Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5635 ggr
[SeZret]
5

Blodig avföring

Hej!

Mitt marsvin Zingoalla har fått en blodig analöppning. När hon försöker bajsa, skriker hon högt och spänner sig. Hon är väldigt blodig vi rumpan och bajset är blodigt. Hon är ca 3 år och det sista jag vill är att ta bort henne! Snälla, hjälp mig!!

[SeZret]
0

Hon rör sig inte så mycket som hon brukar heller, utan hon sitter mest i huset och gör ingenting…. Hon äter inte så mycket heller, utan bara typ vattengrönsaker som gurka och sallad.. Zinga som brukar vara så pigg och uppåt är nu nere och piper inte när vi kommer med mat… :c

bohan85
6

du måste stödmata henne och ta dig till veterinär snarast. Det är väl främst djursjukhus som har jouröppet idag!

elin.andersson
1

Ja, som bohan85 skriver, åk med henne till veterinär direkt, tveka inte en sekund, för hennes bästa!
Hoppas det löser sig för er.

Aristarcos
4

Kan vara urinsten/ livmoderinflammation eller urinvägsinflammation eller något annat, ja marsvinet bör så snabbt som möjligt till veterinär, senast i morgon..

EvaLuna
2

Låter som uvi eller urinsten. Bara hon får smärtstillande (Metacam) kommer hon nog må bättre. Troligen får hon Baytril mot uvi oxå.

Säjer som föregångarna: veterinär, pronto!

farvendal
0

Är det vanligt med blod i avföringen vid urinsten/urinvägsinflammation…? Aldrig sett. Däremot hade jag ett marsvin med trumsjuka och hon hade blod i sin avföring. Inte mycket dock..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[SeZret]
0

Oh herre gud.. Det låter verkligen inte bra! Jag hinner tyvärr inte idag, så jag hoppas att hon klarar sig till imorgon… Tack så hemskt mycket för era svar! Vi har försökt att kontakta veterinär, men ingen hade öppet idag. Ska så fort som möjligt åka till veterinär imorgon för att se hur det går!

Teddymarsvinet
0

Som de andra skriver så tror jag att ditt marsvin har fått urinsten eller njursten. Har haft liknande fall och det slutade med att båda mina grisar somnade in.. Det var dock väldigt längesedan och man hade inte den informationen som man kan få idag. Boka en tid hos vet och berätta hur det ligger till. Om det är en alldeles för stor sten så kan det kräva en operation. Men förhoppningsvis så kan Zingoalla kissa ut stenen själv med veterinärens hjälp. (Om det nu är urinsten) Men se till att boka en tid så fort som möjligt så får vi hålla tummarna för Zingoalla! ♥ /Anna :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

bohan85
0

Äter hon inte måste du stödmata var annan till var tredje timme. Stannar magen av så är de tyvärr illa ute.

Håller alla tummar!!!

[SeZret]
0

Okej.. Ser tyvärr ut som att hon måste avlivas ändå. Hon har inte ätit något själv, inte ens gurka eller sallad som hon älskar. Vi ska se vad vi kan göra tills imorgon, då en tidig veterinärtur väntar.. Hoppas att hon går att rädda!

#9 med vilken mat kan man stödmata med? Det är lite svårt att hitta flytande mat med bra med näring!

Aristarcos
0

Vad som helst är bättre än att inte hon äter alls, koka tex morötter  och kör med mixer, eller broccoli, eller liknande som hon är van vid att äta. Mycket viktigt att till mata marsvinet omgående.

bohan85
0

å stödmata varannan timme hela natten och tills du kommer till veterinären. Det är nog mitt bästa tips just nu.

[djurliv100]
0

Du måste till vet i morgon ! Synd om henne :-

EvaLuna
4

Hur går de för er?

[SeZret]
15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har gått bra! På något sätt har Zingoalla lyckats kissa ut stenen (urinsten) under natten och mår bra nu! Veterinären fick raka lilla magen och ultraljuda, men såg varken blod eller något som störde! Tack och lov, hela familjen pustar ut! Nu äter hon som hon ska, och skuttar omkring som vanligt i buren. Såklart ska vi avvakta för mer urinsten om det kommer tillbaka, och då ska vi ringa en veterinär så fort som möjligt! 

Utan er hjälp skulle vi trott att Zinga hade en förstoppning och kanske inte varit med oss idag, tack så mycket! :D

Zinga tackar också!

Teddymarsvinet
0

Åh vad skönt! Vilken tur ni hade. ♥ :D

/p>

EvaLuna
5

Gud så underbart! Blir så glad 😃 Tacka dejsjälv för att du tar så väl hand om din söta gris & kollar upp om & när nåt är fel.

bohan85
0

Härligt!!!

