Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1363 ggr
wingren
2013-05-28 20:09
0

Trimning/Klippning/Rakning

Vad har ni för erfarenheter när det gäller klippning/trimning/rakning? Jag har bara klippt mina men funderar på o raka då i synnerhet Rapunzel har otroligt tät alpaca päls. Eller om man bara ska klippa det kort? Tycker det tar sån tid o att man stressar upp dem så mycket, det vill jag ju givetvis undvika. Sen Roxy är mycket spralligare när man ska hantera pälsen så skulle kanske va skönt om man kunde raka "snabbt o lätt" mer sällan. Men jag är väldigt kluven i frågan, velar hit o dit. Min mor har en pudel så har tillgång till trimmer (en Oyster) med tre olika skärhuvuden.

Ge mig tips o råd snälla x)

Twili
2013-05-28 21:36
0

är det inte mer stressande med en maskin som låter, än en sax som klipper? :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

_Charlie
2013-05-28 21:49
1

#1 Det kan man tro men för min del är det absolut tvärt om. När jag klipper min texel med sax tar det en halvtimme av studsande och tjutande och inte speciellt snyggt blir det heller. ;)

Med trimmern håller jag honom stadigt med en hand och wroomar med den andra, den vibrerar mer än den låter, och han är jämnt och snyggt klippt på ett par minuter.

Dock kan jag inte använda några av munstyckena utan måste köra utan för ett bra resultat.

Jag röstar absolut på trimmer, alla gånger. :)

emmaaslund
2013-05-28 21:52
0

#2 Samma här faktiskt. Min sheltie tycker att saxen är superjobbig, men hårfönen är helt ok.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

idipidi
2013-05-28 21:57
0

Det beror helt på vad man föredrar, men trimmer är ganska smidigt faktiskt. Jag har dock aldrig haft ett marsvin som varit stressat av klippning, så det beror nog på hur man gör. Men jag önskar ändå att jag hade haft tillgång till trimmer när jag hade långhårsuppfödningen eftersom att jag insett nu hur smidigt det är. Nu är alla mina långhår som jag har kvar nerklippta med pudelns trimmer. ;) Använder ett 4F-skär som lämnar 9 mm. 

#2 Munstyckena? Menar du distanskammar? Om det är en trimmer för pudel så är det förmodligen inte distanskammar till då de är värdelösa på pudelpäls. Däremot brukar man ha olika skär som lämnar olika längd, d.v.s. man byter ut hela "klippdelen".

_Charlie
2013-05-28 22:05
0

#4 Oj, nej jag har ingen trimmer till pudel, utan till människor. ;) Men du kanske syftade på TS trimmer. Ja det medföljde 3 kammar till min, som passar på munstycket i olika längd, använder man ingen kam blir det kortaste längden. Med kammarna tog den ingen päls alls, utan kammarna åker allt av och lämnar några centimeter. Den är också mycket smidig och följsam och lätt att hantera.

idipidi
2013-05-29 08:34
0

Jepp, menade TS trimmer. Skulle absolut tro att den har utbytbara skär och inga distanskammar.

idipidi
2013-05-29 08:36
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag använt 9mm skäret, det som brukar heta 4F.

Twili
2013-05-29 08:51
0

Där ser man! :-) Kan vara för att jag bara hört hästklippare och de låter ganska mycket, vi sätter bomull i öronen när vi kör den.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

_Charlie
2013-05-29 09:16
0

#8 Nu vet jag inte hur en pudeltrimmer låter. ;) Men min trimmer låter bara snäppet högre än en eltandborste.

idipidi
2013-05-29 09:18
0

Visst låter de, men marsvinen är så anpassningsbara att de kan vänja sig vid både fön och trimmer.

wingren
2013-05-30 18:03
0

Verkar som att jag ska ta o prova det här med o trimma då! Verkar som det bara är fördelar med det. Hur trimmar man på bästa sätt då? Finns det risk att man kan skära dem? O hur gör man då? Potatismjöl fungerar väll inte i alla lägen? ^^

O hur gör man när man trimmar vid rumpan? eller det löser sig självt? ^^