

Kul med burbygge! Och smidigt att bokhyllan redan stod där hemma och väntade inbjudande ;)

Jag har faktiskt inte klätt mina bokehylleburar på sidorna, bokhylleträet är ju behandlat och inte lika känsligt som "vanligt" trä. Mina har hängt med ett bra tag nu och det finns inget äckligt att rapportera, de håller finfint :)

Angående hur många marsvin som buren lämpar sig för är det egentligen bara marsvinen själva som kan avgöra om det är en bra idé eller inte ;) En del honor kan trivas tillsammans även om de får mindre eget utrymme, medan andra vill ha större personligt utrymme. Personligen hade jag hellre låtit mina två honor få njuta av buren själva. Man får även tänka på att måtten på bokhyllan antagligen är yttermått. Men godkänd för tre marsvin är den oavsett så det är helt enkelt upp till dig att bestämma :)

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

MiniW
0

#21. Åh, tack för ett väldigt bra svar! 😃 Då kanske jag kör på det då (jag är extremt noga med städningen i buren så då kanske det funkar finfint!). Det enda som är då är att ryggen på hyllan var väldigt tunn - men då kanske det funkar att bara klä in den i vaxduk så att den blir lite förstärkt? 🙂
Jo, jag tog upp hyllan ur sin låda igår och bestämde mig för att bygga ihop den och fixa allt småpill först för att se hur stor springyta det blir, blir det lite för litet för min smak för en till så får de bo där ensamma 🙂 De bor i en 120x60 cm bur nu (men vi har mätt hemma då jag skulle bygga en bra ställning att ha den på, som blev alldeles för stor, så vi mätte den och buren är bara ca 52 cm bred och 110 lång, UTVÄNDIGT.. Lite irriterad över att de är märkta med 120x60..).
Det kommer ju bli en bättre överblick över buren och ett lite roligare ställe än gallerburen så förhoppningsvis kanske den andra lilla grisen blir lite modigare! 🙂

Angående bottenmaterial tänkte jag byta från toa-lätt och fleece (drygt att tvätta höiga, håriga och pelleterade filtar i gemensam tvättstuga och toa-lätt börjar bli dyrt) till spån när bokhylleburen väl är färdig. Det sprätter ju lite när de kutar omkring då men en bokhyllebur är ju inte som en gallerbur så förhoppningsvis stänker det inte ut på det viset. Vad säger ni andra med bokhyllebur och spån? Håller det sig bra?
Sen luktar ju spån sååååå gott!

Onyxia
0

#22; Jag tycker spån fungerar utmärkt! Jag lägger dock även tidningar i botten för att det inte ska bli halt och då tycker jag även att det skvätter lite mindre när det racas runt som mest 🙂 Näst längst ner och längst ner på den här sidan finns bilder på mina bokhyllor "genom tiderna". Inga fancy-pancy med grisarna trivs :)

SMF 470 Saphira's
- Teddy

[tösen,cesse, malte]
1

spänande skulle gärna vilja se bild sen när den är klar🙂

MiniW
0

#23. Men gud vad fint! Och STORT! *avis* 😛 Har du ett helt rum för dina grisar?
Tidningar lät ju som en bra idé, då är det ju något mer också som ligger och "skyddar" botten på hyllan. Jag får ju alltid hem Gävletidningen (helt gratis tidning som alltid dimper ner i lådan även om man har satt upp diverse skyltar på dörren) som jag kan använda mig av 😃 Det borde inte vara någon fara med svärtan va? Tänkte eftersom ändå har ett ganska rejält lager med spån 🙂

Gud, jag vill bara börja bygga nu! Vill inte åka och jobba alls.. 😛

#24. Det ska jag absolut se till att det kommer upp! 🙂

MiniW
1

#23. Din hemsida är nu lagd som bokmärke och favorit här hemma, jättefin och jättebra! 🙂

MiniW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här långt kom jag idag innan jag insåg att jag behövde lite mer prylar.