[djurliv100]
0

Söt bild och bra att allt gick fint med zinga

[SeZret]
0

Tyvärr har jag något dåligt att säga… Zinga har fått tillbaka blodet och smärtan, och nu är vi oroliga igen.. Om vi har tur kissar hon ut den igen. Hon äter fortfarande, men inte mycket. Ska hålla koll på henne under natten, och förhoppningsvis klarar hon sig. 

Jag såg också att hon bajsade, och som det såg ut som, liknade det kiss som var tillsammans med bajset. Det var liksom en pöl, och där i pölen låg en bajs.. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det luktade inte så mycket…

Tack ändå! :') Ni har hjälpt mig så fruktansvärt mycket!

Teddymarsvinet
0

Åh Nej vad tråkigt! :( Håller både tummar och tår för er… ♥

/p>

ElmerKrudd
0

Men nej, uscha. Hoppas det löser sig. Jag skulle nog ändå ringa och rådfråga en veterinär..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[SeZret]
0

mjo. Vi gjorde det, men de var tydligen inte på telefon då… Nu får vi hoppas att hon lever tills imorgon och ringa veterinär imorgon… :'/

[SeZret]
0

Nu när Zinga har varit sjuk så har de andra marsvinen stött ut henne frå flocken. Jag har funderat på det, men vet inte vilket som är bäst. Zinga verkar inte passa in i flocken längre, utan både 2:åringen och systern bråkar och fräser åt henne, så att det flyger spån och marsvin, överallt!

Ska jag ha Zinga separerad utan kompis, köpa ett till lite yngre marsvin, eller vänta ett tag för att se hur Dana och Kola reagerar på Zinga? Jag vill inte kastrera henne, som vissa säger ska funka… Vi har haft dom ett tag i buren tillsammans, men både Dana och Kola har varit på henne. Hon tjuter superhögt, och det låter nästan som det skriket de gör när de vill få mat, fast högre. 

Jag vill inte lämna Zinga ensam, utan vill helst skaffa ett nytt, litet marsvin hon kan "ta över"

Vad tycker ni är bäst?

Creation
2

#20 En ny sten kan inte ha bildats på tre dagar, utan det tar tid. Jag skulle kolla efter andra möjliga orsaker till Zingas smärtor. UVI, livmodersinflammation eller uringrus är möjligt. Det är t.ex. vanligt att marsvin med urinsten har UVI på samma gång. Vad sa veterinären?

Vad får förresten Zinga för kost? Ett marsvin som haft urinsten bör man vara mer noga med kosten för; undvika pellets, persilja, maskrosor, m.m.

#24 En flockledare som blir svag pga t.ex. sjukdom kan förlora sin höga rang. Det verkar som att dina honor behöver reda ut rangordningen på nytt. Jag skulle nog personligen avvakta lite till. Det har tagit ett par veckor för mina honor att lösa rangordningen ordentligt då ett nytt marsvin inträtt i flocken.

Har du flyttat ut Zinga ur buren när de bråkat eller brukar du låta dem hållas? Jagar de andra mest runt henne eller gör de något allvarligare än så?

Kastrering förändrar troligen enbart beteendet hos honor som fått temperamentsförändringar till följd av äggstockscystor. Operationen är också rätt riskfylld, så det skulle jag avråda ifrån.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[SeZret]
0

#20 Veterinären sa att stenen hade kissats ut. Hon sa att jag skulle hålla koll på Zinga, eftersom att urinsten kunde bildas igen. Hennes urin luktar inte illa, och det är fint och klart. Vi tycker att det inte ser ut som UVI, men vi kanske har fel. 

Nu får ingen av mina marsvin pellets, utan får bara rikligt med hö, vatten och c-vitaminrika grönsaker t.ex. paprika. Dock har vi gett mycket vitkål under dessa veckor och undrar om det kanske ställde till det? 

Vi hörde de bråka med varandra, men brydde oss inte så mycket om det. Vi visste att det brukade gå över efter några dagar, men det har tydligen fortsatt. Jag isolerade Zinga när det flög både marsvin och spån runt i buren, och när Zinga skrek för att blivit inträngd i ett hörn av antingen systern eller dottern. Det är som om att Dana (systern) inte låter Zinga gå var hon vill. När Zinga försöker flytta sig framåt, är Dana framför henne och hackar tänder. När Kola (Zingas dotter) kommer skriker Zinga högt och gällt, och nu är Kola brunstig som gör det nästan ännu värre. Hon har inte fått något synligt sår, men hennes aptit är inte den bästa och hon har gått ner i vikt. Från ca 950 g till 830 g på några veckor. 

