Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 821 ggr
MiniW
4

Burbygge - check!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kom ju en lite längre bit på vägen igår på buren - och nu när den i princip är färdig tänkte jag att jag skulle posta de färdiga bilderna i en ny tråd istället.

Vad jag köpt använt mig av (jag som inte ägt något från början till att bygga):
Ikeas hylla BERSÅ 128x60 (40 cm djup) cm, 595 kr.
Vaxduk från Ö&B, 29 kr m.
Verktyg m.m (bland annat skärare för duk, lim, spik, skruv, hammare, skruvdragare osv): 600 kr.
Lackbord från Ikea, 100 kr.
Vattenflaskhållare från Biltema, 19.90 kr.
Masonitskivan fick jag av pappa, han hade en på jobbet som han sågade till åt mig.

Första bilden: Vi spikade fast en masonitskiva på hyllans bakstycke så att den skulle bli mer stabil.

Länk till första tråden om själva bygget.

Vad vi ska köpa och tillägga till buren:
Plexiglas.
Våtrumsmatta (kommer i veckan).

MiniW
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser buren ut NU med grisar och allt.

Den är inte riktigt färdig än men grisarna fick flytta in tills pappa hämtat sin rundsåg.
Vi ska såga 4-6 st runda hål i långsidorna som vi ska täcka med plexiglas så att de får fönster. SJÄLVKLART kommer jag att posta bild på det när det väl är färdigt.

Och jag måste bara tillägga: HEJA SPÅN!
Hela lägenheten luktade genast mycket fräschare och det nedstampade höet från igår var fortfarande torrt och fräscht imorse så att det bara var att fluffa till, vilket gjorde att jag inte behövde lägga in lika mycket nytt hö nu på morgonen!
När jag använt mig av Toa-Lätt har det blivit nedstampat, sunkigt och blött och givit ifrån sig en hemsk lukt!

[erikam]
0

Snyggt :D

MiniW
0

#2. Tack så jättemycket 🙂 Längtar tills vi sågat dit fönstren också!

_Charlie
0

Superfint och alldeles lagom! :) Tror plexifönstrena kommer bli pricken över i'et då den är lite smalare och har lite högre kanter än vanliga bokhylleburar och därför nog blir lite mörkare att bo i. Plexit kommer släppa in ljuset och göra det helt perfekt tror jag. :)

Bra jobbat!

MarsvinsGrisen
1

Wow, ser supersnyggt ut! :D

Funderar själv på att bygga om lite hemma så det är så kul att läsa om andras fina byggen, då får man ju lite inspiration själv! :)

Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com

farvendal
1

Det ser kanonbra ut!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Maelis
1

Åh, du är klar!! Vad fint det blev!

MiniW
0

Tack allihopa, vad gullig ni är! 🙂

#4. Ja precis! Det var vår tanke, bara av att ha en ljus vaxduk hjälpte (den står ganska nära fönster också och precis under vardagsrumslampan) men det blir ju både snyggare och bättre med fönster 🙂 Kommer bli mysigt också att kunna se in från sidan om man sitter t.ex. i soffan 🙂

Jag tror att det är något med skramlet i gallerburar precis som några av er säger! En av mina småtjejer har vart GRYMT skygg och rädd av sig så fort man kommit nära buren eller lyft på öppningarna - men nu (direkt när de kom ner i nya buren nästan) så tillåter hon en att klappa på henne utan att först kuta iväg!

Nu har jag även byggt upp deras rasthage runt själva "buren" så att de kan kuta runt under utan problem och utan att hagen tar speciellt mycket mer plats (den är mycket större än buren, men eftersom den redan tar en viss plats och de kan utnyttja den ytan även i hagen så blir det en mindre del av vardagsrummet som blir utnyttjat än när vi hade en gallerbur mot ena väggen och fick bygga upp hagen mitt i rummet varje gång 🙂).

MiniW
1

#5. Absolut! Jag själv trodde att det skulle vara supersvårt att fixa en fin bokhyllebur som alla andra - men det var tvärtom! Jättelätt och roligt att pyssla med 🙂 Och det bästa var ju att man kunde bestämma helt själv utseende på buren - istället för när man köper en färdig gallerbur!

Jarado
0

Jättefin!! 🙂

MiniW
1

#10. Tack! 🙂

Idag var jag iväg och köpte våtrumsmatta, hittade en spillbit på 95 cm x 200 cm. Den gick på 180 kr, helt okej! Köpte även "aquatät" så att jag kan täta hörnorna 🙂 pappa ska höra med en firma de samarbetar med om de har lite spill på plexiglas också. Kommer bli så fint när det är klart!