Farvendal: Upptäckte att de där småfästena man har till hyllplanen fungerar utmärkt att fästa vaxduk i - vilket gör det mycket enkelt om man vill byta vaxduk, eller så, i framtiden! 🙂 Inget limmande, spikande eller så.

Första bilden: Hyllan ihopskruvad (glömde ta bilder på det, men det var superenkelt, tog 10 minuter!). Vaxduken isatt men inte ordentligt vikt eller skuren.

MiniW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag börjat skära i vaxduken så som jag vill ha den och även testat att sätta ditt hyllplanet som ska agera lite gömställe.

Imorn ska jag köpa en speciell skär, ett annat lim och lite annat småpill 🙂

_Charlie
0

Det var en hemskt söt vaxduk du fått tag i! =D Jag blir avundsjuk när jag ser byggen som rör en enda bokhylla. De ser alltid så lyxiga och fina ut. När man har massor med marsvin på extremt liten plats är det svårt att erbjuda lyxbyggen… Men jag fnurlar… En dag lyckas jag nog pricka rätt. Så länge duger det som det är. ;)

I morgon vill vi se nyinflyttade grisar MiniW. Kämpa på! 😃

MiniW
0

#29. Ohja! Ö&B har jättefina vaxdukar för 29 kr metern 😃 Jag har köpt den där, en med smultron på och en med cupcakes! Utifall att jag skulle skära fel eller bara vill byta efter en kort stund, hehe 😛

Absolut, jag tänkte köra på ganska lyxigt utseendemässigt nu eftersom jag inte kan sväva ut något på storleken 🙂 Jag är istället avis på er som kan ha jätteburar som ser så himla trevligt ut för grisarna!
Dina burar är ju redan lyxlyx _Charlie!

Ska försöka lyckas bygga klart innan dess 😃 Tänkte åka och fixa spån imorn på morgonen innan jobb och sedan får sambon i uppdrag att gå på stan och införskaffa allt annat jag behöver! 😛

Och _Charlie.. Så fort burbygget är helt färdigt kan du vänta dig en ny beställning efter fint mys från mig! 😉

Ellociraptor
0

Men ååhh, ni är så dryga på den här sidan… på ett bra sätt alltså! :D För nu när jag läser såna här trådar blir jag så himla sugen på att bygga min egen bokhyllebur, fast jag inte tänkt det från början. Men jag har inga pengar den här månaden så det får vänta tills efter skatteåterbäringen.

Vill jättegärna se hur fin din bur blev när den är klar, för jag tror en sån där bokhylla är vad jag får in i min lilla lägenhet (möjligen den mindre varianten med tjugo cm kant, men frågan är om de inte kan hoppa över det om de verkligen vill. Inte för att de någonsin försökt fly från buren, men man vet ju aldrig…). ^^

(Nämen, skulle inte jag plugga och inte göra research för burar? Jaja…)

Onyxia
0

#26; Tack! Vad kul att du gillade den :)

#27; Det blir ju riktigt superschnyggt! 😃

SMF 470 Saphira's
- Teddy

farvendal
0

Det ser fint ut det där! Och tack för tipset om vaxduken :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiniW
0

#31. Haha, det var så jag påbörjade mitt burbygge, föll för grupptrycket 😉 Himla bra storlek på hyllan om man bor lite trängre! Bilder kommer jag definitivt lägga upp när jag är helt färdig, hur jag gjort och detaljer osv 🙂

#32. Tack, lite småpill bara så är jag också nöjd! Jag är en perfektionist ut i fingertopparna så jag har lite grejer jag vill fixa till innan jag är helt nöjd 😃

#33. Tyckte att det var väldigt lämpligt, slipper man limma i själva hyllan om man inte vill det 🙂

Inflytten för grisarna blir lite uppskjuten, sambon blev inkallad på jobb idag så det där lilla extra jag behövde vart inte hemköpt 🙂 Det blir nog inflytt i helgen. Ska införskaffa mig en masonitskiva att förstärka bakstycket på hyllan och det skulle min pappa hjälpa mig med på fredagkväll eller lördag 😃