Hon är pigg och nyfiken varje gång vi tar upp henne, och äter massor med hö. Det är som om att hon blir uppväckt i famnen, och kommer ihåg att hon måste äta. Annars blir hon bara stillasittande i buren. Hon dricker ibland, men oftast är det jag som måste lyfta ner vattenflaskan till henne. 

Tack för det detaljerade svaret, det är till mycket stor hjälp och stöd! :D

/Sara

Aristarcos
0

Om man låter de vara även så länge som de inte biter varandra med blodvite så brukar det lösa sig… värre att plocka ur något marsvin det ser  hemskt ut, men sprider man ut hö i hela buren brukar det trängda marsvinet ändå få i sig tillräckligt..

[tösen,cesse, malte]
0

Synd om henne

[SeZret]
0

Självklart var #26 svar på #25! Haha! Det var jag som blandat ihop inläggen!

Creation
0

#26 Okej, det låter som att hon får bra kost! :) Jag och många andra marsvinsägare fodrar med vitkål dagligen utan att marsvinen får besvär, så det har troligen inte bidragit.

Men mår hon bra nu? Du nämnde ju blod och smärta i #20.

Viktnedgången skulle jag tro beror på urinstenen, så jag skulle inte anta att det beror på sällskapet direkt. Förutsatt att det inte är sällskapet som påverkat hennes aptit, skulle jag nog personligen ge det ett par veckor ändå i din situation. Det låter ofta rätt illa när marsvin håller på att reda ut rang(gällt pipande, tandhack, jagande), men det brukar ju lägga sig så småningom.

För en månad sedan flyttade en ny hona hit till mig. Det var nog ungefär som du beskriver i början, men idag är det som om hon alltid hört hemma här. :)

Men du vet förstås bäst hur det ligger till med dina marsvin! Lycka till!

[SeZret]
0

#30 Zinga har gått ner ganska mycket nu. Varje dygn går hon ner minst 10 g, och idag började vi stödmata med spruta och krossad paprika. Finns det något bra tips för att hon ska få i sig fett? Jag menar så att hon kan gå upp i vikt. Vi har testat med solrosfön, helt osaltade, och med nötter, eftersom att vi vet att det innehåller fett. Veterinären sa till och med att man inte ska ge nötter till marsvin, de blir så feta då. Är det bra att vi ger henne nötter, eller finns det något annat sätt att få henne att gå upp i vikt? 

Hur många gånger måste man stödmata per dag? Det är ju lite svårt med skolan och så…

Annars äter Zinga lite själv, om vi ger henne paprika äter hon lite och sedan lämnar hon det. Ger man henne gurka äter hon lite och lämnar. Sedan är det bara hö som gäller verkar det som. Inte så mycket grönt, men väldigt mycket hö! 

Vi har också märkt att hon äter sin egna avföring som är normalt för marsvin, är det ett litet tecken på att hon mår lite bättre? För så fort hon har fått i sig lite vätska, hö och lite frön så böjer hon sig ner och börjar tugga på avföringen istället! Haha! Det är tydligen mycket godare än vanlig mat…

Hon dricker lite mer nu, men den mesta vätskan får hon av stödmatningen!

Marsvinsmamman
1

Köp Critical Care från Oxbow. Det är ett finmalet pulver gjort av bla gräs och det är tillsatt allt som behövs för att stödja ett svagt marsvin. Blandas med vatten, antingen till en gröt om marsvinet äter själv. Annars tar du mera vatten så det blir tillräckligt flytande för att ge i spruta direkt i munnen. Du kan köpa det hos veterinären eller i välsorterad djuraffär.

[SeZret]
0

#32 Oh, tack så hemskt mycket! Vi ska se om vi hittar det, annars får vi prata med en veterinär! Tack för tipset, verkligen!

[SeZret]
3

Det har gått lite uppochner för Zinga de senaste dagarna, två steg fram, men sedan ett steg bakåt.

Tisdag 7/5 - 875 g

Onsdag 8/5 - 845 g

Tordag 9/5 - 835 

Fredag (då vi började stödmata) 10/5 - På morgonen 820 g, på kvällen 845 g

Lördag (idag) - på morgonen 833 g, på eftermiddagen 860 g.

Det verkar i alla fall gå framåt! Vi ska fortsätta under denna natt också, eftersom att hon verkar tappa ganska mycket under natten. Hon har fått bättre aptit och är väldigt mycket piggare nu! :D

Creation
0

Hur har det gått?

[SeZret]
4

Det har gått superbra!

Zinga har gått upp i vikt, hon äter bra och är  pigg som vanligt. De andra i flocken har till och med accepterat henne, dock är hon lägst i rang. Hon mår verkligen på topp nu!

Tack igen för alla tips och allt stöd! :D

/Sara och Zinga